2 547 läst · 19 svar
3k läst
19 svar
Elkedjesåg
Sida 1 av 2
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Elkedjesåg, vilken ska jag köpa och varför?
Måste man ha en orsak för att köpa verktyg? För mig känns själva köpet som orsaken (shoppaholic brukar det kallas när man köper kläder enligt samma norm).
Vilken du ska köpa skulle kunna ha en viss koppling till det tänkta användatet men utan info om detta så säger jag makita enbart baserat på att jag råkar ha en själv.
Vilken du ska köpa skulle kunna ha en viss koppling till det tänkta användatet men utan info om detta så säger jag makita enbart baserat på att jag råkar ha en själv.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Du kan ju beskriva vad du använder den till och varför den är bra.M marka skrev:Måste man ha en orsak för att köpa verktyg? För mig känns själva köpet som orsaken (shoppaholic brukar det kallas när man köper kläder enligt samma norm).
Jag använder den så gott som inte, jag köper ju verktyg för själva köpandet inte för användandet... fast jag har dock använt den tidigare till en del rivningsarbete och till någon vedkapningen ibland.
Men jag tänker att det skulle vara lite effektivare tvärtom, alltså att du berättar vad du vill använda den till så är det säkert någon som har erfarenhet av något liknande bruksområde
Men jag tänker att det skulle vara lite effektivare tvärtom, alltså att du berättar vad du vill använda den till så är det säkert någon som har erfarenhet av något liknande bruksområde
Vad skall du ha den till då?SKJB021 skrev:
Jag har en Stihl MSE 190 som jag använder till att såga ved och röjning i närheten av huset.
För detta föredrar jag den framför bensinsågen, trots sladden och att den är lite klen.
Med tanke på att den känns lite klen så kan jag inte tänka mig att en batterisåg är användbart till något annat än att såga små pinnar med, men eftersom jag inte har någon sådan kanske jag skulle låta det vara osagt.
C cpalm skrev:Vad skall du ha den till då?
Jag har en Stihl MSE 190 som jag använder till att såga ved och röjning i närheten av huset.
För detta föredrar jag den framför bensinsågen, trots sladden och att den är lite klen.
Med tanke på att den känns lite klen så kan jag inte tänka mig att en batterisåg är användbart till något annat än att såga små pinnar med, men eftersom jag inte har någon sådan kanske jag skulle låta det vara osagt.
Kan vara jobbigt att dra runt i skogen med en elsladd eller elverk.C cpalm skrev:
Största nackdelen är nog priset för en privatperson.
Redigerat:
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Verkar vara en lite dyrare såg än vissa andra med sladd men det kanske lönar sig.C cpalm skrev:Vad skall du ha den till då?
Bästa svaret
Jag har kapat ved med elkedjesåg i över tio års tid och inte skadat en enda sladd, kanske är det bara du som är extra klantig?R RapidSledge skrev:
Till TS kan jag säga att det är bara att välja det kvalitetsmärke som passar din plånbok och händer. Det är inte speciellt avancerade maskiner, men de får ofta jobba hårt så man vill ha något med väl tilltagna marginaler och inte något som är byggt med "de billigaste plastkugghjulen i Kina".
Angående händerna, så är det faktiskt väldigt farliga maskiner vi pratar om, så välj en modell som du tycker passar din kropp. En modell där greppen är bekväma, lagom stora och sitter "rätt" osv. så att du kan arbeta säkert med maskinen hela arbetspasset.