4 358 läst · 22 svar
4k läst
22 svar
Gräva ner jordvärme innan renovering
Vad det gäller VA så finns en bra djupborrad brunn med bra vattenkvalitet redan. Det behövs en ny pump.
Det skulle vara en klar fördel att slippa oljud i huset. Låter det mycket från din? Det är ca 70 meter mellan. Problemet är att det går en liten grusväg över gårdsplanen (servitut) mellan gäststugan/verkstaden och huvudbyggnaden. Att gräva ner en slang är inget större problem, men en kulvert är kanske inte det lättaste under där tänker jag..P TheStills skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bästa svaret
Om inte annat så slipper du ju framkörningsavgifterna då.Mia Orange skrev:
SJÄLVKLART ska du leja bort grävandet, och då ta allt på en gång. Har du planer för så mycket grävande lär du krokna även om du är stark som Magnus Samuelsson. Är där mer växtlighet idag än t ex bara gräs, så lär där vara rötter kors och tvärs som kan knäcka även den mest entusiastiske spadsvingare. Tro mig, jag talar av egen erfarenhet.
Vi har ganska stort utrymme utan träd och buskar som nu är en klöveräng. Jag tror att det är relativt lättgrävt, men ska tänka på att det behövs fler meter när det är sandjord.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 012 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 012 inlägg
70 meter? kanske lite väl långt... Du får nog rätt mycket förluster där.. Om inte så blir det nog rätt dyrt.,..Mia Orange skrev:...
Det skulle vara en klar fördel att slippa oljud i huset. Låter det mycket från din? Det är ca 70 meter mellan. Problemet är att det går en liten grusväg över gårdsplanen (servitut) mellan gäststugan/verkstaden och huvudbyggnaden. Att gräva ner en slang är inget större problem, men en kulvert är kanske inte det lättaste under där tänker jag..
[bild]
Du tänker nog en kulvert som en stor betongtunnel
Jag tänkte på detta..
https://www.rinkabyror.se/artikel/kulvertror-25-25/
Jo jag tycker det låter rätt mycket när kompressorn går igång och kör. Cirkulationspumpen är det inget problem med dock.