2.8M låter ju helt otroligt...

Väldigt imponerande! Bara mina byggherreavgifter landade på 500 000kr.

Heij83
M maximm skrev:
2.8M låter ju helt otroligt...

Väldigt imponerande! Bara mina byggherreavgifter landade på 500 000kr.
Gäller att kunna pruta, gå på mässor och ha lite kontakter.
Tomter kostar inga atronomiska summor hos oss och byggherre är jag själv.

Men 2,8 är en beräkning, om några år får vi se.
Värderingen på färdigt hus är 3,2

Heij83 Heij83 skrev:
Gäller att kunna pruta, gå på mässor och ha lite kontakter.
Tomter kostar inga atronomiska summor hos oss och byggherre är jag själv.

Men 2,8 är en beräkning, om några år får vi se.
Värderingen på färdigt hus är 3,2
Med byggherreavgifter menar jag typ VA/EL anslutning till kommun, avgifter till kommun, räntor och skatter under byggtid.

Heij83
M maximm skrev:
Med byggherreavgifter menar jag typ VA/EL anslutning till kommun, avgifter till kommun, räntor och skatter under byggtid.
VA har vi i egen regi. Borrad brunn tillsammans med VVS arbeten ca 50000
Eget avlopp ca 70000
EL anslutning går på 27000
Avgifter till kommun kommer väl hamna på sisådär 60000
Räntor och skatter har vi inte räknat med men då vi bor gratis under byggtiden så blir inte dessa kostnader större än vad vi hade tidigare.

Heij83 Heij83 skrev:
VA har vi i egen regi. Borrad brunn tillsammans med VVS arbeten ca 50000
Eget avlopp ca 70000
EL anslutning går på 27000
Avgifter till kommun kommer väl hamna på sisådär 60000
Räntor och skatter har vi inte räknat med men då vi bor gratis under byggtiden så blir inte dessa kostnader större än vad vi hade tidigare.

Så ni lånar inga pengar till huset?

Här är sådant jag hade med i byggherreavgifter.

Anslutning V.A
Anslutning El
Geoteknisk undersökning
Byggel/Vatten
Lagfart
Pantbrev
Bygglov
Planavgift
Nybyggnadskarta
Kontrollansvarig
Räntor byggtid
Skattereduktion räntor
Fiber
Extra grus
Fastighetsskatt 2017
Fastighetsskatt 2018
Utstakning och lägesk
Bortforsling av massor

• Gilla
ottomatisk och 4 till
  • Laddar…
Heij83
M maximm skrev:
Så ni lånar inga pengar till huset?
Vi lånar 2,5
Räknar jag in dina kostnader som du har under byggherre så kommer vi nog också upp närmre 500 000 på en sån post.

Massor behöver vi inte bortforsla, geoteknins undersökning behövs ej.

• Gilla
maximm
  • Laddar…
Går väl att äta på övervåning och där är det också allrum och trapphiss behövs det inte ledsagare till.

Heij83
T twoody skrev:
Går väl att äta på övervåning och där är det också allrum och trapphiss behövs det inte ledsagare till.
Spelar ingen roll, övervåningen behöver inte vara tillgänglig för handikappade och enligt min handläggare så är inte lösningen med trapphiss godkänt. Kravet är att den handikappade tillsammans med rullstol och ledsagare kan åka. Vi kan sätta en plattformslösning i trappan men den kostar mer.
Ramp är uteslutet då den behöver vara 18m lång.

Men jag tar tacksamt emot förslag som löser vår situation då vi verkligen vill slippa denna hiss och kostnader som det medför.

Är det någon som har en platformshiss godkänd för persontransporter så skrik högt!
Vi är intresserade....

Några spontana synpunkter i all välmening utifrån hur jag själv skulle uppleva huset. Hoppas ingen tar illa upp.

Våning 1:
1. Ingen matplast i köket. Måste springa upp och ned för trappan varje gång man skall äta (och bära med sig massa saker)
2. Ingen plats för ytterkläder i hallen?
3. Måste gå in i klädkammaren för att komma till sovrummet
4. Gäster som skall gå på wc måste passera klädkammare eller springa upp till övervåningen
Inte så trevligt att behöva exponera sina kläder för gästerna?
5.Gäster som kommer in i hallen ser rakt in på diskbänken där det brukar stå disk och hänger en disktrasa—inte så välkomnande?
6. Stort avstånd mellan kyl/frys och köksbänken innebär mycket spring fram och tllbaka. Ingen avställningsyta intill kylen (behövs när man skall plocka ut saker för att komma åt det som står längst in i kylskåpet)
7. Rymligt badrum på vån 1 men om ena föräldern skall använda wc så låser hen förmodligen dörren. Då kan den andra föräldern inte komma in och t ex borsta tänderna trots att det finns 2 tvättställ.
8. Stor tvättstuga men tvättbänk saknas.
9. Duschen i tvättstugan går delvis för fönstret.
10. ”Paradtrappan” (amerikansk stil?) känns inte naturlig i sin placering
11.Förrådsutrymmen snålt tilltaget
12.Ytorna på vån 1 känns onödigt stora och inte så väl utnyttjade. Ca 20 m2 är enbart kommunikationsyta?

Våning 2:

1. Stort allrum 40 m2 men mörkt och lite tråkigt samt svårt att möblera? TV:n kan vara störande alldeles utanför de 3 sovrummen?
2. Stort badrum med 2 handfat. … men när 3 personer använder det kommer det ofta vara blockerat (morgon och kväll?) när någon går på wc (och låser dörren).
3. Skrymsle mellan trappan och sovrumsvägg till ingen nytta? Samlar damm.
4. Fasta fönster i gaveln svåra att tvätta? Nästan 6 m upp från marken. Når ej med vanlig stege?

• Gilla
Schweinhund och 11 till
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Vi lånar 2,5
Räknar jag in dina kostnader som du har under byggherre så kommer vi nog också upp närmre 500 000 på en sån post.

Massor behöver vi inte bortforsla, geoteknins undersökning behövs ej.
11-12 tusen per kvadrat blir tufft men lyckades bygga mitt i Lösvirke för strax under 10 tusen för 15 år sen.
Är snickare btw

• Gilla
Alexandra59
  • Laddar…
Intressant projekt! Kul när folk vågar och kör sin stil på sitt eget sätt.
Med lösvirke har man alla möjligheter att skapa en planlösning och ett utséende som helt passar den egna smaken och plånboken.
Många har mycket åsikter om planlösningar, själv var jag nog inne på itteration nr 15-20 innan jag var 100% nöjd.
Men folk ska ändå påpeka hur både det ena eller det andra är mindre bra lösningar.
Bygger själv lösvirke och kan hålla med om att det verkligen blir billigt tycker inte alls att din kalkyl ser hög ut, om man gör mycket själv.

• Gilla
Heij83
  • Laddar…
Heij83
O Ola1 skrev:
Några spontana synpunkter i all välmening utifrån hur jag själv skulle uppleva huset. Hoppas ingen tar illa upp.

Våning 1:
1. Ingen matplast i köket. Måste springa upp och ned för trappan varje gång man skall äta (och bära med sig massa saker)
2. Ingen plats för ytterkläder i hallen?
3. Måste gå in i klädkammaren för att komma till sovrummet
4. Gäster som skall gå på wc måste passera klädkammare eller springa upp till övervåningen
Inte så trevligt att behöva exponera sina kläder för gästerna?
5.Gäster som kommer in i hallen ser rakt in på diskbänken där det brukar stå disk och hänger en disktrasa—inte så välkomnande?
6. Stort avstånd mellan kyl/frys och köksbänken innebär mycket spring fram och tllbaka. Ingen avställningsyta intill kylen (behövs när man skall plocka ut saker för att komma åt det som står längst in i kylskåpet)
7. Rymligt badrum på vån 1 men om ena föräldern skall använda wc så låser hen förmodligen dörren. Då kan den andra föräldern inte komma in och t ex borsta tänderna trots att det finns 2 tvättställ.
8. Stor tvättstuga men tvättbänk saknas.
9. Duschen i tvättstugan går delvis för fönstret.
10. ”Paradtrappan” (amerikansk stil?) känns inte naturlig i sin placering
11.Förrådsutrymmen snålt tilltaget
12.Ytorna på vån 1 känns onödigt stora och inte så väl utnyttjade. Ca 20 m2 är enbart kommunikationsyta?

Våning 2:

1. Stort allrum 40 m2 men mörkt och lite tråkigt samt svårt att möblera? TV:n kan vara störande alldeles utanför de 3 sovrummen?
2. Stort badrum med 2 handfat. … men när 3 personer använder det kommer det ofta vara blockerat (morgon och kväll?) när någon går på wc (och låser dörren).
3. Skrymsle mellan trappan och sovrumsvägg till ingen nytta? Samlar damm.
4. Fasta fönster i gaveln svåra att tvätta? Nästan 6 m upp från marken. Når ej med vanlig stege?
O Ola1 skrev:
Några spontana synpunkter i all välmening utifrån hur jag själv skulle uppleva huset. Hoppas
Ingen fara är inte den som tar illa upp :)

1. Utbyggda platsen som ansluter till ”platformshissen” kommer brukad som matplats.
2. Trappan kommer vara stängd vilket möjliggör förvaring under.
3. Passage genom klädkammaren till vårt sovrum ser vi inte som något problem.
4. Det ska vara spegelväggar i garderoberna så inget kommer ligga/hänga öppet.
5. Det ska vara en diskbänk på motsatt sida med och antagligen kommer vi placera diskmaskinen där för att slippa just det du påtalar, kommer bara vara en mindre ho bredvid spisen.
6. Ser inga större problem med det, alternativt att man byter plats på kyl/frys med ugn. Det kommer växa fram under konstruktionen av köket. Dessutom kommer vi ha större djup på bänkskivan än vad planlösningen visar så där försvinner 30-40cm
7. Ja om man går på toaletten och gör större bestyr så låser man antagligen dörren men inte annars. Sen ser det trevligt ut med dubbelfat.
8. Där kommer vara en tvättbänk med ho över TT/TM och skåp
9. Duschen ska bara vara en avsköljningsplats för hundar så ingen fullskalig dusch.

10. Placeringen av trappan får du gärna utveckla vad som inte känns naturligt.
Tanken är att vinintresse vill ha uppgång direkt i anslutning till entré för att inte släpa med massa skit upp.

11. Förråd under trappa och förvaring under badrummet (kommer vara en stor yta där)
Väldigt mycket skåp och lådor i köket, mer än vad som behövs köksutrustning.
12. Fullt medveten om dom stora ytorna.
Min dröm är två mindre fåtöljer bredvid trappan och ett snyggt inbyggt akvarie i väggen mot tvättstugan.

Ovanvåning.

1. Mörkt tror jag inte det blir. Möbleringen behöver inte vara exakt som på ritningen. Men detta ör ett av som rum som vi brottats lite med.
2. Än en gång så låser (ialla fall inte vi i vår familj) dörren om man bara ska borsta tänderna eller tvätta av sig lite, dessutom så är det knte säkert att det blir dubbel ho på ovanvåningen.
3. Japp det är väl det enda utrymme som jag inte är helt 100 på men jag ville inte flytta väggarna pga symmetrin. Vi får väl ställa en snygg växt där.
4. Japp det är högt, men i ärlighetens namn hur ofta tvättar man fönsterna. I vårt förra hus gjorde jag det varannat år i bästa fall 1 ggr om året. Men att ha en väldigt lång stege kommer behövas till huset oavsett.

Hoppas mina svar klargjorde lite hur vi tänker.

• Gilla
Bo Rås
  • Laddar…
Heij83
Huddingebo Huddingebo skrev:
Intressant projekt! Kul när folk vågar och kör sin stil på sitt eget sätt.
Med lösvirke har man alla möjligheter att skapa en planlösning och ett utséende som helt passar den egna smaken och plånboken.
Många har mycket åsikter om planlösningar, själv var jag nog inne på itteration nr 15-20 innan jag var 100% nöjd.
Men folk ska ändå påpeka hur både det ena eller det andra är mindre bra lösningar.
Bygger själv lösvirke och kan hålla med om att det verkligen blir billigt tycker inte alls att din kalkyl ser hög ut, om man gör mycket själv.
Tack, det värmer!

Ojojoj jag vet inte vilken version vi är inne på. Det enda som varit bra med att bygglovet tagit tid är att vi har haft väldigt mycket tid till att fundera och förbättra ritningarna.

Jag tror att min kalkyl är väldigt rimlig, men det säger väl alla :crysmile: och spräcker den med 30%
Men i mina beräkningar står det att all VVS sköts av firma men där kommer jag vara med och lägga avlopp och golvvärme så den kostanden kommer bli lägre.
Samt kostnaden för plattankomer minska mot beräkning, jag har fått tag i en vad det verkar MYCKET bra betongare, jag får göra så mycket det bara går och kostnaden blir där efter.
Så min tanke är att själv placera ut L-element, cellplast och naja armering samt vara med på gjutningen.
Sen kommer visa andra poster spricka.

Heij83
K KTK skrev:
11-12 tusen per kvadrat blir tufft men lyckades bygga mitt i Lösvirke för strax under 10 tusen för 15 år sen.
Är snickare btw
Det återstår att se om några år :giggle:

• Gilla
KTK
  • Laddar…
Kunde ni göra scenen bredvid plattformshissen till matplats för 7 personer och lämna bort innerväggen mellan wic och hall för att använda det som sällskapsrum vid besiktning?
Eventuellt ta bort yttersta underskåpet som sitter till vänster om diskhon för att göra matplatsen lite större ifall det behövs.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.