Kan själv!
· Trelleborg
· 16 057 inlägg
Tjoho!
Har två Assa-låshus till garaget där fjädern längst ner i bild har gått av.¨
Går den att finna som reservdel eller är det lika bra att köpa ett nytt låshus?
Jag gissar på att det är ett Assa 560 och att delen kallas roddarfjäder, men det vore bra om någon kunde verifiera det.
Har två Assa-låshus till garaget där fjädern längst ner i bild har gått av.¨
Går den att finna som reservdel eller är det lika bra att köpa ett nytt låshus?
Jag gissar på att det är ett Assa 560 och att delen kallas roddarfjäder, men det vore bra om någon kunde verifiera det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "Assa 560"
Låshus 560 Assa
För ytter- och innerdörrar.
899 kr inkl moms
Läs mer
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 057 inlägg
Det får jag prova imorrn! Låter helt klart som en lagom insats i mitt tycke! =)
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 057 inlägg
Jag får prova att nyttja befintlig fjäder, annars kollar jag med låssmeden om de har.
Många bra tips, tack alla!
Många bra tips, tack alla!
Medlem
· Västernorrland
· 10 846 inlägg
Jag har gjort likadant flera ggr. Bara gjort en ny ögla på bef fjäder. Det är inget superstål i dem direkt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 057 inlägg
Tänkte inte på det. Seenaste erfarenheten av fjädrar var till barnvagnens hjulbroms, de var så hårda att jag inte ens gav mig på att byta dem utan köpte en helt ny axel med dem förmonterade.
Dom ska egentligen kosta där omkring.Fulkemisten skrev:
Om du får dom billigare så beror det på att de säljs så sällan och låssmeden har väldigt många liggandes, ofta fler än dom någonsin kommer sälja.
Det är endast väldigt gamla lås som använder denna modellen av roddarfjäder som ibland behöver bytas vilket gör att denna modellen av roddarfjädrar inte alls säljs speciellt ofta.
Jag räknade för en del år sedan lagersaldo mot försäljning och kom framtill att i nuvarande takt så så skulle det ta 25-30år innan det är tomt i lådan, om jag skulle räkna med parametern för avtagande försäljning då det endast blir färre och färre låshus på marknaden som fortfarande använder den typen av fjäder så skulle tiden bli ännu längre.
Det finns en orsak till att många säljer denna typen av roddarfjädrar långt under inköpspris.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 057 inlägg
Jag gjorde som @hsd föreslog och bockade en ny ögla.
Dock fick jag först vräka tveskärtskyrkogården som fanns i det ena huset.
Många tack för hjälpen alla!
Logga in
Skapa konto
Dock fick jag först vräka tveskärtskyrkogården som fanns i det ena huset.
Logga in
Skapa konto
Många tack för hjälpen alla!
Troligtvis så går dörren inte i lås som dom ska och det kan bero på flera saker.H Haz6909 skrev:
Kanske något ligger i tröskeln så den inte går igen helt eller att dörrbladet är skevt eller tar i någonstans.
Det kan även vara så att karmen/dörrbladet satt sig så fallkolvarna inte ligger rätt höjd för urtaget i slutblecket.
Jag har även sätt 560 låshus där fallkolvarna varit så slitna att dom blivit runda så dom inte spärrar längre med det är i äldre entréer med hög passerfrekvens inte privata bostäder.
Det kan även vara så att falkolvarna inte fjädrar ut som dom ska.
Kan inte det här vara orsaken att kolvarna är väldigt snedslitna?1 123abc skrev:Troligtvis så går dörren inte i lås som dom ska och det kan bero på flera saker.
Kanske något ligger i tröskeln så den inte går igen helt eller att dörrbladet är skevt eller tar i någonstans.
Det kan även vara så att karmen/dörrbladet satt sig så fallkolvarna inte ligger rätt höjd för urtaget i slutblecket.
Jag har även sätt 560 låshus där fallkolvarna varit så slitna att dom blivit runda så dom inte spärrar längre med det är i äldre entréer med hög passerfrekvens inte privata bostäder.
Det kan även vara så att falkolvarna inte fjädrar ut som dom ska.
Det slitaget kan inte orsaka felet.H Haz6909 skrev:
Dra dörren till fallkolvarna tar emot karmen/slutblecket och märk ut höjden (kolvarna) , papperstejp kan underlätta.
Därefter öppnar du och kontrollerar höjderna mot hålen i slutblecket så kolvarna kan gå in i hålen med lite marginal uppåt och neråt.
Det kan vara fel i höjd så kolvarna inte kan åka in i slutblecket så som dom ska.