Hur vanligt är det att hus med kallvind från början av 80-talet helt saknar råspont och takpapp?

Var på en visning där pannorna låg på läkt och där endast fanns fanns enstaka skivor masonit innanför.
De flesta hade trillat ner och låg på vinden.

Du tog inga bilder?

Det låter mer som att det är luftspalten som har ramlat ner
Klodsmajor Klodsmajor skrev:
Hur vanligt är det att hus med kallvind från början av 80-talet helt saknar råspont och takpapp?

Var på en visning där pannorna låg på läkt och där endast fanns fanns enstaka skivor masonit innanför.
De flesta hade trillat ner och låg på vinden.

Det har ju experimenterats med olika "fuskmetoder" för att komma undan billigare periodvis. Vem är husleverantören? De har säkert sålt mer än ett hus. Det finns väl varianten med enbart duk under läkten också. Utan något alls lär det ju mer passa som välventierad vedbod där det snöar in ibland.

Det förekommer ju även idag på dom sniknaste husleverantörerna, dock har man bytt masoniten mot plywood.

Redigerat:
B Bobbban skrev:
Du tog inga bilder?

Det låter mer som att det är luftspalten som har ramlat ner
Lyckades ta en bild...

• Takreglar och undersidan av en tegeltakstruktur med synligt lertegel och träreglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stefan N Stefan N skrev:
Det förekommer ju även idag på din sniknaste husleverantörerna, dock har man bytt masoniten mot plywood.
Måste ju bli massor av fuktskador...
Drabbas du dessutom av att en takpanna går sönder regnar det ju rakt in?

Ja, tanken är ju att skivorna ska ta första smällen sen måste pannan bytas omgående. Hade så förut på mitt tak men bytte till råspont och papp för en säkrare lösning.

• Gilla
Klodsmajor
  • Laddar…
Tanken är väl också att boarden skall sättas med ganska rejält överlapp så att eventuellt vatten inte rinner emellan och inte minst för att boarden inte ska ramla ner. Bortsett från att vår board satt ordentligt på plats så ser det precis likadant ut som på vårt hus byggt 1983. Ser ut som samma Zanda pannor också. Vi bytte också till råspont med papp i samband med en total ombyggnad häromåret när taket ändå skulle ner.

• Gilla
Peter_01 och 1 till
  • Laddar…
I Finland är det där normalt utförande........... oftast med sån där vit billig väv som undertak. Oftast med trasig och nedfallen väv.
Själv skulle jag inte godkänna det på ett hus där jag eller någon närstående skall bo........ hur mycket standard det än är.
Personligen vill jag ha dubbelfalsad galvaniserad plåt där jag skall bo.

• Älska
Kent Månsson
  • Laddar…
Hade masonit som undertak, bytte till väv.
Såg ingen anledning varför man skulle kosta på råspont osv när det inte behövs.
Att det ramlar ner är pga det är felgjort från blrjan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.