T TVRS skrev:
Ja jösses.

Man kan ju applicera samma tänk på det mesta i byggsvängen.

Varför ska man investera massor med tid och pengar i ett tätskick i våtrum? Finns ju andra lösningar som fungerar, typ ställa in en duschkabin så kommer det inget vatten på golvet.....

Funkar fint tills den dagen det blir stopp i avloppet och vatten kanske trycks upp i duschkabinen och ut på golvet. Hade man haft ett tätskick (säkerhetsbälte) så hade det klarat sig fint. Nu får man istället slå kofoten i golvet....

Att, av ren envishet, eller lathet, skita i att läkta taket är samma sak. Det funkar, tills något går snett. Det finns inte en massa bestämmelser för saker och ting bara för att trycka åt folk eller jävlas med folk, utan för att man har sett att det finns metoder som fungerar, och vissa som inte fungerar.

När jag bytte mitt tak så var läkten och arbetet att läkta taket en relativt liten kostnad i helheten. Hade jag skitit i att läkta så hade jag sparat några tusenlappar, men då hade jag stått med ett tak som inte var byggt enligt normen. För ungefär samma slutsumma...... För mig var det inte värt det.
Oj oj så jävla låg jämförelse.
Kan du inte se 'juseless" påpekande?
Han är ju spot om!!!
Men bygg enligt normerna .

B bjernn skrev:
Själv har jag rivit mängder med tak som är gjorda som du beskriver och läckt som ett såll efter 20-30 år när väder och vind gjort sitt med papp, spik, skruv och tätningar. Jag skulle absolut inte rekommendera att göra så. Läkten är sån liten kostnad i det hela så bara dumt att snåla på det
Läkten är ändå onödig enligt min åsikt
Och försök att beskriva för "useless" varför det behövs för TP20 men inte de platta falsade tak han beskriver...?

En intressant fråga.

Vad som är ännu intressantare är varför du ställer den när du redan bestämt dig för att köra utan läkt. Du gör självklart som du vill, men att håna och totalt döma ut de som argumenterar emot dig gör knappast att du får bättre svar.

Jag ser att du är ny på forumet och vill gärna rekommendera att du håller en trevligare ton om du vill ha hjälp med bra tips. Här på Byggahus finns en enorm kunskap som gärna hjälper till. Om man vill ha hjälp vill säga.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 3 till
  • Laddar…
Och "useless" har ju egentligen svaret..
Behövs inte läkt för falsat ...
Självklart behövs det inte för TP 20..
Eller någon annan plåt överhuvudtaget..

G-83 G-83 skrev:
En intressant fråga.

Vad som är ännu intressantare är varför du ställer den när du redan bestämt dig för att köra utan läkt. Du gör självklart som du vill, men att håna och totalt döma ut de som argumenterar emot dig gör knappast att du får bättre svar.

Jag ser att du är ny på forumet och vill gärna rekommendera att du håller en trevligare ton om du vill ha hjälp med bra tips. Här på Byggahus finns en enorm kunskap som gärna hjälper till. Om man vill ha hjälp vill säga.
G-83
Håller med dig.
Det var den samlade kunskapen jag sökte när jag tjossade in här.
Men istället för erfarenhet,hittade jag tyckanden och troenden som gick stick i stäv.
Så mja kanske jag inte hamnade rätt här.

• Gilla
G-83
  • Laddar…
Men kanske någon vet någon expert som kan svara på varför platt tak går bra utan läkt men inte profilerat?
Och inget tyckande,bara rena bevis..

Rev av tp20 plåt i höstas från en bastu byggd 1988. Spikad med klockspik. Ingen läkt under. Allt var i nyskick under plåten.

Ingen aning varför det fungerade i mitt fall.

• Gilla
Träbocken
  • Laddar…
Japp HSP ger varken tyckande eller troende.
Bara ren erfarenhet..
Tack HSP.

• Gilla
HSP
  • Laddar…
Anledningen varför jag vill tjata detta är att jag avser att byta tak på ett åretrunthus med ca 80 kvm takyta ...
Och strunta i läktläggning.
Tror inte jag blir besviken om det.
Men troligen kommer jag inte att fråga detta forum fler gånger.
Här är för många virrhjärnor..

Jag har ett gammalt hus med tp20 lagt direkt på sponten och har jätteproblem med istappar

Enligt en kompis som är plåtslagare så beror det delvis på att jag inte har läkt.
Med läkt så hade det ventilera bort mycket av värmen som går genom taket.
Han vet att om taket ska bytas så gör jag det själv så det var inget säljsnack.

Jag har tilläggsisolerat / sprutisolerat problemområden på taket men det hjälpte inte så mycket

• Gilla
Träbocken
  • Laddar…
Vi la om vårt tak i sommras, plannja plåttak utan läkt. Allt enligt deras instruktion utan läkt, samt med Mataki Steel underlagspapp anpassat för just plåttak. 95% av skruvarna är dolda, och de som finns sitter i takfoten. Jag känner mig ganska trygg med detta...

• Gilla
Träbocken
  • Laddar…
För övrigt så rekommenderade samtliga taktillverkare som vi tillfrågade att lägga utan läkt, med fulla garantier.

• Gilla
Träbocken
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jag har ett gammalt hus med tp20 lagt direkt på sponten och har jätteproblem med istappar

Enligt en kompis som är plåtslagare så beror det delvis på att jag inte har läkt.
Med läkt så hade det ventilera bort mycket av värmen som går genom taket.
Han vet att om taket ska bytas så gör jag det själv så det var inget säljsnack.

Jag har tilläggsisolerat / sprutisolerat problemområden på taket men det hjälpte inte så mycket
Att det är svårt att ventilera under åsarna om korrugerad plåt lagts utan läkt är en intressant tanke. Om det är så kan det vara anledning för att oroa sig för kondens under taket, vilket kan skada undertaket. Om det är ett problem kanske beror på isoleringen under taket och byggnadens användning.

Under planplåt finns det ingen luft om den läggs utan läkt och värmen konvekteras direkt genom plåten så risken för kondens borde vara lägre, kanske lägre än om den läggs med läkt.

• Gilla
Träbocken
  • Laddar…
R
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Vi la om vårt tak i sommras, plannja plåttak utan läkt. Allt enligt deras instruktion utan läkt, samt med Mataki Steel underlagspapp anpassat för just plåttak. 95% av skruvarna är dolda, och de som finns sitter i takfoten. Jag känner mig ganska trygg med detta...
Vilken modell, planja har ju en massa profiler?

R RapidSledge skrev:
Vilken modell, planja har ju en massa profiler?
Plannja Trend 475 har vi!

• Gilla
Träbocken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.