9 303 läst · 9 svar
9k läst
9 svar
Siemens tvättmaskin slutar aldrig att tvätta
Min tvättmaskin, en Siemens IQ500 på ca 5 år, har fått för sig att den ska tvätta i all evighet. Det som händer är att den aldrig går över i sköljning eller centrifugering. Den bara tvättar helt enkelt. Den räknar ner antal återstående minuter som vanligt men räkneverket stannar på 1 minut och maskinen fortsätter tvätta (trumman cirkulerar långsamt några varv åt ena hållet sedan några åt andra), det finns vatten i maskinen och allt ser ut som vanligt - ingen felkod visas.
Om jag avbryter och väljer sköljning/centrifugering manuellt så kör den sköljningen och centrifugeringen utan problem.
Så egentligen fungerar allt utom att jag måste själv dra igång sköljningen - mycket irriterande.
Någon som har nån idé om vad detta kan bero på? Jag har inget emot att mecka lite själv men har ingen aning om var jag ska börja....
Om jag avbryter och väljer sköljning/centrifugering manuellt så kör den sköljningen och centrifugeringen utan problem.
Så egentligen fungerar allt utom att jag måste själv dra igång sköljningen - mycket irriterande.
Någon som har nån idé om vad detta kan bero på? Jag har inget emot att mecka lite själv men har ingen aning om var jag ska börja....
Jepp, får bli morgondagens projekt. Jag gissar att jag ska kunna mäta upp ett motstånd i värmeelementet om det skulle vara helt och ingen kontakt alls om det är trasigt, eller tänker jag fel?electroluxaren skrev:
Jo, det verkar vara värmeelementet som är paj. Det är avbrott i den. När jag drog ut den följde det med en ordentlig samling ludd och hårstrån så förhoppningsvis luktar det lite bättre i maskinen sen . Nu är det bara att vänta på att det nya värmeelementet ska komma på posten.
Hade exakt samma problem som Dublin. Det var avbrott i värmeelementet, bytte det och nu fungerar maskinen som den ska igen.
Att läsa Byggahus.se är ett fantastiskt sätt att spara pengar på.
Att läsa Byggahus.se är ett fantastiskt sätt att spara pengar på.
Liknande trådar
-
Hjälp välja tvättmaskin. Siemens IQ500 vs Bosch Series 8
Vitvaror -
Rengöra filter Siemens iq700 tvättmaskin
Vitvaror -
Varför startar min Siemens tvättmaskinen om efter bytet av kol?
Vitvaror -
Siemens tvättmaskin motorrenovering?
Vitvaror -
Lock till avloppspump fastnat Siemens IQ500 tvättmaskin + E00
Tvättstuga