Det kan sitta ute om det finns en ecobasic i utedelen men inte om den styrs av ecologic/ecoel.

Om motorskyddet löser ut igen är det läge att börja mäta upp om spänning finns fram på alla faser till kompressorn, alternativt ringa service.
 
Nu har jag tryckt in den i tre sekunder och därefter klickat bort varningen på framsidan. Det ska bli spännande och se om kompressorn börjar användas i större omfattning nu.

Tack alla för hjälpen. Lovar rapportera hur det går. Kommer också gå ut och kolla på Eco Air-delen för att se hur det ser ut där.

Nu börjar jag bli intresserad av detta. :D
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
Bara av intresse. Vad är det för modell på din eco air utedel?
 
Rättelse. Vår CTC Eco El och Eco Air är från 2007, inte från 2003. Jag tror dock att mjukvaran i värmepumpen är från 2003.

Så här ser Eco Air delen ut i mörkret.

Bör jag resetta något där också?
 
  • CTC Eco Air värmepumpens komponenter i mörkt utrymme med synliga rör och elektriska anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CTC EcoAir värmepump i dunkelt upplyst pannrum med synliga rör och elinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av CTC Eco Air värmepump med synliga kablage och komponenter i svagt ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Går den nu så behövs inget mer i detta läge , bara om det återkommer
Finns inget att resetta i utedelen , annat än om det har löst på låg rep högtryck , beror lite på hur dom gjort , några har automatisk återställning andra har liten knapp att trycka på
 
L lordi skrev:
Bara av intresse. Vad är det för modell på din eco air utedel?
Eco Air 7.9

Etiketter på CTC Eco Air 7.9 värmepumpsenhet med tekniska specifikationer och serienummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Aha, det är en sån. Det som går att resetta är hög och lågtryckspressostat på den gröna boxen, men motorskyddet sitter ju inomhus till motsats från vad jag påstod tidigare. Däremot ser torkfiltret (den röda burken) ut som att det har varit oroväckande varmt..
Har den startat igen?

Tillägg: Rörböjen ovanför kompressorn vid fyrvägsventilen ser ju helt platt ut.. :surprised:. Är den det?
 
R
L lordi skrev:
(den röda burken) ut som att det har varit oroväckande varmt..
Kan var kondens och lacken släppt ( krackelerat ) , det ser ut så då ,och sitter på den kalla delen
 
Kontaktorn kan vara fucked up o inte dra med alla faser. Du måste mäta.
 
Sedan "ska" det inte skilja mer än 10% på strömmen mellan faserna. Mät upp kompressorlindningarna också.
 
Stäng av strömmen och vrid termostaten på tanken till off. Det stora vredet på tanken är bara en reservtermostat.
 
Vrider man på den kan kompressorn blockeras i styren.
 
Tänkte berätta hur det har gått för oss. Eftersom jag inte själv lyckas få ordning på felet så ringde till teknisk support på CTC i Ljungby och fick då ett kontaktnummer till en servicetekniker i närheten.

När han kom hit och mätte strömmen så visade det sig (precis som @CHEMAS skrev här ovan) att en av faserna till kompressorn hade en något svajande strömtillförsel. Han började då med att byta ut ett kontaktdon (se bild) med 6 vanliga sockerbitar eftersom han hade varit med om att det var ett vanligt fel att det kunde vara glappkontakt där.

Hand håller ett kontaktstycke med sockerbitar mot bakgrund av verktygslåda och verkstadsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kontaktdon med sex sockerbitar som använts för att åtgärda glapp i kompressorfas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr gav åtgärden inget positivt resultat. Felet fanns fortfarande kvar och vi har haft en superhög elförbrukning på över 5000 kWh i november. :(

Nästa gång serviceteknikern kom tillbaka (idag) så bytte han ut kontaktorn och kontaktormotorskyddet (bytte ut båda för säkerhets skull). Så nu är jag supernyfiken om allt funkar när jag kommer hem. Annars finns risk att vi måste byta kompressorn och det är ju tyvärr en mycket dyrare åtgärd. Serviceteknikern nämnde 27 tkr (urk!) inkl montering när jag frågade ungefär hur mycket det brukar kosta. Vill helst slippa det. ;) Håll tummarna.

Servicetekniker byter ut kontaktdon med sockerbitar i elskåp under felsökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Tänkte berätta hur det har gått för oss. Eftersom jag inte själv lyckas få ordning på felet så ringde till teknisk support på CTC i Ljungby och fick då ett kontaktnummer till en servicetekniker i närheten.

När han kom hit och mätte strömmen så visade det sig (precis som @CHEMAS skrev här ovan) att en av faserna till kompressorn hade en något svajande strömtillförsel. Han började då med att byta ut ett kontaktdon (se bild) med 6 vanliga sockerbitar eftersom han hade varit med om att det var ett vanligt fel att det kunde vara glappkontakt där.

[bild]
[bild]

Tyvärr gav åtgärden inget positivt resultat. Felet fanns fortfarande kvar och vi har haft en superhög elförbrukning på över 5000 kWh i november. :(

Nästa gång serviceteknikern kom tillbaka (idag) så bytte han ut kontaktorn och kontaktormotorskyddet (bytte ut båda för säkerhets skull). Så nu är jag supernyfiken om allt funkar när jag kommer hem. Annars finns risk att vi måste byta kompressorn och det är ju tyvärr en mycket dyrare åtgärd. Serviceteknikern nämnde 27 tkr (urk!) inkl montering när jag frågade ungefär hur mycket det brukar kosta. Vill helst slippa det. ;) Håll tummarna.

[bild]
Han borde mätt upp kompressorn också tycker iaf jag. Kan vara vajsing med lindningarna. Men hoppas det funkar nu.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Jag har en ecoair 7,9 stående med vad jag tror trasig expansionsventil. Den hade du gärna fått plocka delar från. Svårt med kompressorn dock
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.