ABS? Plast alltså?
 
Japp
 
Ola C Ola C skrev:
Film!

[media]
Förlåt....men vad är det du bygger?
Ser minst lika udda ut som mina uppfinningar brukar göra så jag blir ju nyfiken.
 
Inte min egen men beställde en ny maskin till killarna på jobbet idag...
Tyckte denna Milwaukee från 2012 gjort sitt då chucken var "lite" sliten och borren ramlade ur hela tiden.

Sliten chuck på en Milwaukee borr från 2012 med synligt slitage och skadad spännmekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Oj! Det där ser jag som en bedrift!
 
Börjat med en shooting bord för gerade kanter, planen var att bli färdig med den idag men saknade lite skruvar så det sket sig. Inte riktigt bestämt om där ska va mer support på icke stålsidan, vissa har det andra inte så testar utan först. Övre anhållet kommer va aningen flyttbart så man kan trimma in önskad vinkel, ca 45.05 grader:). Hyveln kommer bara ligga an i spåret och mot överliggaren och det är dimensionerat så stålet inte är i kontakt med anläggningsytorna.

Återkommer imorron med testhyvling.

Ej färdigbyggd shooting bord med hyvel och överliggare i träverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Halvfärdig trä shooting bord i verkstadsmiljö med märkningar för vinklar och anläggningsytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Seglartokig och 5 till
  • Laddar…
Tjusigt som fasen! Hur går det med nya lokalytan förresten?
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
Tjusigt som fasen! Hur går det med nya lokalytan förresten?
Tack! Planen är att jag får tillgång till den runt april-maj så jag har inte ens börjat planera layout eller nånting.
 
Ola C Ola C skrev:
Tack! Planen är att jag får tillgång till den runt april-maj så jag har inte ens börjat planera layout eller nånting.
Det här tror jag vi måste få veta mer om. Ny lokal? Större förmodar jag?
Läge för baxarsekten att baxa upp allt ur källaren till våren då! :crysmile:
 
Ola C Ola C skrev:
Blir nog knappt utmanande nog för baxarsekten, några prylar som ska rullas över en tröskel.
Ett tecken på att du har för små maskiner? ;)
 
Försökt hitta bästa metoden för att snygga upp husets dörrar, att det är 11 st som målats några varv med varierande tjocklek och mängd rinningar gör det rätt tidskrävande.
Taktik just nu;
- Varmluftspistol för att få färgen att lossna
- Skrapa/sickla med en slipad stålbit
- Spackla små hack och andra märken
- Jämna till det med slipmaskinen
- Blästra gångjärn och andra detaljer (blästerskåp)

Uppskattningsvis 4 timmar per dörr för att få de färdiga för lack, vilket känns orimligt mycket. "Tyvärr" är det 50-talsdörrar, så att köpa nya innebär byte av karmar för att ha en chans att det ska passa, vilket kräver både tid och pengar. Känns även dumt att byta ut hela dörrar bara för att de är fel färg :)

Ska köpa grövre slippapper och se om slipen biter då, har någon annan bättre tips så lyssnar jag gärna! (Kanske köpa en sån där lackfräs?)
 
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Försökt hitta bästa metoden för att snygga upp husets dörrar, att det är 11 st som målats några varv med varierande tjocklek och mängd rinningar gör det rätt tidskrävande.
Taktik just nu;
- Varmluftspistol för att få färgen att lossna
- Skrapa/sickla med en slipad stålbit
- Spackla små hack och andra märken
- Jämna till det med slipmaskinen
- Blästra gångjärn och andra detaljer (blästerskåp)

Uppskattningsvis 4 timmar per dörr för att få de färdiga för lack, vilket känns orimligt mycket. "Tyvärr" är det 50-talsdörrar, så att köpa nya innebär byte av karmar för att ha en chans att det ska passa, vilket kräver både tid och pengar. Känns även dumt att byta ut hela dörrar bara för att de är fel färg :)

Ska köpa grövre slippapper och se om slipen biter då, har någon annan bättre tips så lyssnar jag gärna! (Kanske köpa en sån där lackfräs?)
Biltemas putshyvel fungerar bra för att slita bort färg med..använde den när jag tog bort gammal färg från fönstrena..i övrigt duger den inte till annat än pappersvikt. :)
 
Målat tak och väggar vita i det lilla utrymmet jag har svarven och fräsen. Inte så snyggt då jag målar med en massa grejer i rummet, har inte tömt väggarna eller flyttat maskiner så jag har fått "måla runt" bäst det går... Nån gång i framtiden blir det väl att bättra på, jag ville nu få det målat innan mera grejer kommer in där, nu är det mycket ljusare med vita väggar istället för brunt gips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.