Medlem
· Västernorrland
· 10 860 inlägg
är det inte nåt bakom med tanke på bristen på skruv där?
Vill man undvika dessa skarvar får man köpa skivor med försänkt kant runt om då blir skarvarna perfekta. Annars är det som sagt bara limma och spackla brett, kommer såklart att bygga lite men är man bra på att spackla kan man gömma det.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Jag har fått massor av precis sådana möten bra, speciellt i tak där man ofta behöver behöver skarva kortsidor. Försänkt kant runtom är ju bra men skivorna är dyra.
Så här gör jag:
-Spackla kortskarven slät så att du fyller upp den skurna fasen. Behöver inte slipa.
-Limma pappremsa (våtrumslim) i både långskarv och över den spacklade kortskarven.
-Spackla långskarvarna en gång. Lätt slipning eller bara dra av med spackelspaden efter tork så att eventuella ryggar försvinner.
-Spackla brett både lång- och kortskarvar två gånger. Över remsan spacklar jag typ 40-50 cm brett med mjuka drag tvärs skarven. Slipning mellan spacklingarna och efter sista.
Får man till det så blir resultatet perfekt även i släpljus.
Så här gör jag:
-Spackla kortskarven slät så att du fyller upp den skurna fasen. Behöver inte slipa.
-Limma pappremsa (våtrumslim) i både långskarv och över den spacklade kortskarven.
-Spackla långskarvarna en gång. Lätt slipning eller bara dra av med spackelspaden efter tork så att eventuella ryggar försvinner.
-Spackla brett både lång- och kortskarvar två gånger. Över remsan spacklar jag typ 40-50 cm brett med mjuka drag tvärs skarven. Slipning mellan spacklingarna och efter sista.
Bernieberg skrev:Jag har fått massor av precis sådana möten bra, speciellt i tak där man ofta behöver behöver skarva kortsidor. Försänkt kant runtom är ju bra men skivorna är dyra.
Så här gör jag:
Tack för tipsen! Just hur brett man skall spackla ut var jag osäker på men då vet jag på ett ungefär! Har tänkt använda Casco gipsfiller som spackel, någon som arbetat med den?
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Pappersremsan är ju väldigt tunn så egentligen bör man kunna göra det smalare. Men ca 40 cm har jag funnit som en balans mellan hur förlåtande det är och hur stor yta man orkar slipa så det brukar jag sikta på. Det är bara att slipa och spackla om vartannat tills man är nöjd.