166 058 läst · 408 svar
166k läst
408 svar
Fuskbygge, hur går vi vidare?
Den konstruktionen kan aldrig hålla! Det är ju inga riktiga takstolar. Inte undra på att taket svackar.
Undrar hur byggnadsfacket hade agerat vid ett besök. Troligen hade de stoppat arbetet p.g.a. rasrisken.
Undrar hur byggnadsfacket hade agerat vid ett besök. Troligen hade de stoppat arbetet p.g.a. rasrisken.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Totalt felkonstruerat!! Orkar ju knappt hålla uppe sin egen vikt..
Nu är jag ingen byggnadsingenjör, men jag skulle gärna se hållfasthetsberäkningen för den takkonstruktionen. Det ser ju knappt ut att hålla för att lägga plåten på.
F.ö så fick jag intrycket att ni köpt en gård. D.v.s en jordbruksfastighet. Ingen vanlig villa. Isåfall är ni per automatik näringsidkare, oavsett om ni har någon näringsverksamhet eller ej. Skatteverket kommer dessutom att vilja ha in momsdeklaration.
Nu behöver det inte vara en jordbruksfastighet för att få bygga bygglovsfritt, fastigheten behöver vara belägen där stadsbyggnadsplan saknas. Om så är fallet så behövs det oftast inget bygglov för komplementbyggnader. Nu är det dock viktigt att kolla detta med kommunen då lokala regler kan säga annat. Att en fastighet är en jordbruksfastighet ger ej med automatik rätt att bygga några ekonomibyggnader bygglovsfritt.
F.ö så fick jag intrycket att ni köpt en gård. D.v.s en jordbruksfastighet. Ingen vanlig villa. Isåfall är ni per automatik näringsidkare, oavsett om ni har någon näringsverksamhet eller ej. Skatteverket kommer dessutom att vilja ha in momsdeklaration.
Nu behöver det inte vara en jordbruksfastighet för att få bygga bygglovsfritt, fastigheten behöver vara belägen där stadsbyggnadsplan saknas. Om så är fallet så behövs det oftast inget bygglov för komplementbyggnader. Nu är det dock viktigt att kolla detta med kommunen då lokala regler kan säga annat. Att en fastighet är en jordbruksfastighet ger ej med automatik rätt att bygga några ekonomibyggnader bygglovsfritt.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Cheesen skrev:Nu är jag ingen byggnadsingenjör, men jag skulle gärna se hållfasthetsberäkningen för den takkonstruktionen. Det ser ju knappt ut att hålla för att lägga plåten på.
Vi har köpt gård ja. Vi har givetvis kollat med kommunen innan vi byggde
Vi drar inte av någon moms när vi bygger
Det spelar ingen roll ifall ni drar av momsen. Har du en jordbruksfastighet så är du per automatik näringsidkare och skyldig att redovisa moms. Detta oavsett om du är aktiv eller passiv.G granskogen skrev:
De skriver ju att de kollat med kommunen!Cheesen skrev:Nu är jag ingen byggnadsingenjör, men jag skulle gärna se hållfasthetsberäkningen för den takkonstruktionen. Det ser ju knappt ut att hålla för att lägga plåten på.
Bästa svaret
Varför dyker det alltid upp massa besserwissers som ska gå OT
"ni vet väl att ni kanske behöver bygglov"
"Det ska besiktigas om det är stall"
" ni ska redovisa moms".
Det är varken trådens ämne eller er huvudvärk, riktigt tröttsamt att liknade kommentarer från minipoliserdyker upp ständigt.
"ni vet väl att ni kanske behöver bygglov"
"Det ska besiktigas om det är stall"
" ni ska redovisa moms".
Det är varken trådens ämne eller er huvudvärk, riktigt tröttsamt att liknade kommentarer från minipoliserdyker upp ständigt.
Jag tycker att det viktigaste att utreda (för vad som är on-topic i tråden) är ifall detta bygge och avtal lyder under konsumenttjänstlagen eller köplagen.
Det blir en del ganska väsentliga skillnader i hur TS kan och bör agera.
Det blir en del ganska väsentliga skillnader i hur TS kan och bör agera.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Helt rätt! När man stöter på problem är juridiken viktig att reda ut.Mikael_L skrev:
Tolkar detta som att vi inte behöver det.Cheesen skrev:
Möjligt att det är så, vet bara att skatteverket tvingade mig att deklarera moms i 20 år trots att jag aldrig sålt eller köpt en pinal till min jordbruksfastighet.G granskogen skrev:
Det var dessutom inte det enklaste att avregistrera sig som näringsidkare när jag sålde fastigheten. Många samtal och blanketter behövdes det.
Jag behövde inte betala in moms, bara redovisa den... (0 kr)