ullberg
Nej, bara flytande tvättmedel (åtminstone var det så i vår i-dosmaskin)

Baserat på mina erfarenheter av idos (i vårt fall Siemens) ser jag två nackdelar:
1) Det finns små dräneringspluggar i bakkant av behållarna, dessa började läcka efter ett par år, enkla att byta ut och inte speciellt dyra men irriterande att det läcker inne i maskinen...
2) vår maskin höll bara (jag tycker ”bara” i alla fall) i 7 år - var iof inte idos som pajade så mer kring BSH:s produkter generellt

Med det sagt - jag rekommenderar varmt automatiskt doserande tvättmaskiner, ingen dealbreaker men väldigt praktiskt och för oss var det självklart att välja en automatdoserande maskin igen, vi valde dock en ”twindos” från Miele denna gång.

/U
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Startat upp HQ:n och tagit in granen. :)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
C
FredrikR FredrikR skrev:
Låter mycket bra!
Kan man dosera pulver om man mot förmodan skulle önska?
Osäker på pulver, men manuellt flytande kan man dosera om så önskas. Finns två fack, varav ett är i-dos och ett manuellt, så får man välja hur mycket man vill ha från endera i olika delar av cykeln - tex sköljmedel eller manuellt tvättmedel.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
C cffol skrev:
Osäker på pulver, men manuellt flytande kan man dosera om så önskas. Finns två fack, varav ett är i-dos och ett manuellt, så får man välja hur mycket man vill ha från endera i olika delar av cykeln - tex sköljmedel eller manuellt tvättmedel.
Står här i hallen nu (y)
Samlar kraft och utfodrar barn, snart ska den ner i källaren.
 
Inte gjort någonting med huset idag men däremot inne i huset. Slagit in julklapp :crysmile: vågar någon gissa vad det kan vara? :crysmile:
Insvept möbel i julklappspapper i vardagsrum med utsikt mot snötäckt landskap genom fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
Satt upp ljusslinga jag hittade i en låda hos pappa. Jo jag kollade ATT den funkade. Men nä jag kollade inte att HELA funkade :rolleyes: Suck.

Ljusslinga delvis upplyst längs kanten av ett garagetak, resten av slingan släckt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
AndersPS och 12 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Inte gjort någonting med huset idag men däremot inne i huset. Slagit in julklapp :crysmile: vågar någon gissa vad det kan vara? :crysmile:
[bild]
Nu är det ju visserligen inslaget, men mycket tyder på att det är ett belägringstorn med tillhörande katapult som byggsats :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Snailman och 2 till
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Sista lagret hårdvaxolja på köksbänken. Svårt med kattorna bara :D
Får man fråga hur du applicerade hårdvaxoljan? Pensel, roller eller något annat? Hur blev ytan, helt slät eller ser man spår från pensel eller roller?
 
Idag (eller snarare igår) har jag listat färdigt kring våra fönster (2,6m höga) samt satt upp efterlängtade lamellgardiner! Dagen innan drog elektrikern färdigt elen till spottarna. Faktiskt rätt nöjd med resultatet!

Nyinstallerade lamellgardiner framför ett högt fönster, belysning och julgran syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Interiör med höga fönster listade och nyuppsatta lamellgardiner, upplyst julgran och takspottar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
Gjort grundämnen till nya elementskydd.
Fem stående MDF-paneler på ett verkstadsgolv, förberedda som grund till elementskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kjell_G och 3 till
  • Laddar…
dof dof skrev:
Gjort grundämnen till nya elementskydd.
[bild]
Har du gjort grundämnena...? Byggde du en egen partikelaccelerator först då...? #språkpolis
 
  • Gilla
  • Haha
Fadai och 3 till
  • Laddar…
Fortsatte på nätverksdragningen idag.

Glömde dock kameran under slang och kabeldragningen. Men drog slang ner till fiberboxen. Ska flytta routern så ska dra nätverkskabel från fiberboxen till garderoben. Samtidigt så är det förberett för när någon av barnen ska ha en dator eller liknande.

Nu på kvällskvisten satte jag dit ett nätverksuttag ,från schneider, bakom tven i vardagsrummet.

Hoppas det blev bra kontakt. Lämnar lite extra kabel i garderoben som man kan dra fram, utifall att.

Nätverksuttag från Schneider och nycklar på väggkrok i ett hem under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man kan aldrig ha för många hål i väggen? Eller?

Flexslang med nätverkskabel som sticker ut från hål i vägg bredvid oordnade kablar och nätadapter på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nätverksslangar dragna genom hål i vägg för kabeldragning i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nätverkskabel dras genom väggen med hjälp av plastslang i ett nätverksinstallationsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nätverksuttag från Schneider installeras på vägg med instruktionsmanual och verktyg nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nätverksuttag från Schneider installerat på en vägg med synliga kabelrestar och tänger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Började förbereda för golvarbete i hallen idag. Klinkers ska bort och ersättas av marmoleum.
Hann flytta möbler, garderob och riva golvlister innan det blev dags för akuten. Inget byggrelaterat, men nu har man upplevt sitt första njurstensanfall
Efter undersökning, provtagning och det fantastiska medlet spasmofen gav de nästan omätbara smärtorna med sig och jag fick åka hem igen. ”Som att föda barn, tyckte sköterskan” - tack till frugan som tog det jobbet
 
  • Hall med gråa klinkers, borttagna golvlister och möbler flyttade, inklusive en garderob och en rund matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Klinkergolv i en hall med borttagna golvlister och vita rör i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Började förbereda för golvarbete i hallen idag. Klinkers ska bort och ersättas av marmoleum.
Hann flytta möbler, garderob och riva golvlister innan det blev dags för akuten. Inget byggrelaterat, men nu har man upplevt sitt första njurstensanfall
Efter undersökning, provtagning och det fantastiska medlet spasmofen gav de nästan omätbara smärtorna med sig och jag fick åka hem igen. ”Som att föda barn, tyckte sköterskan” - tack till frugan som tog det jobbet
Ett njurstensanfall måste vara något av det värsta man kan vara med om.. som att någon hugger en med kniv. :sweat:
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
tommib
Har du utsatt ditt hus för ett njurstensanfall?

Kidding aside, ja, det är smärtsamt. Som tur är finns bot. Hoppas du fick hjälp snabbt.
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.