Om jag fattat rätt:
En värmepump har högre verkningsgrad vid lägre framledningstemperatur, och med golvvärme så rekommenderas en systemtemperatur på som ligger normal i intervallet 35 - 45 ºC.
För att undvika legionellabaktier rekommenderas en temperatur på mellan 50 - 60 ºC.
De två parametrarna går inte ihop. På en gammal luftvattenvärmepump på min finns ingen "legionellahöjning", dvs: det går inte att ställa den på t.ex. 40 ºC som normaltemperatur med en automatisk ökning till 55 ºC på interval.
Så nu har jag två frågor:
1. Är funktionen för "legionellahöning" det bästa branschen kommit på eller har nyare och bättre pumpar nya smartare lösningar på problemet?
2. Några tips på hur jag bäst tacklar situationen med min gamla pump?
En värmepump har högre verkningsgrad vid lägre framledningstemperatur, och med golvvärme så rekommenderas en systemtemperatur på som ligger normal i intervallet 35 - 45 ºC.
För att undvika legionellabaktier rekommenderas en temperatur på mellan 50 - 60 ºC.
De två parametrarna går inte ihop. På en gammal luftvattenvärmepump på min finns ingen "legionellahöjning", dvs: det går inte att ställa den på t.ex. 40 ºC som normaltemperatur med en automatisk ökning till 55 ºC på interval.
1. Är funktionen för "legionellahöning" det bästa branschen kommit på eller har nyare och bättre pumpar nya smartare lösningar på problemet?
Redigerat:
Vad är det för pump du har?O Steamboy skrev:Om jag fattat rätt:
Det är en gammal Jula Anslut 416-108 som förra ägaren installerat och som varit inställd på en systemtemperatur på 45 ºC. Varmvattenutloppet har en ESBE VTA-blandningsventil och framledningstemperaturen styrs via ESBE VRG-shunt. Jag har kompletterat med en ESBE CRD-shuntautomatik men i övrigt är anläggningen oförändrad.L lordi skrev:
Edit: Värmekretsen är ett tvårörssystem med radiatorer. Det har tidigare varit ett olje-/ved-eldat högtemperatursystem. Att jag nämnde golvvärme får nog ses som ett villospår och en framtida ambition.
Redigerat:
Den är inte så gammal, men har föråldrad teknik. Är det den med en tank inomhus? Då har den i såfall en liten elpatron i toppen som spetsar varmvattentemperaturen utöver dina 45 graderO Steamboy skrev:Det är en gammal Jula Anslut 416-108 som förra ägaren installerat och som varit inställd på en systemtemperatur på 45 ºC. Varmvattenutloppet har en ESBE VTA-blandningsventil och framledningstemperaturen styrs via ESBE VRG-shunt. Jag har kompletterat med en ESBE CRD-shuntautomatik men i övrigt är anläggningen oförändrad.
Edit: Värmekretsen är ett tvårörssystem med radiatorer.
Stämmer bra. Den har en stor innedel som innehåller två värmare. En liten enfas 1,7kW som, precis som du säger, sitter i toppen. Det finns även en 3-faspatron på 6kW sitter i botten. Manualen är inte jättetydlig angående deras funktion. Den lilla verkar styras helt manuellt och oberoende av pumpen. Det står "Denna elvärmare används för att ge varmare tappvatten snabbare". Så det är lite oklart vad som händer om jag skruvar upp den högre än börtemperaturen. Den undre däremot är kopplad till pumpens logik och är ren tillskottsvärmar/hjälpvärmare när det blir för kallt ute.
Edit: Den lilla elpatronen har alltid stått på 30 ºC. Jag har tolkat den som ren tillskottsvärme som går på ifall börtemperaturen sjunker under den temperaturen, men nu när jag tänker på det så blir det ju konstigt för det är ju den funktionen som den stora elpatronen har. Om det istälelt är så att den lilla har mest med tappvarmvattnet att göra så skulle jag kunna ställa upp den högre än börtemperaturen utan att den påverkar värmekretsen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit: Den lilla elpatronen har alltid stått på 30 ºC. Jag har tolkat den som ren tillskottsvärme som går på ifall börtemperaturen sjunker under den temperaturen, men nu när jag tänker på det så blir det ju konstigt för det är ju den funktionen som den stora elpatronen har. Om det istälelt är så att den lilla har mest med tappvarmvattnet att göra så skulle jag kunna ställa upp den högre än börtemperaturen utan att den påverkar värmekretsen?
Redigerat:
Bästa svaret
Precis så är det. Den stora 6 kW elpatronen som sitter nedre delen av tanken styrs av värmepumpen och ska gå in när det behövs. Vredet ska normalt stå i läge avstängd. Den lilla patronen är för varmvattenspets och sitter i toppen och kan vridas uppO Steamboy skrev:Edit: Den lilla elpatronen har alltid stått på 30 ºC. Jag har tolkat den som ren tillskottsvärme som går på ifall börtemperaturen sjunker under den temperaturen, men nu när jag tänker på det så blir det ju konstigt för det är ju den funktionen som den stora elpatronen har. Om det istälelt är så att den lilla har mest med tappvarmvattnet att göra så skulle jag kunna ställa upp den högre än börtemperaturen utan att den påverkar värmekretsen?
Liknande trådar
-
Tips på värmepumpslösning för tappvarmvatten önskas
Värmepumpar -
Sänka framledningstemperaturen på NIBE fighter 1230
Värmepumpar -
Vad menade elektrikern? PSA kontra jordfelsbrytare
El -
Nibe 640P hög framledningstemperatur
Värmepumpar -
Arbetsgången vid skada mellan kontraktskrivning och tillträde?
Juridik