tommib tommib skrev:
Äsch.... de kunde väl haft lite mer humor....
Hehe tycker de hade humor, de svarade ju! :)
OCH önskade God Jul!! (y)
 
Hushållets viktigaste maskin behagade rasa i lördags. Felsökning gav vid handen att slangen mellan sumpen och tömningspumpen hade spruckit. Slangen är dessutom en integrerad del av pumpen. Lögn i helvete att få tag i en pump som reservdel på någon av vitvarubutikerna inom rimligt avstånd. Alla "kunde beställa hem en pump". Jomenvisst, vilket sammanträffande, det kan jag också... Hade det varit något rejält udda så hade jag förstått dom, men denna pumpen verkar sitta i varenda maskin från både Electrolux, AEG, IKEA och en drös andra tillverkare, byggda de senast 10-15 åren.

Sagt och gjort, beställde en pump och passade på att ta hem en led-modul till belysningen i diskmaskinen som varit trasig en tid. Det är dock en funktion jag klarat mig utan. Men om jag ändå är i farten och skruvar så är det väll lika bra att laga allt.

Vitvaror är oftast förvånansvärt lättskruvade. Sällan behov av några specialverktyg och enkelt uppbyggda. Och numera är det ju otroligt lätt att beställa delar på nätet.
Interiör av diskmaskin med öppen bottensektion som visar slangen och tömningspumpen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Interiör av öppen diskmaskin med synliga korgar och spridarmekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
PNO PNO skrev:
Hushållets viktigaste maskin behagade rasa i lördags. Felsökning gav vid handen att slangen mellan sumpen och tömningspumpen hade spruckit. Slangen är dessutom en integrerad del av pumpen. Lögn i helvete att få tag i en pump som reservdel på någon av vitvarubutikerna inom rimligt avstånd. Alla "kunde beställa hem en pump". Jomenvisst, vilket sammanträffande, det kan jag också... Hade det varit något rejält udda så hade jag förstått dom, men denna pumpen verkar sitta i varenda maskin från både Electrolux, AEG, IKEA och en drös andra tillverkare, byggda de senast 10-15 åren.

Sagt och gjort, beställde en pump och passade på att ta hem en led-modul till belysningen i diskmaskinen som varit trasig en tid. Det är dock en funktion jag klarat mig utan. Men om jag ändå är i farten och skruvar så är det väll lika bra att laga allt.

Vitvaror är oftast förvånansvärt lättskruvade. Sällan behov av några specialverktyg och enkelt uppbyggda. Och numera är det ju otroligt lätt att beställa delar på nätet.
[bild]

[bild]
Men det blir till att diska förhand över julhelgen då? eller lyckades du hitta nån expressleverans? :)
 
Lampan lyser ju! Grejerna kom i dag. Var lite orolig att post nord skulle slarva bort grejerna, men skickat i måndags från Danmark och framme i Uppland i dag får väl anses som godkänt.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Lampan lyser ju! Grejerna kom i dag. Var lite orolig att post nord skulle slarva bort grejerna, men skickat i måndags från Danmark och framme i Uppland i dag får väl anses som godkänt.
Tyckte lampan var en reflex utifrån så att säga hehe. jaja det första man blir blind på är ju ögonen sägs det.. :p

Leveransen tycker jag är värd 5 stars, med tanke på vem som handskats med det (y)

..och du slapp diska för hand! :cool:
 
PNO PNO skrev:
Hushållets viktigaste maskin behagade rasa i lördags. Felsökning gav vid handen att slangen mellan sumpen och tömningspumpen hade spruckit. Slangen är dessutom en integrerad del av pumpen. Lögn i helvete att få tag i en pump som reservdel på någon av vitvarubutikerna inom rimligt avstånd. Alla "kunde beställa hem en pump". Jomenvisst, vilket sammanträffande, det kan jag också... Hade det varit något rejält udda så hade jag förstått dom, men denna pumpen verkar sitta i varenda maskin från både Electrolux, AEG, IKEA och en drös andra tillverkare, byggda de senast 10-15 åren.

Sagt och gjort, beställde en pump och passade på att ta hem en led-modul till belysningen i diskmaskinen som varit trasig en tid. Det är dock en funktion jag klarat mig utan. Men om jag ändå är i farten och skruvar så är det väll lika bra att laga allt.

Vitvaror är oftast förvånansvärt lättskruvade. Sällan behov av några specialverktyg och enkelt uppbyggda. Och numera är det ju otroligt lätt att beställa delar på nätet.
Roligt fakta. En väldigt stor mängd märken (även konkurrerande) delar bottenplatta och komponenter.
Jobbade en sväng i branschen och fabriken i kina förklarade glatt skillnaderna mellan olika maskiner (eller rättare sagt brister på skillnader förrutom korgar/inredning och frontpanel)
 
Skyfflat kutterspån..
 
  • Renoverat golv med avlägsnat kutterspån och synliga träbjälkar, samt en plywoodskiva placerad ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
[bild]

[bild]
Svenska Standardiseringsinstitutet (SIS) har dock åtminstone regler för fall-håstfallhet:

Illustration ur Svensk Standard för fallprovning av pepparkakshus, visar hus och mätpendel med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Påbörjat dragning av nätverk i huset. Ska ha router och patchpanel i en garderob.

Sågat upp ett hål i hallväggen så jag enklare kunde borra igenom upp på vinden.

Sågat kvadratiskt hål i en vit vägg för installation av nätverksuttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Borrade hål genom taket i garderoben upp på vinden. (Dragfjädern är redan dragen)

Hål i garderobstak för nätverksinstallation, med dragfjäder och korrugerade rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska bli ett uttag bakom tven i vardagsrummet. På andra sidan väggen är hålet jag sågade upp.

Flexibel skyddsslang med kabel utspridd på parkettgolv intill hål i tapetserad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Uppskuret hål i vägg med synlig dragfjäder för nätverkskabelinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Svenska Standardiseringsinstitutet (SIS) har dock åtminstone regler för fall-håstfallhet:

[bild]
Sablar, jag har missat att man ska använda marmor som underlag i fallprovet. Ska man anmäla detta någonstans eller är det bäst att knipa käft och hoppas att grannarna gör detsamma?

/Orolig husägare
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Vi har julstädat, inklusive att lägga en bräda under tv-bänken för att justera för golvets lutning.

Inspektrisen kollar nu att liggplatsen uppfyller standarden.

Katt bredvid en vattenpass på ett luddigt grått underlag med nivåkontroll för tv-bänkjustering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Vi har julstädat, inklusive att lägga en bräda under tv-bänken för att justera för golvets lutning.

Inspektrisen kollar nu att liggplatsen uppfyller standarden.

[bild]
Det var som katten.
 
  • Haha
Joacimz och 1 till
  • Laddar…
Baxat upp 81kg från källaren ihop med sambon...
Packade ihop igår, RIP!
Tvättmaskin säkrad på en handtruck framför ett rött trähus i snöigt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lutar åt ny Bosch med i-dos, nån som har något negativt att säga om det?
En mindre tröst så här dan före dan är att den nya vi tittat på "enbart" väger 71kg ;)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
C
FredrikR FredrikR skrev:
Baxat upp 81kg från källaren ihop med sambon...
Packade ihop igår, RIP!
[bild]

Lutar åt ny Bosch med i-dos, nån som har något negativt att säga om det?
En mindre tröst så här dan före dan är att den nya vi tittat på "enbart" väger 71kg ;)
Kört Bosch med i-dos i 2,5 år nu - funkar ypperligt. Väldigt skönt att inte behöva krångla med tvättmedel varje gång, och det är enkelt att anpassa tvättprogrammen (en gång, vilket sparas) med den mängd tvättmedel man önskar.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
C cffol skrev:
Kört Bosch med i-dos i 2,5 år nu - funkar ypperligt. Väldigt skönt att inte behöva krångla med tvättmedel varje gång, och det är enkelt att anpassa tvättprogrammen (en gång, vilket sparas) med den mängd tvättmedel man önskar.
Låter mycket bra!
Kan man dosera pulver om man mot förmodan skulle önska?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.