Ett modernt isolerat hus hus idag är väldigt tätta, tryckskillnaderna när det blåser och husets undertryck får luft att ta sig in genom väggarna, har man tejpat väl runt fönster så gör det mycket, för om luften trycks in i isoleringen så fungerar inte isoleringen. Faktiskt så är det så att du kan lägga dit en decimeter extra isolering i väggen för att få samma effekt som ett tätt klimatskärm, så tejpen är viktigare än man tror.

Nicklas
Byggtekniker och Tekniskfysiker
 
Peter1986 Peter1986 skrev:
Jag såg ditt hus i NWT :)
Det var faktiskt med i NWT för nån månad sen... Men i artikeln häromdan om att det är tomtbrist var det inte med vad jag vet, dock ett liknande hus
 
Niclar72 Niclar72 skrev:
Ett modernt isolerat hus hus idag är väldigt tätta, tryckskillnaderna när det blåser och husets undertryck får luft att ta sig in genom väggarna, har man tejpat väl runt fönster så gör det mycket, för om luften trycks in i isoleringen så fungerar inte isoleringen. Faktiskt så är det så att du kan lägga dit en decimeter extra isolering i väggen för att få samma effekt som ett tätt klimatskärm, så tejpen är viktigare än man tror.

Nicklas
Byggtekniker och Tekniskfysiker
Intressant! Men bara det tejpas noga från insidan så borde det inte blåsa genom isoleringen och därmed borde isoleringen göra sitt jobb? Fast det optimala kanske hade varit att tejpa från utsidan också? Om det varit en diffussionsöppen tejp, för man vill väl inte ha tätt från båda hållen? Men så länge det är tätt så borde det ju inte bli drag genom drevningen...
 
Finns diffusionsöppen tejp, så ja det är det bästa, men det är sådan liten yta, så det kommer inte bli några problem, om du har tätt invändigt, så hindrar du fukt inifrån att kondensera i drevningen, men oftast är detta inte heller ett problem då daggpunkten ett drev ligger utanför väggen, dock så tappar drevet isoleringsförmångan om luften fuktighet trycks in runt fönstret. Nu pratar vi ju inte om stora förluster så länge det inte blåser rätt igenom, men ju nogranare man är destå mindre kallras. Byggnadstekniskt.
Det brukar vara en skrämande syn när man tittar med en värmekamera, även på nybyggda hus.
De bästa husen brukar vara självbyggen, kanske inte så konstigt
Det gör inget att vara nogrann
 
  • Gilla
leif_eriksson
  • Laddar…
Ännu en byggvecka har passerat, och denna vecka hann jag inte alls med så mycket som jag tänkt mig. Måndag och tisdag gick åt till att plasta ytterväggarna. Onsdag, torsdag OCH fredag spenderade jag med att tejpa, tejpa och tejpa. Rätt sjukt egentligen, jag har tejpat plast i tre dagar. Ok, jag har drevat alla fönster och dörrar en tredje gång också, men det tog inte många timmar.

Det mest tidsödande har varit att tejpa fönstren. Först ska plasten fästas i stommen med några häftklammer, sen ska plasten skäras ut mot fönstret, och sen ska det tejpas. Runt 20 minuter per fönster har det tagit mig att tejpa, och då ska ni tänka på att huset har 34 fönster och dörrar att tejpa. En annan tidsödande detalj var att tejpa mellanbjälklaget, speciellt där det var reglat cc30. Just nu känns det dock otroligt skönt att det är ur världen.

Med en 2 kW byggfläkt igång dygnet runt har temperaturen hållit sig på stabila 13-14 grader, medan det varit allt mellan 6-10 grader ute. Riktigt behaglig arbetstemperatur faktiskt.

Nu under veckan fick jag även virkesleverans. 45x45 för installationsskikt/varmisolering, och 45x70 för att börja regla upp innerväggar. Jag hoppas att kunna köra igång med innerväggarna om två veckor, det skulle verkligen kännas stort!

Till veckan ska jag städa upp huset ordentligt, och dammsuga upp allt fnas (heter det så?) från isoleringen, isolera, plasta och tejpa garaget, och eventuellt sätta upp 45:surprised:rna på ytterväggarna. Det kan även bli så att jag prioriterar några vändor till tippen. Just nu är släpkärran överfull med ett 20-tal byggsäckar...

Trots att jag hunnit mindre än planerat känner jag mig ändå skapligt nöjd. Jag vet att jag gjort ett bra jobb och varit noggrann. Det är värt så mycket mer än att hafsa igenom det.

Innertak och väggar i byggskede med isolering och plastad yttervägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Interiör av bygge med plastade och tejpsäkrade ytterväggar samt isolering och träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Interiör av hus under renovering med plastade ytterväggar, tejpad isolering och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Isolerade ytterväggar med blå tejp runt fönstren och en dammsugare i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggarbetsplats inomhus med plastade och (delvis) tejpade väggar och dörr samt spill från byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Isolerade ytterväggar med upptejpad plast och träreglar i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fönster med nylagd tejp runt karmen i ett ofärdigt rum med isolering på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
Ännu en byggvecka har passerat, och denna vecka hann jag inte alls med så mycket som jag tänkt mig...,
Jag underskattade också tejpningen jättemycket! Många rullar blev det också :)
 
  • Gilla
leif_eriksson
  • Laddar…
Hur har det gått med mellanbjälklaget?
 
Kunde ha fogat i stället. Jag betalade några tusen så kom en fog-kille och körde alla fönster och dörrar med mjukfog. Tejpningen mot fönster var svår att få till tyckte jag.
 
  • Gilla
leif_eriksson
  • Laddar…
Jag är också lite intresserad av mellanbjälklaget, är det tänkt att hålla upp mellanbjälklaget med vertikal upphängning till vindsbjälklaget i någon mellanvägg på våning två?

Har tyvärr inte läst hela tråden, fint hus du bygger.

Tanken med öppen planlösning kan lätt ge lite svaj på våning två om inte samtliga material är anpassade efter konstruktionen, det räcker intr att materialen är anpassade, infästningarna måste vara extremt noggrannt utförda, det ser bra ut det du gör.

Jag är bara lite fundersam över spännvidden, går som sagt att lösa på våning två.

Följer med spänning.

Mvh P-A
 
R Robert-san01 skrev:
Hur har det gått med mellanbjälklaget?
Jag har inte pratat med konstruktören ännu, men ska försöka få fatt på honom närmsta veckorna så vi kan gå igenom bjälklaget ordentligt.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Kunde ha fogat i stället. Jag betalade några tusen så kom en fog-kille och körde alla fönster och dörrar med mjukfog. Tejpningen mot fönster var svår att få till tyckte jag.
Riktigt lurigt med tejpningen. Med tanke på tiden och den stora mängden tejprullar á 230 spänn så kan det nog ha varit ett vettigt alternativ!
 
P Pagno skrev:
Jag är också lite intresserad av mellanbjälklaget, är det tänkt att hålla upp mellanbjälklaget med vertikal upphängning till vindsbjälklaget i någon mellanvägg på våning två?

Har tyvärr inte läst hela tråden, fint hus du bygger.

Tanken med öppen planlösning kan lätt ge lite svaj på våning två om inte samtliga material är anpassade efter konstruktionen, det räcker intr att materialen är anpassade, infästningarna måste vara extremt noggrannt utförda, det ser bra ut det du gör.

Jag är bara lite fundersam över spännvidden, går som sagt att lösa på våning två.

Följer med spänning.

Mvh P-A
All bärighet i mellanbjälklaget ligger i yttervägg och i några hjärtväggar på plan 1. Det är rätt stora spann i halva nedre delen av huset, där är bärigheten löst med två järnbalkar (HEA), två limträstolpar, plus att det är reglat cc30 och att det är krysskolvat. Det finns en bild på mellanbjälklaget en eller två sidor bakåt i tråden.

Det jag upplevt är ett visst svaj i golvet på vån 2 där det är öppet undertill, därav lite diskussioner vi haft här i tråden. Nu ska jag inte sätta igen bjälklaget än på länge, så ännu finns det tid att sätta in åtgärder.
 
  • Gilla
Robert-san01 och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
leif_eriksson
  • Laddar…
Det finns ju hörnbitar i plast man kan använda också för att få det enklare
 
  • Gilla
Taren43
  • Laddar…
Då har det dykt upp ett litet frågetecken... Hur gör man med plast/diffusionsspärr vid yttervägg badrum/våtutrymme? Jag vill tro att det inte ska vara någon plast där, då tätskiktet blir diffusionsspärr senare. Så det inte blir ”kaka på kaka” och väggen då inte kan andas. Har jag rätt eller är jag helt ute och cyklar? Samtidigt säger väl reglerna att diffusionsspärren ska sitta en bit in i isoleringen, det gör den ju inte då...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.