Hej!

Har fått hem ett lass (smarta) termo/hygrometrar som jag tänkte placera i varje rum i huset (huruvida det är informativt eller ej är ju en annan femma, räcker nog egentligen med en per våning men de var superbilliga och tänkte framöver även använda dem som termostat för reglering av element o dyl.)

De är alltså "smarta", dvs, trådlösa och utan display, bara en sensor som rapporterar värden till min hub. Med det menar jag att de inte behöver läsas av/vara i ögonhöjd.

Var skulle en bra placering av dem vara i ett rum?

Vad jag själv tänker:
* Inte nära element/fönster
* Inte nära dörr till annat rum då det ju finns en sensor i även det rummet, vill mäta så mycket av det specifika rummet som möjligt så att säga.

I höjdled då?
Skulle vara schysst att bara peta upp ett längst upp, helst i hörnet längst in , så den inte syns (3,5cm kvadrat så inte så stor) men skulle det mäta "rummets" temperatur tror ni?

Antagligen inte världens skillnad så länge den inte är enligt ovan men skulle vara schysst att höra vad ni tänker. Främst om placering i höjdled.

Redigerat:

Bästa svaret

Åsa Lund
När man inom allmännyttan mäter hos klagande hyresgäster mäter man mitt i rummet, en meter över golv

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.