Jag står i begrepp att totalrenovera ett hus från 1929 och en gammal verkstad som också tillhör fastigheten som ska bli gästhus.
Vi har tänkt gräva ner jordvärme (sandjord, inget berg) på en klöveräng som tillhör fastigheten. Tanken är att anlägga en fin trädgård där när renoveringen är klar (plantera äppelträd, potatisland, uteplats, gräsmatta osv.).
Min fråga är om jag kan gräva ner slangen för jordvärme redan nu, för att sedan installera värmen när husrenoveringarna är klara kanske nästa höst? På så vis kan vi så smått börja med trädgård i vår/sommar. Vad finns det för fördelar/nackdelar med det?
Jag undrar också om det finns några problem med att använda samma värmesystem till båda husen, bostadshus och gäststuga?
Jag bifogar bild på platsen!
Vi har tänkt gräva ner jordvärme (sandjord, inget berg) på en klöveräng som tillhör fastigheten. Tanken är att anlägga en fin trädgård där när renoveringen är klar (plantera äppelträd, potatisland, uteplats, gräsmatta osv.).
Min fråga är om jag kan gräva ner slangen för jordvärme redan nu, för att sedan installera värmen när husrenoveringarna är klara kanske nästa höst? På så vis kan vi så smått börja med trädgård i vår/sommar. Vad finns det för fördelar/nackdelar med det?
Jag undrar också om det finns några problem med att använda samma värmesystem till båda husen, bostadshus och gäststuga?
Jag bifogar bild på platsen!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är bara bra att gräva ner det nu, om du ska anlita grävare. De börjar komma in i lågsäsong såhär års nämligen.
Ska du gräva för hand (usch) så är det väl bara att göra det före/efter tjälen, annars finns det inga problem.
Det du behöver veta för trädgårdsodlingen är dock att jordvärmen kommer att sänka marktemperaturen lite.
Ska du gräva för hand (usch) så är det väl bara att göra det före/efter tjälen, annars finns det inga problem.
Det du behöver veta för trädgårdsodlingen är dock att jordvärmen kommer att sänka marktemperaturen lite.
När det gäller frågan om att använda samma system till flera hus är det ju bara att se till att värmesystemet är tillräckligt dimensionerat.
Tack för svar! Då ska jag bara välja system och se vad jag ska göra själv! Är det krångligt att gräva själv? Jag har lite erfarenhet av minigrävare, men det verkar vara ett stort jobb för en sån om jag inte har fel? Jag hade inte tänkte på jord temperatur och odling! Ska jag undvika större träd över också? Jag läste att det ska vara ca en meter djupt. Kan rötter från tex päron och äpple gå ner så djupt?
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 417 inlägg
Kanske inte bara det. Jordslingan ansluts till en värmepump som troligen står i huvudbyggnadens källare. Därifrån matas värmekretsen i detta hus. Om verkstaden ska förses med värme därifrån måste man lägga vattenrör från värmepumpen till och retur till verkstan. Det går fint om man ändå gräver. Men det ger en del förluster i värmekretsen och kanske kräver en kraftigare värmepump.ricebridge skrev:
Beroende på utnyttjandegraden av verkstaden till gäststuga kan det faktiskt vara billigare i långa loppet att satsa på direkt-el i verkstan.
För säkerhets skull ska du inte ha några träd över slingan men det är lätt att "spara" några rondeller.
Tack för svar! Det ger lite att fundera på, jag ska kolla upp kostnader och ta in några offerter. Den tänkta platsen för jordvärme ligger närmare verkstaden än bostaden, så jag hade funderingar på att ha pumpen i källaren där. Det känns ju konstigt att dra till bostaden och sen tillbaka till gäststugan tänker jag. Är det stor skillnad på effekt beroende på avstånd till pumpen?T Thomas_Blekinge skrev:
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Att plantera något som har mer än ytliga rötter ovanpå jordvärmen skulle jag undvika.
Jag skulle nog gräva för dräneringen först, stenkista mm. Dessutom borde lösningen för VA var klar först, antar att det är mer djupliggande installationer, är ju inte kul att gräva av jordvärmen vid senare arbeten.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 012 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 012 inlägg
Vi lejde bort nerplöjningen.. Det tog en dag för dom att dra ner 600meter. Inte skulle jag gräva 600meter långt och 60-80cm ner, själv med en minigrävare. Sen är det bra om marken får ligga till sig en säsong efter grävningen så ni kan återställa utan det sjunker.
Ligger gästhuset långt ifrån stora huset? Något jag skulle velat ha gjort är just att ha värmepumpen på annan plats än inne i huset. Den är inte helt tyst oavsätt vad dom säger.
Det man kan göra är lägga matarvärmerören i "kulvert" in till huset. Ja det blir förluster men vadå.... man väl räkna med det + att ha bra kulvert. Kan man ha fjärrvärme så man man väl ha egen lokal värme. Och ljudkomfort kan få kosta lite..
Ligger gästhuset långt ifrån stora huset? Något jag skulle velat ha gjort är just att ha värmepumpen på annan plats än inne i huset. Den är inte helt tyst oavsätt vad dom säger.
Det man kan göra är lägga matarvärmerören i "kulvert" in till huset. Ja det blir förluster men vadå.... man väl räkna med det + att ha bra kulvert. Kan man ha fjärrvärme så man man väl ha egen lokal värme. Och ljudkomfort kan få kosta lite..
Jag lejde också bort plöjningen, men gjorde alla annan installation själv (lite tvärtom brukligt)
- Gör det nu men märk upp var slangen går.
- Plugga och fyll slangen till maxtryck (brukar vara 6,3 bar för 40 mm) före läggning.
- Snåla inte på längden men överskrid inte tänkt värmepumps maxlängd för en slinga, utan lägg två parallellt i så fall.
- Håll rekommenderat djup 0,9 - 1 m
- Gör det nu men märk upp var slangen går.
- Plugga och fyll slangen till maxtryck (brukar vara 6,3 bar för 40 mm) före läggning.
- Snåla inte på längden men överskrid inte tänkt värmepumps maxlängd för en slinga, utan lägg två parallellt i så fall.
- Håll rekommenderat djup 0,9 - 1 m
Jag tänkte göra en karta, och funderade på att gräva för minireningsverk, jordvärme, gräva ut krypgrund på båda husen och platta för en liten tillbyggnad samtidigt. Jag tänker att det kanske blir billigare att ha någon som gräver allt samtidigt. Vad tror ni? Går det att få mängdrabatt?
Plöjning låter intressant. Vilket djup hamnar det på?