379 404 läst · 824 svar
379k läst
824 svar
Vårt ytong hus projekt
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 556 inlägg
Å tunga är dom! Trodde du hade dimma, men det var visst skit på linsen. Kämpa på! Du hinner ju stänga ut vintern och kan njuta inomhus när det är kallt. Snart dax för "värmefläktstiden" och gå i lukten av nytt trä å fuktig betong. Finns inget som luktar så gott!T Toddep skrev:
Idag började brorsan att putsa vägg och smyg där garage portarna ska vara så snart är huset helt tätt från alla håll.
Det blev webers 262 puts.
Det blev webers 262 puts.
Japp eftersom att brorsan har jobbat med med webers bruk så fick det bli det istället för caparol som xella rekommenderade.X xLnT skrev:
Det blir nog ingen putsning utvändigt i år men blir eventuellt att fixa alla smygar och sätta hörn listerna mm så det är gjort.
Lättbetongen fuktas men bruket torkar väldigt fort. Ca 170kvm utvändigt och 400kvm invändigt ska putsas.
Jaha, du har tänkt putsa invändigt också, det blir ju lite yta
Vi har ca 350kvm utvändigt vi ska putsa, men då ingen av oss har någon erfarenhet av detta så måste vi tyvärr leja bort arbetet.
Lycka till med putsningen, hoppas ni får bra väder.
Vi har ca 350kvm utvändigt vi ska putsa, men då ingen av oss har någon erfarenhet av detta så måste vi tyvärr leja bort arbetet.
Lycka till med putsningen, hoppas ni får bra väder.
Tack så mkt. Jag lovar att ta bilder på alla momentX xLnT skrev:
Jag som inte har en aning om hur man putsar. Hur får man det jämnt och fint? Kör man bara med en bredspackel på frihand och känsla eller?
Putsa inomhus, så du sätter varken osb eller gips alls på insidan? Vad är fördelen, gedignare känsla? Är det inte jobbigt så fort man vill fästa något i väggen då?
Putsa inomhus, så du sätter varken osb eller gips alls på insidan? Vad är fördelen, gedignare känsla? Är det inte jobbigt så fort man vill fästa något i väggen då?
Brorsan är murare sedan flera år tillbaka så jag ser hur han gör och det är som du säger att det lägga på med känsla. Det blir massa enklare tidsödande arbete för mig också med att bara sätta alla puts lister sen får man se om man får tid till att hjälpa till att putsa.C crazytok skrev:Jag som inte har en aning om hur man putsar. Hur får man det jämnt och fint? Kör man bara med en bredspackel på frihand och känsla eller?
Visst blir det en gidigen känsla helt utan trä väggar och det finns bra plugg så du enkelt kan hänga upp tunga saker utan några problem.
Mindre saker som tavlor räcker nog med en spik bara.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 717 inlägg
Största nackdelen med putsad insida är ju att det kommer eka mycket
Lite utvändiga bilder
Garage smygarna putsade två gånger.
Ska försöka få taket klart så fort som möjligt så man kan montera portarna
Ska försöka få taket klart så fort som möjligt så man kan montera portarna