O
Om du drar det i rör så borde det inte vara några problem att uppgradera sig i efterhand.

5 x 6 mm2 markkabel = framtidssäkert

Om du bara vill tända en lampa räcker det inte då med 1fas? Jag har dragit ut en fyrledare till bryggan för en-fas plus en tändtråd. Fick en del skit för det men lärde mig också en hel del.

Tända en lampa, kanske köra grästrimmern typ. Räcker det med 4-ledare så visst. Skiljer det någon hundralapp till 5-ledare så kvittar det.

Skall man dra 4 ledare, då kan man lika gärna dra 5 ledare eftersom priset ofta är högre på många 4 ledare.

5 ledaren är en standard kabel på tunnare dimensioner eftersom PEN ledaren måste vara minst 10 mm2 Cu idag. 4 ledaren passar bara ren motordrift och specialtillämpningar.

K
Söker N1XV 2.5mm2 till bästa pris.
Någon som har tips på var det finns billigt?

Måste vara löpmeter och över 200meter lång.

tommib
Vad ska du ha 200 m 2,5 kvmm kabel till? Det är med all sannolikhet för långt för de flesta applikationer som involverar starkström.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L
tommib tommib skrev:
Vad ska du ha 200 m 2,5 kvmm kabel till? Det är med all sannolikhet för långt för de flesta applikationer som involverar starkström.
B6 säkring kan nog fungera. Men jag har inte kollat/räknat, bara ryggradskänslan som påstår det.

tommib
Jag tänker inte bara utlösningsvillkor utan även spänningsfall.

Inte heller jag orkar räkna, vill inte sparka igång min WindowsVM för att starta Eldim.

Mikael_L
Min ryggradskänsla säger att 2,5mm2 klarar som regel 50-70 meter vid 16A, nästan dubbla längden vid 10A och sen ett steg till ner på säkring så finner vi 6A och ganska troligt att 200m 2,5mm2 blir möjligt då.

Alla parametrar blir bättre med mindre säkring, även spänningsfall. Och med just B6 så blir det allra enklast att uppfylla villkoren.

Jag har inte eldim installerat på denna dator.

K
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nima är nog ganska konkurrenskraftiga på N1XV
[länk]

Jag tror att man kan beställa genom swedol-butikerna, för avhämtning på sin närmaste swedol.
tommib tommib skrev:
Tack!

Ungefär det dubbla priset som din elektriker skulle ha betalt hos tex Malmbergs för "samma" kabel 15,44/m + moms) eller hos Ahlsell (16.90/m).
Tänk vad glad "din" elektriker skulle blivit om han fått 35 kr/m

K
E elmont skrev:
Ungefär det dubbla priset som din elektriker skulle ha betalt hos tex Malmbergs för "samma" kabel 15,44/m + moms) eller hos Ahlsell (16.90/m).
Tänk vad glad "din" elektriker skulle blivit om han fått 35 kr/m
Inga dåliga rabatter du har.

Jag har ett bruttopris på den kabeln på 118 kr och rabatt på 89.68 per meter.
Det blir ett meterpris på 28.32+moms.

• Gilla
hakanhanna och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.