3 365 läst · 18 svar
3k läst
18 svar
Kostnad för ändring av planritning? (Modulenthus)
Mustang06 skrev:Det sista gav val anda en lite skev bild, eftersom juridisk skillnad och praktisk skillnad inte ar riktigt samma sak? Lat mig forklara: Om jag har en kund som koper en motor av mig och en vaxellada fran ZF och det finns nagot missljud sa star sig kunden tyvarr slatt tills han/hon bevisat att felet ar vart och inte kommer fran vaxelladan eller montaget. Oftast vaaaldigt svart att reda ut. Koper kunden daremot ett komplett paket, dar vi kopt in vaxelladan, monterat, testat, och sedan lagt pa bade paslag och vinst, da kan han/hon bara skicka in hela sk-ten om det later illa och det ar mitt problem att reda ut vari felet lag. Mycket enklare, aven om kunden juridiskt hade samma garanti fran bada leverantorerna enskilt. Sa aven med husprojekt skulle jag tro. Gar allt val sa spara garna pengar och kop in varje spik pa billigaste stallet. Vill man i alla fall minimera de anda inte foraktliga riskerna for tjafs och ar beredd att betala for det sa ar det enklast med ett kontrakt! Eller??
Att göra en ändring kan inte likställas med ett fel!! :-?
Oavsett entreprenadform så har den som utför ändring rätt till ersättning för utfört arbete.
Det handlar inte om några fel eller juridik eller för den delan att vi blivit lurade. Mest att de borde använt sunt förnuft för att inte reta upp kunder i onödan. Jag vet mycket väl att de har rätt att ta betalt för det. Ifrågasätter bara principen att göra det när jag lagt så mycket pengar hos dem, oavsett om det är totalentrepenad eller någon annan form. Min poäng är att det är sniket att ta ut sådana i sammanhanget små summor!
Men det ska sägas till deras försvar att allt inte är genomgående negativt. Trots allt så är vi hittils nöjda med Modulent och deras bemötande på det stora hela, frånsett vissa priser för ändringar och tillägg.
Men det ska sägas till deras försvar att allt inte är genomgående negativt. Trots allt så är vi hittils nöjda med Modulent och deras bemötande på det stora hela, frånsett vissa priser för ändringar och tillägg.
Vi ska till att bygga med A-Hus. Enligt vår säljare så kostar det oss inget att göra mindre ändringar såsom flytta eller lägga till en icke-bärande vägg. Men ändra på något som kräver ändring på va- eller el-ritningarna kostar några tusen per ritning.
Förmodligen är det oftast upp till säljaren man har att göra med, vad han är beredd att bjuda på... eller lägga om kostnaden på något annat.
Förmodligen är det oftast upp till säljaren man har att göra med, vad han är beredd att bjuda på... eller lägga om kostnaden på något annat.
Antar att ni bygger i sandåsen, läset i en annan tråd. Vi var ju påväg att bygga där och det var absolut inga problem alls att både ändra och lägga till. Tror jag har en tre, fyra olika ritningar här hemma som de gjort på Dalby 2:an. Både tagit bort vägg och flyttat kakelugnen och ändrat väggen där kakelugnen skall stå och ändrat i badrummet nere och laggt över golv upp i trapphålet. MEN detta var innan vi skulle skriva kontrakt. Inte en krona extra kostade det ( hade det inte gjort om vi skrivit kontrakt heller ).
Du kan ju maila mig privat kring vilken säljare det var osv.
Du kan ju maila mig privat kring vilken säljare det var osv.
Liknande trådar
-
Vad är egentligen rimlig kostnad för en fasadtvätt?
Fasad -
Kostnad för 100 Kvadratmeter plåttak.
Tak & Vind -
Vad har ni för erfarenheter av rikatronic 4 på RIKA kaminer. Värt merkostnaden? Vad tycker någon här??. Kan man räkna hem merkostnaden på något sätt.
Ved, Pellets, Flis -
Kostnader för ändring av ventilation
Juridik -
Kostnader för ändringar
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.