Vad gäller för regler för diskmaskinsavstängningen?
Måste den sitta på ovansidan på diskbänken eller blandaren?
Eller går det bra även i skåpet under?
Måste den sitta på ovansidan på diskbänken eller blandaren?
Eller går det bra även i skåpet under?
Är det en rekommendation eller är det försäkringar som inte gäller ?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 450 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 450 inlägg
På sidan 22 i säkervatten står det:
Vattenanslutning till diskmaskin ska ha en lätt åtkomlig
avstängningsventil ovan bänk. Andra vattenanslutna
apparater, till exempel ismaskin eller kaffebryggare, ska
ha en lätt åtkomlig avstängningsventil.
Vattenanslutning till diskmaskin ska ha en lätt åtkomlig
avstängningsventil ovan bänk. Andra vattenanslutna
apparater, till exempel ismaskin eller kaffebryggare, ska
ha en lätt åtkomlig avstängningsventil.
Jag pratade med mitt försäkringsbolag TryggHansa om detta tidigare i våras när jag beställde nytt kök. De uppgav till mig då att en avstängning under diskbänken var helt ok, tex. Ballofix. Men nu blir det nog en blandare med inbyggd sådan ändå...
Grodgatan.
Grodgatan.
Pratade med folksam om detta i våras.
Enligt deras ansvariga i ämnet så var det i princip de som tillverkar kranar med DM som säger att det ska finnas.
Det var iaf helt okej att ha "lätt åtkomlig" ballofix under diskhon om jag ville. Har dock kvar min gamla FM mattson med DM då jag inte anser att typ 6 tusen för en ny blandare känns värt
Enligt deras ansvariga i ämnet så var det i princip de som tillverkar kranar med DM som säger att det ska finnas.
Det var iaf helt okej att ha "lätt åtkomlig" ballofix under diskhon om jag ville. Har dock kvar min gamla FM mattson med DM då jag inte anser att typ 6 tusen för en ny blandare känns värt
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
A Annica Gunnarsson skrev:
G Grodgatan skrev:
Under bänken är ok vad jag förstått. Men då skall den inte sitta gömd bland rören längs in i skåpet, utan faktiskt lättåtkomlig alldeles inför skåpluckan.M niklaspersson skrev:
Men den kran ovanpå diskbänken gör det ju lätt att se att man inte har glömt att stänga den.
Och inbyggt på kranen är absolut det ultimata!
Ja. Mannen på Länsförsäkringar var tydlig med att den inte fick sitta tex bakom disklådan. Men, då är den ju inte längre ”lätt åtkomlig”. Öppna dörren, böja på knäna, vrida om ventilen. Så. Det är ju ganska orimligt om inte detta skulle vara ok! Men jag skall ringa imorgon igen!KnockOnWood skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Bra för oss alla, som inte tror på den perfekta tekniken.Peter2400 skrev:
Att stänga av vattnet till disk och tvätt när de inte används är en enkel och billig skyddsåtgärd mot vattenskador.
Hur gör du med ytterdörren, låser du den när ni är hemifrån? Varför?
En intressant tanke är ju om diskmaskinerna görs sämre nu med tanke på att det skall vara avstängningsmekanism innan. Lägre toleranser? Sämre kopplingar?
Avstängning tycker jag är rimligt. Men, jag har ju ingen till tvättmaskinen som en vvs-firma installerade åt mig nyligen.
En stor vattenskada sker ju ofta att det läcker under lång tid. Om du installerar vattenvarnare vid diskmaskin, diskho, kyl och frys så kommer du ju riktigt långt! Och avstängning när du skall på semester eller lämna huset/lgh:en under lång tid!
Avstängning tycker jag är rimligt. Men, jag har ju ingen till tvättmaskinen som en vvs-firma installerade åt mig nyligen.
En stor vattenskada sker ju ofta att det läcker under lång tid. Om du installerar vattenvarnare vid diskmaskin, diskho, kyl och frys så kommer du ju riktigt långt! Och avstängning när du skall på semester eller lämna huset/lgh:en under lång tid!