Hej alla!

I somras köpte jag en tomt av kommunen. I kontraktet står det tydligt att man förbinder sig att koppla in sig på områdets fjärrvärme/närvärme (pelletspanna som värmer hela villaområdet). Detta kostar ca 60k+fjärrvärmeväxlare och ledningar osv alltså närmare 90k totalt. Inte världens roligaste villkor men visst, fjärrvärme är smidigt så vi brydde oss inte så mycket om det.

Nu, några månader senare, när jag har lite mer kött på benen angående husbyggen så förstår jag att nya hus ofta har väldigt svårt att klara energideklarationen med fjärrvärme då boverkets byggregler är ganska hårda.

Min fråga är då följande, kan kommunen TVINGA mig till anslutning till fjärrvärmen trots att huset inte uppfyller energideklarationen med detta? Alltså kan dom tvinga mig att ansluta mig till något jag inte kan använda? Jag kommer då i så fall ha en fjärrvärmeväxlare hemma som jag betalar årsavgift för, och som jag inte kan använda, samtidigt som jag måste ha ytterligare en uppvärmningskälla som klarar energideklarationen, typ FLVP.

Någon som har koll på sådant här? Eller vet vem jag kan vända mig till för rådgivning?

1. Ja dom kan tvinga dig.
2. Huset måste uppfylla kraven, bara ditt problem
3. Det är inte svårt att klara kraven men du får välja ett välisolerat hus
4. Frånluftsvärmepump är inte det effektivaste

Ett välisolerat hus med FTX klarar kraven utan större problem.

• Gilla
Dub361
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.