Vi har en äldre trödkoja som vi tänkte måla något fint på till sommaren. Kanske målar vi en sol, lite träd osv. Träet är säkert 10 år gammalt och har aldrig målats tidigare. Det är dock i bra skick - ej ruttet.

Bör jag slipa träet innan jag målar? Något annat förarbete?

Jag behöver flera olika färger, men inte så mycket av varje färg. Kan man köpa utomhusfärg i småburkar eller skall jag köpa vitt och försöka blanda till själv? Vilken typ av färg tror ni är lämplig för detta projekt?

Slutligen - kan jag försegla den färdiga målningen så att den håller många år? Klarlack eller vad rekommenderar ni?

Tack för hjälpen!

Provburkar går att köpa i mycket små förpackningar. Slipa tycker jag inte att du ska göra, däremot måla alltihopa med ett alger vit grundfärg först. Lacka är inte bra, då kommer det att flaga snabbt eftersom du har fukt i träet och även får in mer fukt från baksidan.

När jag köpte provburkar (Cuprinol?) sa säljaren att det var en sämre färg. vet dock inte om det var sant,

Så tipsen från er är att inte slipa, istället grundmåla med vit grundfärg. Sedan måla ovanpå det med hjälp av provburkar i olika färger. Vilken typ av utomhus färg rekommenderas? Akrylatfärg eller något annat? Och därefter behövs målningen inte täckas med något skyddande lager?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.