Vi fick hjälp av en äldre elektriker med elen i vår tillbyggnad. Han är inte behörig men arbetat hela sitt liv.
Nu ska vi sätta samman egenkontroller och undrar om någon varit i samma sits, kanske någon som jobbar som elektriker och hjälpt någon och vet vad de skrev?
eller kanske någon som gjort det själv?

Jag hoppas undvika en diskussion på flera sidor om behörighet.
Det rör sig om 5 takdosor för lampor och 10 talet eluttag.

Du måste ha en behörig elektriker i firman som gör elen. Vad jag förstått ska det lämnas ett intyg från behörig elektriker

Krävs det verkligen ett separat dokument, intyg från elfirman? Jag trodde nog bara att det gäller en kråka i egenkontroll protokollet. Det är ju givetvis kanske lite känsligt om den kråkan sätts av någon som formellt inte är behörig. Men jag tvivlar på att behörigheten kontrolleras av stadsbyggnadskontoret. Men klart, om de begär ett intyg från en firma med behörighet, så blir det värre. Eller om protokollet har en rad med "behörig installatör" som skall skrivas under.

Så ser ju ex. mätprotokollen för elektriks golvvärme ut (iallafall från vissa tillverkare). Där måste en behörig elektriker intyga att de föreskrivna kontrollmätningarna är utförda och protokollförda för att garantin på värmeslingan skall gälla.

H hempularen skrev:
Krävs det verkligen ett separat dokument, intyg från elfirman? Jag trodde nog bara att det gäller en kråka i egenkontroll protokollet. Det är ju givetvis kanske lite känsligt om den kråkan sätts av någon som formellt inte är behörig. Men jag tvivlar på att behörigheten kontrolleras av stadsbyggnadskontoret. Men klart, om de begär ett intyg från en firma med behörighet, så blir det värre. Eller om protokollet har en rad med "behörig installatör" som skall skrivas under.

Så ser ju ex. mätprotokollen för elektriks golvvärme ut (iallafall från vissa tillverkare). Där måste en behörig elektriker intyga att de föreskrivna kontrollmätningarna är utförda och protokollförda för att garantin på värmeslingan skall gälla.
Jag vet inte och KA visste inte heller, hade inte varit i situationen innan. Kanske kan skriva som för vvsen och se om det går igenom. Men den är ju laglig att göra, fast det är väl inte byggnadsnämndens jobb att titta på lagligheten.

Behöver egenkontroller ens följa med och arkiveras?
dvs inte bara el. Eller räcker det med att man intygar att de finns?

vår byggare hamnade dessutom i bråk med den som gjöt grunden och skrev rätt oprofessionellt att grunden troligen var kass. Vilket det inte finns några belägg för.

L Lane skrev:
Jag vet inte och KA visste inte heller, hade inte varit i situationen innan. Kanske kan skriva som för vvsen och se om det går igenom. Men den är ju laglig att göra, fast det är väl inte byggnadsnämndens jobb att titta på lagligheten.
Njja lagligt är det väl iofs inte.

Din KA måste ju veta om han skickar in protokollen, eller bara intygar att de finns.

Det där med grunden skulle jag vara klart orolig över.

H hempularen skrev:
Njja lagligt är det väl iofs inte.
menade vvs. Där skriver vi ju själva. dvs att man skriver ungefär samma.

H hempularen skrev:
Din KA måste ju veta om han skickar in protokollen, eller bara intygar att de finns.

Det där med grunden skulle jag vara klart orolig över.
Jag är inte orolig för grunden i sig.
Du menar att visa pappret?

O
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Du måste ha en behörig elektriker i firman som gör elen. Vad jag förstått ska det lämnas ett intyg från behörig elektriker
Det där stämmer inte längre. Vi fick en ny ellag förra sommaren där både begreppet behörighet och anställningskravet försvann. Idag kallas det auktorisation och lite motsägelsefullt behöver det inte finnas auktoriserad personal i ett auktoriserat företag.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Konstigt att din KA inte har koll. Som andra har påtalat, från och med förra sommaren har vi en ny ellag. Numera ska en elektriker med auktorisation lämna ett intyg på installationen till kommumen.

Jag har samma problem, hade jag fått mitt bygglov godkänt innan den 1 juli hade jag inte omfattas av det kravet :(

har fått tag på ka så nu vet jag att egenkontrollerna inte ska in till sbk. Dock kan de vilja se dem vid slutsamrådet...
Det är innan 1 juli 2017 som all el gjordes.

Det jag funderar på är hur auktoriserade gör, de får ju koppla privat (om de ej tar betalt). Skriver de en egen egenkontroll då? Finns det krav på det. Jag funderade på att skriva att man kontrollerat behörighet. Finns det krav på egenkontroll vid privatarbete?
jämför vvs där alla papper och egenkontroll krävs om man anlitar någon men inte om man gör det själv.

(med krav menar jag vad som ska redovisas, jag tänker alltså på om man gör det yrkesmässigt eller privat med behörighet, om det är samma krav?) om man låter en kompis rita ett hus, behöver den skriva egenkontroll då? Finns ju inga krav att man ska vara arkitekt för att rita huset.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.