Jag tycker personligen inte det är värt besväret med en extra pryl inkopplat, det finns tillräckligt annat som är i vägen :)

Men man kan säker tjäna in det, över tid. Om vi antar 300kr för asksamlare och 30kr per damsugarpåse så går det jämt ut efter 10 påsar. Jag byter påse vid ca 3kg slipdamn, så 30kg slipdamn för break-even. Om vi antar att 30% av spackel slipas bort inträffar det altså när man har lagt på 100kg spackel. Mycket antaganden såklart.
 
  • Gilla
Gullebrand
  • Laddar…
Intressant uträkning :geek:
Om vi bortser från kostnadsaspekten och fokuserar på smidighet och komfort/glädje, är asksamlare något som ger glädje i sliparbetet?
 
Jag skulle säga att en asksamlare inte ger speciellt mycket gjädje, i alla fall om man har filter i den.

Jag körde mina första 40-50L spackel genom en asksamlare som satt innan en Nilfisk multi 20, men det var mest besvärligt att rensa filtren i den. Nu kör jag direkt med Nilfisken (med påsar) och byter vid 3-4 kg damm (som tidigare skribent).

Vill man absolut ha något innan dammsugaren skulle jag rekommendera en "kinacyklon" eller upp-och-nervänd jula-trafikkon med hink,

En sidnotis:
Mitt absolut bästa köp, bortsett från abranet-kittet var en dustcontrol dc3800 twin. Med den behöver man inte oroa sig för lite slipdamm, men då hamnar prislappen lite annourlunda.
 
  • Gilla
Gullebrand och 1 till
  • Laddar…
A Anders243 skrev:
Jag skulle säga att en asksamlare inte ger speciellt mycket gjädje, i alla fall om man har filter i den.

Jag körde mina första 40-50L spackel genom en asksamlare som satt innan en Nilfisk multi 20, men det var mest besvärligt att rensa filtren i den. Nu kör jag direkt med Nilfisken (med påsar) och byter vid 3-4 kg damm (som tidigare skribent).

Vill man absolut ha något innan dammsugaren skulle jag rekommendera en "kinacyklon" eller upp-och-nervänd jula-trafikkon med hink,

En sidnotis:
Mitt absolut bästa köp, bortsett från abranet-kittet var en dustcontrol dc3800 twin. Med den behöver man inte oroa sig för lite slipdamm, men då hamnar prislappen lite annourlunda.
Fin input Anders, undrar hur många skivor gips "3-4 kg damm" är mellan tummen och pekfingret?
Ska skarvspackla/skruvspackla 200 kvm nybygge med skivor tillsammans med kompanjon.
 
  • Gilla
Anders243 och 1 till
  • Laddar…
G Gullebrand skrev:
Fin input Anders, undrar hur många skivor gips "3-4 kg damm" är mellan tummen och pekfingret?
Ska skarvspackla/skruvspackla 200 kvm nybygge med skivor tillsammans med kompanjon.
Om man lär sig spackla skarvarna bra så borde det inte bli så mycket damm. :)

Jag var väl inte helt bra på att spackla med "rätt" mängd spackel, eftersom jag tidigare fått tydliga och synliga skivskarvar när jag snålat med spackel. Mitt minne säger att jag fyllde en nilfisk-påse per stort rum (~25 m2 med vinklar och vrår, samt tak)

Vissa rum hade en del putsade väggar som bredspacklades också, och där blev det givetvis mer damm vid slipningen.
 
  • Gilla
Gullebrand
  • Laddar…
Nu är huset färdigt, blev ungefär 120+ kg spackel, blandat medium/rullspackel och mot slutet finspackel, som trycktes upp för hand och slipades av med Abranet påkopplat på en Kärscher WD4. Kör öronkåpor. Gärna halvmask om du ska slipa våtrumsspackel.

I början var det lite si och så, men mot slutet så blev det knappt något att slipa av när man lärt sig krympmängden på spacklet så man kunde kompensera för det vid påläggning. Tror att de sista skivorna var så bra pålagt att det inte ens behövdes slipas. Mer än att man hade gått över till tyngre droger såsom Mirlon-dukar med kaliber 500, vägg eller list, spela roll här ska det slipas...
LIte synd att bygget då var färdigt. När det började bli bra.

Abranet och Mirkas papper har tametusan varit det bästa köpet och jag är riktigt tacksam att jag hittade den här tråden. @Johan Gunverth , pma kontaktuppgifter så skickar jag en årsförbrukning makrill :D

Testade lite olika spackel med: Dyrspacklet Alcro från Colorama, det hade en rätt skön tuggummi-konsistens men var inte så roligt att slipa eller betala för. Byggmax / noname var skit för det var för löst och det var omöjligt att inte söla omkring med stora dropp/högar av spackel, riktigt irriterande och noll glädje när det blev stora blaffor på golvlisterna. Beckers medium och även deras finspackel har varit det som användes mest, även Bostik vanliga och deras rullspackel är schysst om man vill ha något som är lätt att dra upp på gipsskarvar. Hade jag börjat om nu så hade jag nog rollat alla mediumskarvar, om man är två där den andra går efter med bredspackel och sedan lagt på lite mera förhand och avslutat med finspackel.

Tips:

* Köp 50 pack på 120-papper från Mirka om du gör ett helt hus. Vi har åkt många gånger i onödan för att slippappret var slut...
3 pack * 8 typ.

* Fixa ordentlig byggbelysning, gärna två 30-60 w LED som går att rikta.

* Snåla inte på tejpen, köp Tesa blå om du ska maskera lister, inget "Byggmax-skit" det blir dålig timpenning på att skrapa loss skiten sen.

* Köp en hyfsad grovdammsugare och minst ett pack extra påsar (eller använd asksamlare som Johan)
Tror vi gjort av med ca 9 dammsugarpåsar på bygget. För bara slipningen ca 6 st. Men då har snickarna kört en del med sin dammsugare också. Så säg 25-30 kvm per påse om det från ax till limpa.

Kommit fram till följande procedur för att få schysst finish:

1) Kolla av gipsskivorna, skruva eventuellt in skruvar som inte är isatta korrekt. Är det du som sätter gipset -- var förbaskat noggrann!
Har fått bredspacklat en långsida på minst två rum för att skivorna hanterats ovarsamt och hade långa repor. Samt kört ett antal lagningar med "filler" och försökt räta upp skivor som skruvats på sneda reglar.
Nu fattar man vilka trollerikonstnärer målare får vara på byggen...
"Fix it in the mix"

2) Limma på pappremsor / skarvremsor med våtrumslim. Använd inte glasfiber, kör cellulosa/papper. Stryk ut limmet med en pensel i skarven. Vi testade både att lägga i spackel och att förlimma. Limning är bäst förutom att det kanske tar något längre tid, men läser man byggbeskrivningar så ska det ändå limmas över skarvade skivor över dörrar och fönster, vilket visar på att det är en överlägsen hållbarhet jämfört med vått-i-vått påläggning i spackel. Det är dessutom mer glädje att limma.

3) Spackla på med mediumspackel över remsan, använd två spackelspadar, en större för att hålla spacklet och en mindre för att lägga på. Kör typ 5-6 vågräta drag på skarven, ut ca 20 cm, börja i mitten, gå upp, sedan ned. Lägg på i kluttar, släta av med större spackelspaden nedåt Kanske kör du rullspackel och din kompis slätar av. Kommer inte kännas bra i början, men kör ändå. Försök bygg en hyfsad skarv som får torka innan nästa lager. Slipa av med Mirkan, 120 papper river tillräckligt bra.

4) Lägg på ett nytt lager fast med bredare drag och fyll i ojämnheter som nu syns efter slipningen. Låt torka och slipa av igen med Mirkan.

5) Om hyfsat förlåtande tapeter ska sättas är det förmodligen ok, men kolla av med bredaste spackelspaden att det inte glipar när du sätter den mot skarvarna. Ska du måla så rekommenderas ett tredje lager av typen finspackel, lite trögare, lite finare.
Lägg på brett och slipa av när det har torkat. Vänta gärna en dag extra. Kör 180 papper med lätta drag.
Viktigt att låta spacklet torka ordentligt när man ska slipa med Mirka Arbranet, annars sätts håligheterna igen fort och det blir väldigt lite glädje. Man lär sig dock väldigt snabbt att dra av slippappret och banka själva verktyget i sidan på metallstegen, då lossnar det mesta.

På en del ställen kan det behövas fyllas i lite spackel, inget problem, vi vill ju ha ett grymt slutresultat.

6) Grunda med tapetklister i de sugande skarvarna, eller grundmåla hela väggarna. Själv körde vi blandat Nordsjö färg och tapeter; både vinyl/struktur och vanliga easy-up. Ett misstag som gjordes här var att skarvarna i ett rum spacklades i en för smal remsa p.g.a att det "bara skulle sättas tapeter", tyvärr så syns skarvarna som genomskinliga pelare på en del ställen. Om man vet om det... Så dra ut spacklet brett även om det ska vara tapeter.

7) På släpljusväggar så kommer det se ut som fan, här måste man dutta med spackel och måla x antal varv, eller köra bredspackel med finspackel för att få riktigt bra slutresultat. En varning dock; nu har du utvecklat ett s.k falköga som gör att minsta misstag ser ut som en finne i pannan, det går dock över och vanligt folk kommer inte märka av det. Njut nu istället av en finish som förmodligen är bättre än vad du kunnat få via en lokal målarfirma :D(y)
 
  • Gilla
Karrie och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.