Hallå.

Hade precis en rörmokare hemma, han gjorde följande.

Satte dit 2 st ballofixer till vattnet till badkaret, hjälpte mig att installera badkaret.
Satte en fixeringsbricka till dito vattenrör.
Förlängde vattenröret till wc-stol.

1½ timmes jobb.
2 ballofixer
2 "muttrar" innan ballofixerna
1 stålomspunnes slang på 20 cm till wc

Vi kom överrens om 200 spänn i timmen svart, innan han satte igång. När vi var klara ville han ha 850 spänn. JAg tänkte inte så mycket på det, utan pröjsade. Efterklok som man är så kom jag nu fram till att det verkade dyrt. Ringde således upp honom och frågade;

"Hej, blabla, tänkte bara höra en specifikation på priset"
Rörmokarn;
"Du innan du öppnar käften nästa gång så kan du ju kolla vad delarna kostar!"
Jag;
"Det låter som du tog illa upp nu, jag frågade bara vad du tog betalt för?"
Rörmokarn;
"Klick" - lägger på luren.

Vad tror ni om priset på delarna?
Jag skiter i pengarna, men nu är det en principsak.

Han gjorde nog en god affär på delarna, speciellt om han snodde dem från sitt jobb. Tråkigt med såna typer.

En snabb sökning ger;

Ballofix x 2 = 300:-
Flexibel slang = 240:-
Enkel väggbricka x 2 = 240:-
Förkromad koppling x2 = 80:-
2 påbörjade timmars arbetstid = 400:-

Summa: 1260:-

Priserna är garanterat inte 100% rätt då du inte skriver preciserat vad som har monterats, men ger en fingervisning om varför han blev pissed off..

Ofta glömmer folk nog att det finns lite tid utöver den tid hantverkaren är i bostaden, ofta får han ta med lite olika storlekar och material för att slippa åka tillbaka efter något. Detta tillsammans med körning och körkostnad är också pengar.
Vi hade en diskusion i en annan tråd där jag nämnde just detta förhållande: att det är inte vad jag får pröjsa som är retsamt, utan hur mycket den andre tjänar.
Det kan också vara så många gånger, att hantverkaren håller på med ett jobb, som många är beroende av skall bli färdigt, och så ringer då dom här igen, som t ex "bara" skall ha sin toa inkopplad, och så avbryter hantverkaren det ordinarie jobbet för att vara bussig.
Tänk så här, om jobbet hade debiterats till "rätt" kostnad, hade denne varit 1420:- + moms 25% = 355:- summa =1.775:-, som exempel, så var glada.
Tycker också att Forumet är fel plats att ta upp frågor om "svarta pengar". Den typ av pengar ställer nämligen till problem för hela samhället, inte minst hantverkaren som blir blåst på en del av sin kommande pension, sjukpeng o s v.

Priset på delarna= 2 hundringar.

Bricky skrev:
Han gjorde nog en god affär på delarna, speciellt om han snodde dem från sitt jobb. Tråkigt med såna typer.
????????????????????????= också ett inlägg

så sant så sant.

Två olika svar på pris på delarna, som är den avgörande faktorn.

Men hur summa summarum än blir så tycker jag det är ett jävla svar från hantverkaren. "..innan du öppnar käften...".

JohanOLinda skrev:
så sant så sant.

Två olika svar på pris på delarna, som är den avgörande faktorn.

Men hur summa summarum än blir så tycker jag det är ett jävla svar från hantverkaren. "..innan du öppnar käften...".
Det är så här, när man gör upp om ett pris med "svart betalning" så är detta en överenskommelse de två parterna emellan, man skall m a o hålla tyst om det.
Att då ringa i en telefon som kan vara avlyssnad och diskutera sitt missnöje med ett sedan tidigare överenskommet pris, verkar för mig, huvudlöst.
Tänk på detta i fortsättningen, tänk också på att dessa jobb går inte att klaga på vad gäller brist och fel.

Vad gäller priset på prylarna höftade jag till med ett pris, då detta inte var det primära med Er berättelse.
ACME har specat upp kostnaderna.

Ytterligare ett par aspekter att beakta vid köp av svarta tjänster;

Om det skulle uppdagas att man har köpt en tjänst svart, vilket t.ex. kan uppkomma vid revision hos byggaren, så räknas man som köpare av tjänsten som arbetsgivare. Dom 200:- man betalade i lön beläggs då med arbetsgivaravgifter samt löneskatt.

Man blir ansvarig för eventuella skador som hantverkaren orsakar.

Och slutligen så har man noll garantier på material och utfört arbete, precis som saturnus påpekar.

Priset är nog vad man kan förvänta sig från rörbranchen - metallbitarna är dyra när man handlar dom till "listpriser". Det är dyrt att ta in hjälp, men något överpris är det väl egentligen inte i detta fall? Det är ju heller inte värt besväret att ta sig ut till kund för mindre pengar.

Däremot måste man väl tycka att attityden i telefon är lite tråkig? Det är ju inte direkt rätt sätt att skaffa sig mer jobb och ett bra rykte. Tvärtom så kan han ju vara säker på att få ett dåligt betyg om firmans eller hans eget namn kommer upp, tex i referensdelen här på forumet. Har man så mycket jobb att kundvård och ett hedervärt beteende är meningslöst är det bara att beklaga.

Några av er säger att garantier på material och arbete inte finns vid rostfria jobb. Det håller jag inte alls med om? Självklart är det så att garantier och försökringar via något företag inte finns, men som vid alla gentlemannamässiga överenskommelser så åtar sig var part att uppfylla vissa villkor och gör man inte det så kan det självklart inte passera obemärkt förbi. Jag har en skyldighet (inte i juridisk mening) att betala och hantverkaren har en skyldighet att göra ett bra jobb etc. Enda skillnaden mot en "vit" affär är ju att indrivningsmetoderna vid en tvist är lite annorlunda - och detta gäller ju för båda parter.

Jobbar man med rätt killar är ovanstående resonemang en "icke-diskussion". Hela upplägget bygger ju egentligen på en positiv dialog med en win-win situation - är man osäker på det så är det nog bättre att köra med avtal osv.

* Han behöver inte åka långt, då han personligen sa att han svänger förbi på vägen hem, och han bor under en km härifrån.'

* Att telefonen är avlyssnad tycker jag är grymt långsökt, då är jag mer rädd för att min hastighetsmätare på bilen är "avlyssnad". Dessutom nämndes aldrig nånting som kan påvisa vitt eller inte vitt jobb på telefonen.

* Några garantier eller försäkringar har jag inte pratat om i huvudtaget. Och precis som MathiasS säger så gäller dom i mån om att det är fackmannamässigt utfört. Tåls här att påpekas, att jag aldrig kritiserat rörsnubbens gjorda jobb.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.