Vi har köpt en tomt på ~1500kvm i Umeå för att uppföra ett nytt hus på, (förmodligen 1-plans ~170kvm + garage ~60kvm) uppvärmning golvvärme både i hus och garage.

Husleverantörer vi kontaktat verkar i de flesta fall förorda frånluftsvärmepump, men någon leverantör vi pratat med påstår att så här långt upp i landet kommer frånluftsvärmepumpens effekt inte att räcka till utan elpatronen kommer att gå långa tider med dyra elräkningar som följd... :(

Så då kanske vi måste satsa på att borra eller att gräva ner slangen....(eller köpa en kombinerad frånluft/mark-värmepump)

Markens beskaffenhet på tomten är följande:

"Friktionsjord, huvudsakligen morän av tjf grupp II-III.
Borrstopp mot block eller berg på mer än 3 meters djup.
Torvhumuslager och sedimentskikt med begränsad mäktighet förekommer ställvis i ytan."

Detta är rena grekiskan för mig och säger mig absolut ingenting......låter det som man kan gräva ner slang i detta och få någon effekt eller måste jag borra? Kan man ha slangen nedgrävd under gräsmattan eller kommer det att se ut som en puckelpist efter några år?

Väldigt tacksam för svar! :)

Bob_the_builder
Det är solklart att elpatronen kommer gå i en frånluftsvärmepump. Det gör den även i Skåne. En frånluftsvärmepump utvinner bara värme ur frånluften, den producerar ingen värme i egentlig mening, utan det gör elpatronen (eller någon helt annan värmekälla, som en vedpanna tex).

Jag kan tyvärr inte heller dra några slutsatser av markbeskrivningen, men antingen ytjordvärme eller bergvärme måste ju vara möjligt!

Jo, det förstår jag, värmen måste ju komma någonstans ifrån. Men om den går i stort sett hela tiden kanske det är lika bra att skippa frånluftsvärmepumpen helt och värma med elpatron och värmeväxlare?

Saken är även den att en husleverantör påstod att jag skulle få lägre elräkning/förbrukning med en värmeväxlare från Villavent än med frånluftsvärmepump när jag bor så långt(?) norrut......kan det stämma?

Hur många kwh. kan man räkna med att ett nybygge på 180kvm drar i uppvärmning per år?

En frånluftsvärmepump ger alltid mer återvinning än värmeväxlare. Sedan ska man inte dra alla frånluftsvärmepumpar över en kam. Det finns en som är betydligt mer effektiv än de andra och det är Comfortzone. Den avger 5 kW och det är jämförbart med många bergvärmepumpar. Den sparar alltså i stort sett lika mycket energi som en bergvärmepump. Tyvärr är den dyrare än andra frånluftsvärmepumpar, men billigare än bergvärme.

Några husleverantörer jag pratat med (som då INTE levererar Comfortzone med huset) påstår att Comfortzone inte har bevisat praktisk att det är som dom påstår i sin reklam.

Är det ingen här på forumet som har egen eller andras erfarenhet av Comfortzone?

Eller ska man satsa på en kombinerad frånluft/markvärmepump ex. IVT 495 Twin? Vad är för/nackdelar med en sådan?

Eller helt enkelt bara en markvärmepump?

Inte helt enkelt val verkar det som..... :(

och varför är inte eldning ett alternativ.

nån sorts panna måste det finnas plats för när du bygger nytt.

fastbränsle kräver lite jobb men är billigast i längden.

ved, flis, pellets är inhemsk och effektiv värme utan effektavgifter och svindyra vinterelräkningar.

fastbränslepanna med pelletsbrännare och ack. tankar förordar jag

norrlandshus_sthlm skrev:
och varför är inte eldning ett alternativ.
För att den moderna människan är lat och vill ägna sin tid åt annat än att hämta ved/pellets och sota av pannor en gång i veckan. ;)

MathiasS skrev:
För att den moderna människan är lat och vill ägna sin tid åt annat än att hämta ved/pellets och sota av pannor en gång i veckan.  ;)
jag är lat... har fjärrvärme.... billigt och bäst

sopor värmer sååååå gott ;D

Se det så här: Genom att bära ved eller pellets så får man lite gratis motion och slipper lägga tusenlappar på årskort på gymet, eller ge sig ut och springa i skogen.

Pellets har samma kostnad per kilowattimme energi som en värmepump så det blir ju inte billigare, tyvärr....

Jesca_j skrev:
Pellets har samma kostnad per kilowattimme energi som en värmepump så det blir ju inte billigare, tyvärr....
men när elpatronen griper in när strömmen är som dyrast, så är pelletsen lika dyr per kwh

Det är ju sant iofs! ;D

Å andra sidan är ju investeringen betydligt dyrare....för att inte tala om allt merarbete....*PUST* blir svettig bara jag tänker på det :p

Några husleverantörer jag pratat med (som då INTE levererar Comfortzone med huset) påstår att Comfortzone inte har bevisat praktisk att det är som dom påstår i sin reklam.

Är det ingen här på forumet som har egen eller andras erfarenhet av Comfortzone?
Det finns flera referensanläggningar som testats. Jag besökte en i vintras. Den hade varit installerad ett halvår och då gjort en besparing på 5 000 kWh. På helår motsvarar det ungefär 10 000 kWh. Huset hade innan installationen en värmeväxlare som redan medfört en besparing på 3000-5000 kWh, varför totala besparingen bör ligga på 13 000 - 15 000 kWh per år. Huset var ett suterränghus på 160 kvm med ett tidigare energibehov av 27 000 kWh. De räknade med att sänka detta till 17 000 kWh. De testar även en anläggning hos SP, men testet är inte slufört ännu.

Jag kommer att installera en Comfortzone i mitt nybyggda hus nästa vecka. Jag får återkomma med förbrukningssiffror.

En sänkning från 27000 till 17000kwh är väl inte större än vad man får med en vanlig billigare frånluftare?

den enda energi som är prisvärd är den man inte förbrukar.
bygger man in sig i ett system som kräver ström i stora mängder så sitter man i skiten sen när strömmen blir dyr.

har man däremot vattenburet system där man kan kombinera olika värmeproducenter så blir det garanterat billigast i längden. priset på elström kommer att anpassa sig till övriga europa ...dessutom verkar alla glömt bort att det har folkomröstats om att stänga av kärnkraften.
tillgång och efterfrågan i hela europa kommer att påverka priset på din ström

när huset är färdigbyggt utan skorsten, vattenradiatorer, cirkulationspump, och matarledningar så är det garanterat dyrare att installera det senare.

vem vet... plötsligt kanske någon erbjuder mysig fjärrvärme. ;D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.