Om man ser rent ekonomiskt på det skulle ny timmerstomme blivit billigare, eftersom den hade krävt mycket mindre arbete på byggplatsen. Exempelvis rent interiört är det endast den öppna takstolen som syns av ursprunget. Gissningsvis är minst 80 procent av materialet nytt. Och återvinningen av de sista 20 procenten har kanske fördubblat produktionstid och kostnad. Om det är värt det? Ja, somliga tycker väl det.

Dessutom har detta projekt egentligen inte handlat om EN bevarandevärd miljö, utan om TVÅ: Dels torpet som rivits på byggtomten, och dels ladugården i dess ursprungliga sammanhang. Strikt antikvariskt skulle det förstås varit bättre att hävda båda dessa objekt i de båda sammanhang där de tillkommit. Nej, jag förstår att detta ideal inte var inom rimligt räckhåll. Men lite synd är det ju.
 
  • Gilla
oliva
  • Laddar…
O oas skrev:
Dessutom är det ju miljövänligt om man bryr sig om sånt, att åte
Det är nog högst tveksamt.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är nog högst tveksamt.
Du får gärna utveckla? Jag menar att det måste ju gå mer resurser att hugga ner mer skog än att ta det som redan är nerhugget...
 
B billy_baver skrev:
Om man ser rent ekonomiskt på det skulle ny timmerstomme blivit billigare, eftersom den hade krävt mycket mindre arbete på byggplatsen. Exempelvis rent interiört är det endast den öppna takstolen som syns av ursprunget. Gissningsvis är minst 80 procent av materialet nytt. Och återvinningen av de sista 20 procenten har kanske fördubblat produktionstid och kostnad. Om det är värt det? Ja, somliga tycker väl det.

Dessutom har detta projekt egentligen inte handlat om EN bevarandevärd miljö, utan om TVÅ: Dels torpet som rivits på byggtomten, och dels ladugården i dess ursprungliga sammanhang. Strikt antikvariskt skulle det förstås varit bättre att hävda båda dessa objekt i de båda sammanhang där de tillkommit. Nej, jag förstår att detta ideal inte var inom rimligt räckhåll. Men lite synd är det ju.
Ja, du kanske har rätt i det, att det blir mer ekonomiskt på så vis. Men gör man arbetet själv till stor del (vet ej om så är fallet i det här projektet dock) så kan man ju räkna undan en hel del av kostnaden genom att återvinna en redan befintlig stomme.

Tror inte tanken är att bevara någon slags miljö, men det jag menar är att känslan av gamla slitna stockar är betydligt mer påfallande om man dessutom vet att dom faktiskt är gamla och slitna på riktigt, och inte nyproducerade kopior. Den känslan är ju svår att förmedla i en nyproduktion.
 
  • Gilla
Cpt-Keso och 2 till
  • Laddar…
Poolbygget pågår.
 
  • Grundstrukturen av en oavslutad rektangulär pool under konstruktion med betongblock och installationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
J
Vad blev det för markarbete / grund till ladan och hur har det funkat?
 
J Stormfrog skrev:
Vad blev det för markarbete / grund till ladan och hur har det funkat?
Jag valde en grund som heter ”Supergrund” och det har fungerat bra. Man får tänka sig för vilka material man använder på golv och hur man inte får bygga köldbryggor mot dörrar etc. slipat betonggolv blir svårt t.e.x för då syns isoleringen i betongen.
 
Mossen stefan Mossen stefan skrev:
Poolbygget pågår.
 
  • Nybyggt trätrall och grund av lättbetongblock vid sjö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mixar´n och 8 till
  • Laddar…
Tror du missade några bilder därimellan.. kom ju helt plötsligt dit ett stort fint utegolv oxå ! ;)

Ser riktigt bra ut!
 
  • Gilla
JuggeH och 1 till
  • Laddar…
Vilken utsikt:love:
 
  • Gilla
Mossen stefan
  • Laddar…
Strip Strip skrev:
Hur e akustiken i det stora rummet? Där ser ut att vara mycket hårda ytor och stor volym.
Nu kör jag mitt Sonos system med externa högtalare inmonterat i taket och det fungerar/låter bra!
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 1 till
  • Laddar…
Nu har Ludvig gjort klart filmen om bygget. Filmen och en artikel kommer i januari.

God Jul på er alla!
 
  • Gilla
Tabors39 och 11 till
  • Laddar…
God Jul alla ’byggare’
 
  • Stämningsfullt vardagsrum dekorerat för jul med julgran, brasa och snöutsikt genom stora fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
TechChad och 31 till
  • Laddar…
Ett så otroligt vackert hus ni byggt, drömmer mig bort varje gång jag tittar igenom tråden.
God jul.
 
  • Gilla
Mossen stefan
  • Laddar…
Till att börja med så är jag mycket imponerad av bygget. Jag har länge funderat på något liknande men kanske då ett timmerhus.

Funderade du någonsin på att bygga en nyproducerad stomme och enbart lyfta över takdelen från ladan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.