Skärmdump av felmeddelande i app, "Tyvärr men... Vi lyckades inte hitta någon Nexa Bridge" med sök igen-knapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Försöker koppla ihop Android appen mot Telia router där bridge är inkopplad. Är första gången som det ska tas i bruk. Så jag kan inte registrera mej då appen inte hittar bridge. Telefonen kör jag på Wifi nätet. Någon snäll som har förslag?
 
Blinkar/lyser nätverksporten på bridgen ?
 
C Cidx skrev:
Blinkar/lyser nätverksporten på bridgen ?
Lyser gult, blinkar grönt. två fasta blå lyser och en blinkar framtill
 
L Lennart W skrev:
Lyser gult, blinkar grönt. två fasta blå lyser och en blinkar framtill
Läste också det här på Nexas sida, om det nu är det är problemet, hur åtgärdar man det? det skriver dom inget om. har resetat, startat om router mot Telia. hjälpte inte så här står det på nexa:

Om din Bridge inte hittas


Om du försökt registrera dig men din Bridge inte går att hitta så kan det bero på flera gånger, oftast beror det på att telefonen inte är på samma externa IP-adress som din Nexa Bridge.
 
Vill Nexa ha en fast IP på routern? Slänger bara ut frågan, själv har jag det inte men har både android och iPhone som kopplas till Nexa. Min lyser som du beskrivit och den har fungerat bekymmersfritt hittills.
 
K Kjell_G skrev:
Vill Nexa ha en fast IP på routern? Slänger bara ut frågan, själv har jag det inte men har både android och iPhone som kopplas till Nexa. Min lyser som du beskrivit och den har fungerat bekymmersfritt hittills.
Tror inte det.
Mycket ovanligt att konsumentprylar kräver en fast IP-adress. Det skulle i så fall komplicera installationen av grejorna.
 
E etompau skrev:
Tror inte det.
Mycket ovanligt att konsumentprylar kräver en fast IP-adress. Det skulle i så fall komplicera installationen av grejorna.
Om routern har dubbla band med olika nätverk (2.4 och 5ghz) och därmed två nätverk, behöver prylarna vara på samma nätverk för att det ska funka? Som sagt, slungar frågor från höften
 
Fick hem en Bridge igår och samma problem som Lennart W.
Den finns i nätverket och har IP-adress. Man kan "surfa" till den på IP-adressen och logga in.
Men Appen(IOS) och webbgränssnittet http://start.nexa.se/1/#/(Mac) hittar den inte.
Hmmm. Borde ju ligga något i Telias router som förstör allt?!
Bridgen har ju tre tokblå dioder, den i mitten blinkar.
Verkar som om detta händer då och då. Man skriver om det på hemsidan men inga förslag till åtgärd eller lösningar vad jag sett...
Ska man porta någon trafik genom routern?
 
Har en takfläkt med tre fasta hastigheter. Går den att styra så att man kan styra även hastigheten:thinking:? Någon som gett sig på något liknande?
 
O one- skrev:
Har en takfläkt med tre fasta hastigheter. Går den att styra så att man kan styra även hastigheten:thinking:? Någon som gett sig på något liknande?
Eftersom du postar i ett nexa-forum antar jag att du söker någon nexa-mottagare som då kan styra din fläkt.
Gör lite mätningar på din fläkt och se hur nuvarande brytare fungerar.
Efter det, är det enklare att komma upp med en lösning.
Kanske skulle WMR-3000 kunna fungera. Den har två kanaler och skulle kunna ge dig tre läge: från, låg/hög hastighet.
 
E etompau skrev:
Eftersom du postar i ett nexa-forum antar jag att du söker någon nexa-mottagare som då kan styra din fläkt.
Gör lite mätningar på din fläkt och se hur nuvarande brytare fungerar.
Efter det, är det enklare att komma upp med en lösning.
Kanske skulle WMR-3000 kunna fungera. Den har två kanaler och skulle kunna ge dig tre läge: från, låg/hög hastighet.
Lite oklart från min sida kanske, men så var min tanke. Att styra med Nexa-system.
 
Jag väntade på att få beställa NEXA Bridge när den dök upp, beställde den vid första möjlighet att få den levererad och har nu haft den ett bra tag. Har inga höga/stora krav på den, dvs vill bara tända och släcka lampor. Men, när jag nu upplever den väldigt instabil (särskilt under sommarens varma dagar) och får starta om den flera ggr innan jag kan få kontakt (inte kul att komma hem till ett mörkt hus nu) börjar mitt tålamod att tryta........
Så, min fråga är:
Vilket system/controller kan jag byta till och fortfarande använda mina gamla och nya NEXA brytare?
DVS, vill få funktion till minsta möjliga kostnad.
 
Ett annat alternativ är ju Homey, men de har också problemet att det inte är så stabilt ännu.
 
L LOLA-Christian skrev:
Jag väntade på att få beställa NEXA Bridge när den dök upp, beställde den vid första möjlighet att få den levererad och har nu haft den ett bra tag. Har inga höga/stora krav på den, dvs vill bara tända och släcka lampor. Men, när jag nu upplever den väldigt instabil (särskilt under sommarens varma dagar) och får starta om den flera ggr innan jag kan få kontakt (inte kul att komma hem till ett mörkt hus nu) börjar mitt tålamod att tryta........
Så, min fråga är:
Vilket system/controller kan jag byta till och fortfarande använda mina gamla och nya NEXA brytare?
DVS, vill få funktion till minsta möjliga kostnad.
Jag har kört Telldus grejor under +5 år. De har stöd för alla Nexa-brytare utom deras brandvarnare.
Är det bara 433-prylar du vill styra så titta på ZNet v1. Den kan du hitta billigt nu.
Den har ej stöd för mottagning på 433 (ex. temp.givare).
Annars är begagnade Tellstick Net billiga.
Skulle dock rekommendera deras ZNet v2 (Z-Wave, mottagning/sändning på 433), kostar cirkus 1100 kr.
 
BigR
Fick idag veta av Sebastian på Nexa att en Nexa-skill/action är inskickad till Google.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.