9 301 läst · 28 svar
9k läst
28 svar
Radon i krypgrund - lösning med extremt lite luftombyte
nu på eftermiddagen har jag 615 i krypgrunden och 317 inne. En rätt stor skillnad på mindre än 24 h.
Antingen var det läckage vid stosen, eller väderomslag på ett dygn.
Ikväll fortsätter lite tätningsarbete samt tillsnyggning vid ventiler. Målet är givetvis fortsatt att dra ut luft utomhus, från undersidan av den åldersbeständiga plasten.
Antingen var det läckage vid stosen, eller väderomslag på ett dygn.
Ikväll fortsätter lite tätningsarbete samt tillsnyggning vid ventiler. Målet är givetvis fortsatt att dra ut luft utomhus, från undersidan av den åldersbeständiga plasten.
Kom på att jag även drog upp ett rör från grunden till taket, för att öka på luftflöden i grunden. Har då alltså ventiler på motsatta sidor av grunden samt ett rör i mitten som går upp till taket. Kanske kan vara något att fundera på, sätter du dessutom en fläkt som drivs med vind får du nog ett utmärkt luftflöde i grunden.
ja, jag har funderat på det där. Gäller att hitta bra ställe att gå upp genom golvvärmen. Sen bör man kunna koppla på sig på spisfläkten för att slippa dra nytt genom taket.
Nu är jag nere på 374 i krypgrunden vilket är lustigt lågt. I huset 261 men då har luckan ner till krypgrunden stått öppen några timmar. Jag har fortfarande inte skurit upp tejpen på byggplasten och kopplat tillbaka fläkten ännu. Plasten står fortfarande helt tät.
Jag är rädd för att jag kommer ha 1500 eller mer därnere om några dygn igen på grund av omkringliggande orsaker (väder och vind utanför).
Nu är jag nere på 374 i krypgrunden vilket är lustigt lågt. I huset 261 men då har luckan ner till krypgrunden stått öppen några timmar. Jag har fortfarande inte skurit upp tejpen på byggplasten och kopplat tillbaka fläkten ännu. Plasten står fortfarande helt tät.
Jag är rädd för att jag kommer ha 1500 eller mer därnere om några dygn igen på grund av omkringliggande orsaker (väder och vind utanför).
Nu har jag samlat data några ytterligare dagar och jag har tydligen lyckats med bedriften att ha 121 nere i krypgrunden och 271 uppe i huset.
Anledningen till högre värden i huset är troligtvis för att garaget och kallförrådet som båda har platta på mark, läcker in mot husdelen men inte in till krypgrunden.
Luftfuktigheten nere i krypgrunden har gått från nära 90 % till 66% vilket jag tolkar dels har att göra med tätningen av plasten mot murgrunden, men framförallt på att det blivit kallare ute. Oavsett är jag under kritiska 70 vilket känns bra.
Anledningen till högre värden i huset är troligtvis för att garaget och kallförrådet som båda har platta på mark, läcker in mot husdelen men inte in till krypgrunden.
Luftfuktigheten nere i krypgrunden har gått från nära 90 % till 66% vilket jag tolkar dels har att göra med tätningen av plasten mot murgrunden, men framförallt på att det blivit kallare ute. Oavsett är jag under kritiska 70 vilket känns bra.
Uppdatering:
Snittet nere i krypgrunden är sen 21 november 128 Bq/m3
Snittet inne i huset är sen 21 november 54 Bq/m3
Det är mindre än en tiondel av vad jag hade förra året. Jag estimerar att jag sänkt radonvärden med omkring 92-95%.
Det jag kan konstatera sen tidigare inlägg i oktober var att jag hade en hel del läckage i avloppsrören nere i krypgrunden. Inte genomföringar mellan väggarna som redan tätats. Problemet låg i avloppsskarvar där jag såg att det läckt väldigt små mängder avloppsvatten tidigare. Sen detta tätats på omkring 30 ställen har värdena sjunkit och hållit sig låga. Underligt eftersom inget forum någonstans verkar ta upp detta. Läckage från avloppsrören som går direkt mot slambrunnen (kopplad till totalt 3 fastigheter) kan tydligen vara en rejäl radonkälla.
Generellt säger man att 10% av radonhalten i vattnet går ut i luften men det är ju vid normal vattenanvändning. Att radonluft läcker från brunnen via avloppsrören från tre hushåll in i vår krypgrund får nog ses som icke-normal vattenanvändning när det gäller effekten av radon från vattnet ut i luften. (vi har 500 Bq/l vatten enligt tidigare vattenanalys).
Anledningen till mätdatumet från och med 21 november är att jag just den dagen satte upp stråldosor som jag fått hem i posten och som i slutet av januari skall skickas till strålskyddsinstitutet. Jag siktade innan på att komma under 200 inomhus men i nuläget siktar jag på under 100 inomhus. De nya reglerna skulle kunna slå och då är det troligtvis 100 som gäller (inom ett par år?)
En till detalj att nämna är att jag använt 2 av 12 ventiler till att suga ut luft under byggplasten. Dessa två stals från samma vägglinje. I och med att alla ventiler behövs för att ventilera ev. radon ovanför plasten, borrade jag upp ett ytterligare ventilationshål genom murgrunden och ut i syfte att säkerställa liknande luftombyte som tidigare. En detalj i sammanhanget var att Biltemas betongborr höll absolut längst genom 2 dm betong, 20 hål (sen hammare för att slå ut bitarna i syfte att få upp ett runt hål.
I nuläget är de enda två fläktarna jag kör på 14 watt styck. De går dygnet runt. Vanliga fresh kanalfläktar som går på maxeffekt. Vi får se hur länge de håller. Tar en kvart att byta i värsta fall. Tempen ligger på mellan 9-12 grader i krypgrunden, även under kallare perioder. Luftfuktigheten ligger relativt lågt.
Nästa steg blir troligtvis att koppla någon kontroll på fläktarna så jag vet att de fungerar. Å andra sidan har jag de egna radonmätarna som larmar via app om värdena tar sig uppåt och ljudet från fläktarna är hörbart om jag lyssnar vid väggen utanför huset.
Snittet nere i krypgrunden är sen 21 november 128 Bq/m3
Snittet inne i huset är sen 21 november 54 Bq/m3
Det är mindre än en tiondel av vad jag hade förra året. Jag estimerar att jag sänkt radonvärden med omkring 92-95%.
Det jag kan konstatera sen tidigare inlägg i oktober var att jag hade en hel del läckage i avloppsrören nere i krypgrunden. Inte genomföringar mellan väggarna som redan tätats. Problemet låg i avloppsskarvar där jag såg att det läckt väldigt små mängder avloppsvatten tidigare. Sen detta tätats på omkring 30 ställen har värdena sjunkit och hållit sig låga. Underligt eftersom inget forum någonstans verkar ta upp detta. Läckage från avloppsrören som går direkt mot slambrunnen (kopplad till totalt 3 fastigheter) kan tydligen vara en rejäl radonkälla.
Generellt säger man att 10% av radonhalten i vattnet går ut i luften men det är ju vid normal vattenanvändning. Att radonluft läcker från brunnen via avloppsrören från tre hushåll in i vår krypgrund får nog ses som icke-normal vattenanvändning när det gäller effekten av radon från vattnet ut i luften. (vi har 500 Bq/l vatten enligt tidigare vattenanalys).
Anledningen till mätdatumet från och med 21 november är att jag just den dagen satte upp stråldosor som jag fått hem i posten och som i slutet av januari skall skickas till strålskyddsinstitutet. Jag siktade innan på att komma under 200 inomhus men i nuläget siktar jag på under 100 inomhus. De nya reglerna skulle kunna slå och då är det troligtvis 100 som gäller (inom ett par år?)
En till detalj att nämna är att jag använt 2 av 12 ventiler till att suga ut luft under byggplasten. Dessa två stals från samma vägglinje. I och med att alla ventiler behövs för att ventilera ev. radon ovanför plasten, borrade jag upp ett ytterligare ventilationshål genom murgrunden och ut i syfte att säkerställa liknande luftombyte som tidigare. En detalj i sammanhanget var att Biltemas betongborr höll absolut längst genom 2 dm betong, 20 hål (sen hammare för att slå ut bitarna i syfte att få upp ett runt hål.
I nuläget är de enda två fläktarna jag kör på 14 watt styck. De går dygnet runt. Vanliga fresh kanalfläktar som går på maxeffekt. Vi får se hur länge de håller. Tar en kvart att byta i värsta fall. Tempen ligger på mellan 9-12 grader i krypgrunden, även under kallare perioder. Luftfuktigheten ligger relativt lågt.
Nästa steg blir troligtvis att koppla någon kontroll på fläktarna så jag vet att de fungerar. Å andra sidan har jag de egna radonmätarna som larmar via app om värdena tar sig uppåt och ljudet från fläktarna är hörbart om jag lyssnar vid väggen utanför huset.
En tilläggskommenter:
I de fall någon köper Airthings wave-mätare kan det vara läge att testa skillnaden mellan att fästa direkt i taket/vägg kontra hängande en bit ner från taket likt strålmätningsdosorna som har specifika riktlinjer. Det verkar ge en del skillnad. Hänger de 20-25 cm från taket rör sig luft fritt omkring och det verkar vara avgörande för optimal mätning.
Sen kan jag intyga att gäster som kommer har en del frågor om allt som hänger från taket hemma hos oss men det är under en begränsad tid...
I de fall någon köper Airthings wave-mätare kan det vara läge att testa skillnaden mellan att fästa direkt i taket/vägg kontra hängande en bit ner från taket likt strålmätningsdosorna som har specifika riktlinjer. Det verkar ge en del skillnad. Hänger de 20-25 cm från taket rör sig luft fritt omkring och det verkar vara avgörande för optimal mätning.
Sen kan jag intyga att gäster som kommer har en del frågor om allt som hänger från taket hemma hos oss men det är under en begränsad tid...
Intressant tråd att läsa!
Jag bor själv i ett hus med radon byggt 1969 med konstaterad markradon samt radonhaltig blåbetong. Vi köpte huset sommaren 2017 (1,5 år sedan) med vetskap om att det förekom radon om ca 300 bqm. Vid långtidsmätning vintern 17/18 fick vi ca 270 bqm, så säljarens mätrapport med 300 bqm från 2008 stämde bra. Tidigare ägare installerade en radonsug 2007, innan dess låg värdet på 900 bqm enligt mätrapport. Vi har nu under november ersatt de gamla självdragskanalerna med ett FTX-system (Systemair VTR 500) för att få ett ökat luftbyte i hopp om att sänka radonhalten. Vi påbörjade en ny långtidsmätning i förra veckan så det dröjer några månader innan vi vet slutgiltigt resultat.
Jag vill också göra dig uppmärksam på att man kan söka bidrag på 25 000:- för radonsaneringsåtgärder från Boverket/Länsstyrelsen.
Jag bor själv i ett hus med radon byggt 1969 med konstaterad markradon samt radonhaltig blåbetong. Vi köpte huset sommaren 2017 (1,5 år sedan) med vetskap om att det förekom radon om ca 300 bqm. Vid långtidsmätning vintern 17/18 fick vi ca 270 bqm, så säljarens mätrapport med 300 bqm från 2008 stämde bra. Tidigare ägare installerade en radonsug 2007, innan dess låg värdet på 900 bqm enligt mätrapport. Vi har nu under november ersatt de gamla självdragskanalerna med ett FTX-system (Systemair VTR 500) för att få ett ökat luftbyte i hopp om att sänka radonhalten. Vi påbörjade en ny långtidsmätning i förra veckan så det dröjer några månader innan vi vet slutgiltigt resultat.
Jag vill också göra dig uppmärksam på att man kan söka bidrag på 25 000:- för radonsaneringsåtgärder från Boverket/Länsstyrelsen.
Redigerat:
Jag hamnade nog på under 5000:- totalt för allt material om ens det. Radonbidraget behöver sökas innan man påbörjar arbetet. Osäker på om de gett mig bidrag för 350 meter t-flex, några hundra m2 byggplast och några kilo butylgummiA arowe17 skrev:Intressant tråd att läsa!
Jag bor själv i ett hus med radon byggt 1969 med konstaterad markradon samt radonhaltig blåbetong. Vi köpte huset sommaren 2017 (1,5 år sedan) med vetskap om att det förekom radon om ca 300 bqm. Vid långtidsmätning vintern 17/18 fick vi ca 270 bqm, så säljarens mätrapport med 300 bqm från 2008 stämde bra. Tidigare ägare installerade en radonsug 2007, innan dess låg värdet på 900 bqm enligt mätrapport. Vi har nu under november ersatt de gamla självdragskanalerna med ett FTX-system (Systemair VTR 500) för att få ett ökat luftbyte i hopp om att sänka radonhalten. Vi påbörjade en ny långtidsmätning i förra veckan så det dröjer några månader innan vi vet slutgiltigt resultat.
Jag vill också göra dig uppmärksam på att man kan söka bidrag på 25 000:- för radonsaneringsåtgärder från Boverket/Länsstyrelsen.
Däremot hade jag säkert fått bidrag om jag betalat för Radeas lösning. Å andra sidan hade jag då haft radonproblemet kvar.
Status på mätningen nu sen 21 november är:
i krypgrunden: 100 bq/m3
i huset: 49 bq/m3
Det jag gjort sen sist var att ta upp ett 100 mm hål i betonghålväggen i krypgrunden då jag använt 2 av 12 till fläktarna som tar luft under plasten och skickar ut utanför huset.
Här kommer ett avslutande inlägg på denna tråd. Jag har fått resultatet från Eurofins i och med den mätning som gjorts via upphängda mätpuckar som skickades in för analys.
Resultatet jag fick fått enligt min egen utrustning var: 56 Bq/m3 (från 20 nov - 24 januari)
Resultatet från mätpuckarna som skickades in: 40 Bq/m3 +- 30 Bq/m3 (från 20 nov - 24 januari)
Tidigare två mätningar av husets radonvärden har legat på kring 970 Bq/m3 +- 70 Bq/m3
I och med detta har jag alltså också fastställt att Airthings wave-mätarna visar korrekta värden (iaf i detta hus och under de förutsättningar jag haft). Denna utrustning har hängt 2 dm ifrån puckarna som låg till grund för analys från Eurofins.
Snittet i krypgrunden har vid ovanstående mätningar legat på: 101 Bq/m3 (uppmätt med min andra Airthings wave-mätare). Inga mätpuckar har använts i krypgrunden. Jag har vid tidigare tillfälle korstestat mina två Airthings wave-mätare mot varandra genom att ha dessa bredvid varandra en tid. Värdena stämde då överens generellt.
/HB
Resultatet jag fick fått enligt min egen utrustning var: 56 Bq/m3 (från 20 nov - 24 januari)
Resultatet från mätpuckarna som skickades in: 40 Bq/m3 +- 30 Bq/m3 (från 20 nov - 24 januari)
Tidigare två mätningar av husets radonvärden har legat på kring 970 Bq/m3 +- 70 Bq/m3
I och med detta har jag alltså också fastställt att Airthings wave-mätarna visar korrekta värden (iaf i detta hus och under de förutsättningar jag haft). Denna utrustning har hängt 2 dm ifrån puckarna som låg till grund för analys från Eurofins.
Snittet i krypgrunden har vid ovanstående mätningar legat på: 101 Bq/m3 (uppmätt med min andra Airthings wave-mätare). Inga mätpuckar har använts i krypgrunden. Jag har vid tidigare tillfälle korstestat mina två Airthings wave-mätare mot varandra genom att ha dessa bredvid varandra en tid. Värdena stämde då överens generellt.
/HB
Redigerat:
Tack för info. På det mest ödmjuka sätt vill jag påpeka att radon mäts i Bq/m3 och inte Bq/m2.H henlin431 skrev:Här kommer ett avslutande inlägg på denna tråd. Jag har fått resultatet från Eurofins i och med den mätning som gjorts via upphängda mätpuckar som skickades in för analys.
Resultatet jag fick fått enligt min egen utrustning var: 56 Bq/m2 (från 20 nov - 24 januari)
Resultatet från mätpuckarna som skickades in: 40 Bq/m2 +- 30 Bq/m2 (från 20 nov - 24 januari)
Tidigare två mätningar av husets radonvärden har legat på kring 970 Bq/m2 +- 70 Bq/m2
I och med detta har jag alltså också fastställt att Airthings wave-mätarna visar korrekta värden (iaf i detta hus och under de förutsättningar jag haft). Denna utrustning har hängt 2 dm ifrån puckarna som låg till grund för analys från Eurofins.
Snittet i krypgrunden har vid ovanstående mätningar legat på: 101 Bq/m2 (uppmätt med min andra Airthings wave-mätare). Inga mätpuckar har använts i krypgrunden. Jag har vid tidigare tillfälle korstestat mina två Airthings wave-mätare mot varandra genom att ha dessa bredvid varandra en tid. Värdena stämde då överens generellt.
/HB
Redigerat:
Nej, absolut inte. Hellre att jag rättar det nu än att jag själv ser det om två år.
Ser för övrigt att jag valsat runt lite i statistiken som rör mätningens början. Det är 20 nov som är korrekt. Inte 21 nov som jag skrev i tidigare inlägg i början/mitten av tråden.
Jag har också åtgärdat uran i vattnet från 85 till kring 0 mikrogram per liter vatten men det får bli en annan tråd.
Ser för övrigt att jag valsat runt lite i statistiken som rör mätningens början. Det är 20 nov som är korrekt. Inte 21 nov som jag skrev i tidigare inlägg i början/mitten av tråden.
Jag har också åtgärdat uran i vattnet från 85 till kring 0 mikrogram per liter vatten men det får bli en annan tråd.
Gammal tråd, men hittade du bra butylgummi på tub? Planerar ett liknande jobb.H henlin431 skrev:Hade Radea på besök men inget mättes upp. De kikade bara. De menade att plasten jag lade kunde tätas, sen skulle plasten undertryckas med fläkt. Det är alltså så jag tänkt göra.
Jag har en del T-flextejp för skarvar av plast mot plast. Jag hade även tänkt att köra den för byggplasten mot grundmur också (jag har testat och den fäster tillräckligt bra). Innan denna tejp appliceras tänkte jag köra butylgummi på tub lite längre ner på plasten mot grundmuren. På så vis får jag dubbel tätning. Det borde alltså bli tätt.
Jag har dock letat efter butylgummi på tub för hyfsade pengar (det kommer gå åt en del). Vissa fabrikat har butylgummi som är härdande (vilket är lustigt, eftersom butylgummi generellt inte ska härda). I andra fall är det butylgummibaserat i vissa fabrikat men det framgår inte eftersom de kallar det något annat och innehållsdeklaration är svårtolkad.
Jag letar alltså med ljus och lykta efter butylgummituber för hyfsat pris som inte härdar. Alternativt annat klet som klarar kyla, inte härdar och som går att applicera med fogpistol (eller batteridriven fogpistol eftersom jag behöver limma över 100 meter...)
Ett lättapplicerabart skum som inte expanderar för mycket hade också varit bra. Vanligt fogskum fäster dock inget vidare. Det vet jag eftersom jag spillt överallt när jag tätat upp mot golvbjälklaget
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
94-98% luftfuktighet i krypgrunden.
Miljö & Hälsa -
Vad visar konstruktionsritningen - krypgrund eller källarutrymme?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Högt radon pga blåbetong - firma FTX-ventilation?
Ventilation -
Källaren tar in vatten -Grävd källare innanför krypgrund
Grund & Markarbeten -
mögel i krypgrund - säljarens försäkring?
Grund & Markarbeten