S Skärkarln skrev:
Vadå? Om det är en äkta induktionshäll så alstras ju värmen i gjutjärnet i pannan, då kan ju inte bottens form ha nån större inverkan?
Bottens form/jämnhet/tjocklek kan påverka och säkerligen även utifrån konstruktion/kvalité på induktionshällen, dvs hur snabbt och jämnt värmen alstras för det är ju energi som ska överföras beroende av frekvens. Men hur mycket det påverkar här vet jag faktiskt inte utan det var en gissning utifrån att jag för länge sedan fuskade lite med induktionslösningar och jämförde låg respektive högfrekvent teknik. Högre frekvens värmer ytan snabbare och lägre frekvens så får en bättre "genomvarmt" material, sedan beroende av tid.
Gissar igen, kanske skiljer det i de tekniska lösningarna för induktionshällarna utifrån frekvensområden och om det skiljer i tolerans på de som används i hällarna.
Så det stämmer att värmen alstras i materialet men vägen dit kan skilja, men här finns det säkert de som är mycket bättre pålästa hur exakt dagens teknik är i hällarna.
 
Markokoistinen Markokoistinen skrev:
Desutom låter dessa billigaste induktionshällar en del.
Det blir min gissningstråd, kan ju vara så att frekvensområdena varierar mera i induktionstekniken på de billiga och har större toleranser och därför låter vissa mera eller mindre.
 
Det finns många trådar i forumet om detta problem. I majoriteten av fallen är hällarna felkonstruerade eller defekta. Ganska pinsamt för tillverkarna att de inte lärt sig konstruera och tillverka rätt efter mer än 20 år på marknaden.
Olämpliga stekpannor, grytor och kastruller finns givetvis, men de flesta nytillverkade som säljs som lämpliga för induktion lär fungera.
 
  • Gilla
Lazzeman och 1 till
  • Laddar…
Skillnader i material och finish på stekkärlet kan givetvis påverka värmen även på en induktionshäll. MEN det bör utgöra finliret och förklarar inte att halva är kall ..
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
Olämpliga stekpannor, grytor och kastruller finns givetvis, men de flesta nytillverkade som säljs som lämpliga för induktion lär fungera.
Jo men så är det. Men om du provar med en magnet på olika nya stekpannor så märker du att den fäster olika hårt så här finns en påverkan och alla kommer för eller senare att bli varma. Så även om materialet är magnetiskt så påverkar legeringen hur det fungerar.

Summa summarum kan vi väl säga att det blir varmt men hur det sedan fungerar beror på materialet som ska värmas och konstruktion/material av hällen. Allt är induktion och magnetism men kan vara bra, bättre eller bäst.
 
elpaco elpaco skrev:
Skillnader i material och finish på stekkärlet kan givetvis påverka värmen även på en induktionshäll. MEN det bör utgöra finliret och förklarar inte att halva är kall ..
Det håller jag med om, det löser inte pannkaksmysteriet för det ligger nog i hällen. Blir att mäta och linda om spolen;)
 
elpaco elpaco skrev:
Skillnader i material och finish på stekkärlet kan givetvis påverka värmen även på en induktionshäll. MEN det bör utgöra finliret och förklarar inte att halva är kall ..
Jag hade en IKEA häll som bara blev varm i mitten och jag har provat säkert 10 olika stekpannor, allt från billigaste på ICA till mer exclusiva och skillnaden var väldigt liten i värmespridningen. Skulle man steka något så var det i mitten som gällde eller så fick man steka halva tiden, rotera 180 grader, steka en stund till och sedan vända.

Det som var bäst var att långsamt värma upp en gjutjärnsstekpanna men då försvinner ju hela ide´n med induktion.

Jag skulle säga att pankaksproblemet beror på en produktdefekt, antingen design eller vid tillverkningen.

/N
 
  • Gilla
Lazzeman och 1 till
  • Laddar…
B Broken arrow skrev:
Vet min spis inte gick ställa efter passet (ställde jag efter passet hamna smör och smet mer i ena hållet).
Sök patent på den där smeten, den verkar bryta mot hittills erkända naturlagar! Eller skaffa ett korrekt vattenpass, alternativt en jämntjock stekpanna, alternativt utför justeringen nykter... ;)
 
  • Gilla
AndersOhrt
  • Laddar…
Jag ser inte att någon frågat om det uppenbara. Det är inte en sådan här häll, som är fel inställd? (Eller en liknande).

Jag har en sådan och upplever inte någon ojämn stekning, men den har fyra zoner på "steksidan" om man tryckt fel på knapparna så värmer den bara ungefär hälften av stekpannan.

Fast det blir i så fall den nedre delen av stekpannan, och jag förstår det som att du får värme i den övre? Det talar iofs emot ett PEBKAC-fel.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jag ser inte att någon frågat om det uppenbara. Det är inte en sådan här häll, som är fel inställd? (Eller en liknande).

Jag har en sådan och upplever inte någon ojämn stekning, men den har fyra zoner på "steksidan" om man tryckt fel på knapparna så värmer den bara ungefär hälften av stekpannan.

Fast det blir i så fall den nedre delen av stekpannan, och jag förstår det som att du får värme i den övre? Det talar iofs emot ett PEBKAC-fel.
Skönt att du tycker att det är det uppenbara (!) :crysmile::crysmile:

(Och jag säger alltså inte mot dig. Inget jag själv tänkt på bara)
 
Alfredo Alfredo skrev:
Sök patent på den där smeten, den verkar bryta mot hittills erkända naturlagar! Eller skaffa ett korrekt vattenpass, alternativt en jämntjock stekpanna, alternativt utför justeringen nykter... ;)
Felet tror jag att vattenpasset är för stort för ligga på själva glaset i mitt fall (alltså på själva målade ramen i stället) :p

Fått riktat på annat vis så det är hyfsat rakt, men påverkar inte vart maten bli stekt tyvärr.

maten är utanför 18.5 tar det evighet innan den går från rå (får växla/blanda maten mot mitten).
 
Redigerat:
Man blir inte direkt inspirerad till att byta spis till induktion...det här har jag aldrig hört förut.
 
A
Håller med. Vi tittar på ny 90cm spis Det lutar som tur är mot gas istället för induktion. Dessutom blir det snällare mot våra 16A huvudsäkringar...
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
A
Kan du skicka en länk till den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.