Hur många och vilka downlights rekommenderar till en carport som är 6 * 6 meter med ca 3 meter i takhöjd? Vilken typ av downlights bör man ha och hur ljusstarka bör dessa vara?

/Krille

R
Ska det lysa upp ett större område framför eller bara för att få lite ljus på porten , finns slingor 5 meter som är godkända för utomhus

Vi har andra lampor som lyser upp området framför som downlightsen är bara för att lysa upp carporten invändigt.

/Krille

R
En carport med tak invändigt då , det beror på va du tänker , ska det vara arbetsbel. mysbel , softbel osv det är en del som kan tänkas på

Kommer att ha 9st såna här under vår Carport med bredaste reflektorn med samma mått, dock 2,5m takhöjd.
https://designlight.nu/catalog/products/p-1602530-downlight-led-7w

Har redan 3st som fasadbelysning från takfoten på garaget (4m höjd) med mellanspridningen på reflektorerna och det ser ut så här. 3000k
Ljus från fasadbelysning reflekteras på ett vitmålat garage vid nattetid, med mjuk spridning och varmvitt ljus på 3000k.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Jonas

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Bowser
  • Dimmbar belysning under tak på en carport, ger ett behagligt ljus på vitmålad vägg och stenlagd mark.
    Skapa konto
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Bowser
Sen om jag skulle behöva mer ljus utan att behöva kliva in i förrådet och justera dimmern har jag även satt två stycken ljusstarka downlights med 60graders spridning på andra sidan som tänds med en vanlig väggbrytare.
Dem på vänstra sidan då i bilden.

• Utomhustak med downlights och 60 graders spridning på vänster sida, vita väggar och stenplattor på marken.
    Skapa konto
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vulcan61
holmberg87 holmberg87 skrev:
Jag har 9st hide a lite comfort outdoor i min carport som är 7.2x6.5m.
Finns bilder i min projekttråd [länk]
Är du nöjd med dessa outdoor komfort gu10 från hide? Var dom enkla att installera? Vilken installationsksbel körde du på? Väldigt prisvärda nu på rea 129 kr st. Fundera på dessa. Tack

Vulcan61 Vulcan61 skrev:
Är du nöjd med dessa outdoor komfort gu10 från hide? Var dom enkla att installera? Vilken installationsksbel körde du på? Väldigt prisvärda nu på rea 129 kr st. Fundera på dessa. Tack
Väldigt nöjd, ljuset blev exakt som jag ville. Dom är väldigt enkla att koppla, sitter förorening på dom med snabbkontakt så man kan tråda vidare till nästa.
EKLK blev det för mig, elektrikern hade en trumma med sådan som jag fick billigt och det är en lätt kabel att dra snyggt, men kabeln är iofs inte synlig. Finns till bra pris på ex Jula.
Köp säger jag, du blir nöjd!

• Gilla
Vulcan61
  • Laddar…
Vulcan61
Väldigt nöjd, ljuset blev exakt som jag ville. Dom är väldigt enkla att koppla, sitter förorening på dom med snabbkontakt så man kan tråda vidare till nästa.
EKLK blev det för mig, elektrikern hade en trumma med sådan som jag fick billigt och det är en lätt kabel att dra snyggt, men kabeln är iofs inte synlig. Finns till bra pris på ex Jula.
Köp säger jag, du blir nöjd!
Ok det låter bra. Smidigt med gu10 tänker jag. 149 kr gick dom visst på. Ser att det finns en ny modell av dom nu med kopplingsbox för slang. 269 kr st billigaste. Svårt bestämma vilken man ska ta. Behöver bara 6 st. Så inga stora skillnader i slutänden.

https://www.proffsmagasinet.se/el-b...7TxYeTJg61pgdpBOA2QTtMBc7XkU_a7BoCZiUQAvD_BwE

Vulcan61
Det lät billigt, dessa har jag [länk]

Yes bygghemma ha dom för 149 nu.

• Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.