Måste man ha en orsak för att köpa verktyg? För mig känns själva köpet som orsaken (shoppaholic brukar det kallas när man köper kläder enligt samma norm).
Vilken du ska köpa skulle kunna ha en viss koppling till det tänkta användatet men utan info om detta så säger jag makita enbart baserat på att jag råkar ha en själv.

M marka skrev:
Måste man ha en orsak för att köpa verktyg? För mig känns själva köpet som orsaken (shoppaholic brukar det kallas när man köper kläder enligt samma norm).
Vilken du ska köpa skulle kunna ha en viss koppling till det tänkta användatet men utan info om detta så säger jag makita enbart baserat på att jag råkar ha en själv.
Du kan ju beskriva vad du använder den till och varför den är bra.

Jag använder den så gott som inte, jag köper ju verktyg för själva köpandet inte för användandet... fast jag har dock använt den tidigare till en del rivningsarbete och till någon vedkapningen ibland.
Men jag tänker att det skulle vara lite effektivare tvärtom, alltså att du berättar vad du vill använda den till så är det säkert någon som har erfarenhet av något liknande bruksområde

R
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Elkedjesåg, vilken ska jag köpa och varför?
Batteridriven skall du köpa eftersom du annars kommer såga av sladden.

C
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Elkedjesåg, vilken ska jag köpa och varför?
Vad skall du ha den till då?

Jag har en Stihl MSE 190 som jag använder till att såga ved och röjning i närheten av huset.
För detta föredrar jag den framför bensinsågen, trots sladden och att den är lite klen.
Med tanke på att den känns lite klen så kan jag inte tänka mig att en batterisåg är användbart till något annat än att såga små pinnar med, men eftersom jag inte har någon sådan kanske jag skulle låta det vara osagt.

• Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
R
C cpalm skrev:

Jag har en Stihl MSE 190 som jag använder till att såga ved och röjning i närheten av huset.
För detta föredrar jag den framför bensinsågen, trots sladden och att den är lite klen.
Med tanke på att den känns lite klen så kan jag inte tänka mig att en batterisåg är användbart till något annat än att såga små pinnar med, men eftersom jag inte har någon sådan kanske jag skulle låta det vara osagt.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
R RapidSledge skrev:
...
Ja, det skulle vara med det där ryggsäcksbatteriet då ;)
Säkert inte gratis. Annars visar ju filmen typiskt arboristarbete, dvs. kapa en pinne här och där. För det duger en batterisåg säkert utmärkt.

JanneJanne123
Skärstadalen gör sig fantastiskt i reklamfilmer, nästan så lokalpatrioten i mig blir lite tårögd.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
R
C cpalm skrev:
Ja, det skulle vara med det där ryggsäcksbatteriet då ;)
Säkert inte gratis. Annars visar ju filmen typiskt arboristarbete, dvs. kapa en pinne här och där. För det duger en batterisåg säkert utmärkt.
Kan vara jobbigt att dra runt i skogen med en elsladd eller elverk.

Största nackdelen är nog priset för en privatperson.

Redigerat:
C
R RapidSledge skrev:
Kan vara jobbigt att dra runt i skogen med en elsladd eller elverk.
Japp. Men i skogen använder man väl lämpligast en bensinsåg?

Köpte en eldriven husqvarna 420L för att ta ner en gammal thuja. Totalt värdelös för ändamålet. Funkar endast till att kapa småpinnar. Slutade med en bensindriven variant som pallar de mesta.

• Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
R
C cpalm skrev:
Japp. Men i skogen använder man väl lämpligast en bensinsåg?
Spårade ur lite, den här typen av trådar blir vad de blir när TS inte säger vad han skall använda sågen till.

• Gilla
Darling McFluff och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:

Verkar vara en lite dyrare såg än vissa andra med sladd men det kanske lönar sig.

Bästa svaret

Korvgubbe
R RapidSledge skrev:
Batteridriven skall du köpa eftersom du annars kommer såga av sladden.
Jag har kapat ved med elkedjesåg i över tio års tid och inte skadat en enda sladd, kanske är det bara du som är extra klantig?

Till TS kan jag säga att det är bara att välja det kvalitetsmärke som passar din plånbok och händer. Det är inte speciellt avancerade maskiner, men de får ofta jobba hårt så man vill ha något med väl tilltagna marginaler och inte något som är byggt med "de billigaste plastkugghjulen i Kina".
Angående händerna, så är det faktiskt väldigt farliga maskiner vi pratar om, så välj en modell som du tycker passar din kropp. En modell där greppen är bekväma, lagom stora och sitter "rätt" osv. så att du kan arbeta säkert med maskinen hela arbetspasset.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.