Hej!

Någon som har erfarenhet av att få ut försäkringspengar på dolt fel?
Efter 5 dagar i våran ville så vart det stopp. Spolbilen kom sen 2v efter vart stopp igen och denna gång kände de med slangen att något var fel.

Nu ska de komma ut och filma samt dokumentera.
Vi har hört med vårat försäkringsbolag och de önskar oss bara lycka till.

Något man kan få ut på dold fel?

Huset är byggt 1975 troligtvis är stammarna från detta årtal också.

/R

Inget jag skulle lagt energi på. Dels är det ganska vanligt att hus som säljs står tomma några veckor, då hinner begynnande stopp hårdna till och bli hinder när man börjar använda avloppet igen. Dels är stopp i avloppen något som man nästan får räkna med ibland, det kan bero på sättningar i mark som får rör att glida isär, spricka eller skapa lokala lågpunkter. Det kan också bero på trädrötter som vuxit in i avloppet.

Med detta sagt är stopp i avloppet på ett hus från 70-talet nästan förväntat, och inte direkt dolt om inte säljaren lämnat någon slags försäkran.

• Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Inget jag skulle lagt energi på. Dels är det ganska vanligt att hus som säljs står tomma några veckor, då hinner begynnande stopp hårdna till och bli hinder när man börjar använda avloppet igen. Dels är stopp i avloppen något som man nästan får räkna med ibland, det kan bero på sättningar i mark som får rör att glida isär, spricka eller skapa lokala lågpunkter. Det kan också bero på trädrötter som vuxit in i avloppet.

Med detta sagt är stopp i avloppet på ett hus från 70-talet nästan förväntat, och inte direkt dolt om inte säljaren lämnat någon slags försäkran.
Japp verkar inte bättre, bita i äpplet bara och "vända blad" mao.

Tack för svaret

/Robin

Fast det beror nog lite på...

Om det ex. visar sig att ledningen är skadad, den kan ju ha knäckts av sättningar. Då är det en nivå av fel som inte är uppenbar att man skall behöva räkna med i ett hus från -75.

Men det är ju en viss uppförsbacke att få rätt om dolda fel. Dels skall kriterierna vara uppfyllda (inget man borde förvänta sig, inget som gick att upptäcka, inga spår av fel med avloppet, som borde väck misstankar osv), dels måste värdet av felet vara så stort att man kan visa att priset på huset skulle varit lägre om felet vore känt vid köpet.

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Det är nog så gott som 0% chans.
Dolt fel kan det bara klassas som om det är en fel som inte kunde förväntas utifrån husets ålder och skick. I och med att stammarna är sen 1975 så kommer alla vara rörande överens om att dess tekniska livslängd har passerat och de är utdömda.
Sorry men så är nog läget

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vad är det för teknisk livslängd på avloppsrör från 70-talet? Det är väl en tidig generation plaströr som inte håller lika länge som gjutjärnsrören från decennien innan?

Fast nu tolkade jag (kanske fel) att det misstänks vara stopp utanför huset. Där är det i så fall inte några "äggskalsrör", troligen cementrör.

B b8q skrev:
Dels är stopp i avloppen något som man nästan får räkna med ibland, det kan bero på sättningar i mark som får rör att glida isär, spricka eller skapa lokala lågpunkter. Det kan också bero på trädrötter som vuxit in i avloppet.
Eller kanske stoppet har att göra med vad man spolar ner.
Allt utom toapapper och sådant som passerat genom kroppen är ju förbjudet.
Och hushållspapper och våtservetter är inte samma sak som toapapper.

Filma rören så får ni svar och kan på så sätt gå vidare.
Försöka stämma säljaren för dolda fel tror jag inte ger nått

A
Börja med att spola och filma, innan ni vet vad som är fel, så är det ju svårt att säga vems fel det är. Med lite tur så behövs det bara en rejäl rensning, så är det klar, med lite otur, så har ni ett grävprojekt.

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Eftersom det är tämligen enkelt att filma avlopp borde dylika problem aldrig gå som dolt fel? Det är ju besiktningsbart menar jag.

BirgitS
Bernieberg Bernieberg skrev:
Eftersom det är tämligen enkelt att filma avlopp borde dylika problem aldrig gå som dolt fel? Det är ju besiktningsbart menar jag.
En vanlig besiktning behöver bara vara okulär och utan verktyg etc. Det är först när man på det sättet hittar något misstänkt som man behöver göra en fördjupad besiktning och det är först då som man behöver använda verktyg och t.ex. göra en fuktmätning eller filmning av avlopp.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Mikael_L
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Eller kanske stoppet har att göra med vad man spolar ner.
Allt utom toapapper och sådant som passerat genom kroppen är ju förbjudet.
Och hushållspapper och våtservetter är inte samma sak som toapapper.
Nu har detta väldigt lite med trådens ämne att göra.

Och troligen fungerade avloppet för den förre ägaren, så man kan ju undra lit på vad som orsakar stoppet nu. Jag tror knappast att förre ägaren har haft hem spolbilen "var annan vecka". Är det inte så att lite hushållspapper eller våtservetter har råkat bli nerspolade?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu har detta väldigt lite med trådens ämne att göra.
Jaså?
Det berör väl i allra högsta grad det tråden handlar om, stopp i avloppet?
Och Elmont's inlägg #14 är alltså OK, fast det handlar om precis samma sak?

Kanske du skall sluta att leka amatörmoderator här på forumet ;)

• Älska
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.