C Crayo skrev:
Hej, hur gör man om det inte går få ”extern” tilluft?
Krävs det alltid en skorssten? Jag har en kanal i murstock ”oanvänd/tillgodo” sedan tidigare ägare tog bort vedpanna till förmån för Luft-vattenpump. Jag tänker mig att ställa en hybrid bredvid murstock och koppla skorsten med en typ 90 böj in i murstock. Eller går det inte?
Tillluft behövs inte alltid, beror på hur tätt huset är och diverse andra förutsättningar.
Går att sätta en tilluftvetill till huset direkt med, tex
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...CGqEVYF61tNd5zDuvJFc_dAkfuYHSCZBoCqz4QAvD_BwE
Finns pelletskaminer som inte behöver skorsten, den här kräver en iallafall.
Borde gå att använda befintlig murstock.
Saker att beakta är väl att få rätt drag och om man inte eldat på ett tag kanske murstcken är kall och det är svår startat/kallras, svårt att avgöra så här bara.
Kanske ta dit en installatör som kollar på saken?
 
Snabb fråga,
Jag har inget internet där jag installerat kaminen.
Kaminen har ett wifi nätverk som jag kan ansluta telefonen till, men vad är det för lösenord?
Står att man ska läsa på Aduros hemsida hur man gör men hittar då inget vettigt under deras FAQ
 
A ason skrev:
Snabb fråga,
Jag har inget internet där jag installerat kaminen.
Kaminen har ett wifi nätverk som jag kan ansluta telefonen till, men vad är det för lösenord?
Står att man ska läsa på Aduros hemsida hur man gör men hittar då inget vettigt under deras FAQ
Finns på insidan på nedre luckan.
 
S StarBuck skrev:
Finns på insidan på nedre luckan.
Tackar,
Har dock provat det,
Har serienr och password där.
Får upp ett SSID som är lika som serienr.
Men funkar inte med det password:et.
För trippel kolla .
 
Snart dags att elda lite då kanske ? :D(y).
Jag tänkte själv elda lite pellets idag men det gick inte så bra. CO mätaren ligger på det röda och larmar och då går kaminen inte att starta trots att den år rengjord. Förmodligen ligger felet i pelletsen som jag fyllde på igår från en nyinköpt säck eller så har CO sensorn lagt av helt. Har tagit bort luckan till pelletsförrådet så att det luftas bättre där.
Tips 1: Luckan går lätt att ta av om man öppnar den och drar den mot sig. Blir lättare att fylla på pellets då.
Tips 2: Köpte en bra pelletspåfyllare på Harald Nyborg https://www.harald-nyborg.se/behallare-for-trapellets-23-cm.html. Häller man försiktigt så behöver man inte använda ”plåtrännan” söm följde med kaminen.
 
Redigerat:
Tackar för tipsen låter nog luckan vara iaf,
Finns nog en tanke varför den är tätad så ordentligt (bakbrand, luft flöde på fel ställe?)
En sån skopa blir det nog, fick ganska mycket på golvet när jag trodde att en hel säck skulle få plats.
Har fått kaminen besiktigad idag så eldar lite ikväll så den är redo tills det är dags att värma på riktigt.
Har inte isolerat utrymmet den står i så är lite att elda för kråkorna för tillfället.
Tog typ 1 timme att få fram pellets för hittade inget sätt att tvångsköra skruvarna utan appen :thinking:.
Tagit in datorn nu så får se om jag lyckas få den att koppla upp sej på kaminens access punkt.
 
A ason skrev:
Tackar för tipsen låter nog luckan vara iaf,
Finns nog en tanke varför den är tätad så ordentligt (bakbrand, luft flöde på fel ställe?)
En sån skopa blir det nog, fick ganska mycket på golvet när jag trodde att en hel säck skulle få plats.
Har fått kaminen besiktigad idag så eldar lite ikväll så den är redo tills det är dags att värma på riktigt.
Har inte isolerat utrymmet den står i så är lite att elda för kråkorna för tillfället.
Tog typ 1 timme att få fram pellets för hittade inget sätt att tvångsköra skruvarna utan appen :thinking:.
Tagit in datorn nu så får se om jag lyckas få den att koppla upp sej på kaminens access punkt.
Ja, självklart så ska luckan ska sitta på när man eldar, men det blir lättare att fylla på pellets när luckan är borttagen.
Jag körde fram pellets med ”skruvknappen” tog ca 10 min, har för mig att eldstadsdörren måste vara stängd.
 
Redigerat:
S StarBuck skrev:
Ja, självklart så ska luckan ska sitta på när man eldar, men det blir lättare att fylla på pellets när luckan är borttagen.
Jag körde fram pellets med ”skruvknappen” tog ca 10 min, har för mig att eldstadsdörren måste vara stängd.
Ja kanske de felet jag gjorde, får prova sen,
Så som jag tolkar det så ändrar man effekt med skruv knappen på kaminen men det händer inget, lyser fast grönt hur jag än trycker, och provade efter 40 minuter brinntid så den var inte i uppstart fasen.
Finns lite att lära sej, men varmt blir det.
 
Nu ska jag inte till stugan på ett tag så måste hitta någon manual på hur det här ska gå till innan man sitter där en kväll igen och kliar sej i huvve!
Ni som har en kamin, Är det här rätt sätt att ansluta?
https://www.aduro.dk/fileadmin/user_upload/Aduro_Hybrid/FAQ/Tilslutning_til_WIFI_UK.pdf
Då förstår jag att jag inte kunde ansluta, för password är typ 12345678 eller nåt.

Eller har ni andra tips?
Har fasiken testat allt möjligt igår.
 
Funderar på att köpa, men har 8mm pellets. Har någon provat? Gillar inte att behöva ha lager för båda.
 
Lite uppdatering angående min kamin.
CO givaren är nu utbytt och fungerar mycket bättre. Nu ligger CO nivån runt 200. Innan låg den vid 850 och larmade titt som tätt.
Det gjordes även försök att täta skorstensanslutningen innifrån kaminen, men problemet med läckage av rökgaser vid kallstart och med köksfläkten igång finns kvar.
Nästa steg blir att byta ut skorstenen till en med tilluft. Vill passa på att ge en stor eloge till installatören som verkligen vill lösa problemen.
Kaminen har förutom ovanstående problem fungerat mycket bra sedan CO givaren byttes.
Har i stort sett enbart eldat med 6mm pellets.
 
  • Gilla
ason
  • Laddar…
S StarBuck skrev:
Lite uppdatering angående min kamin.
CO givaren är nu utbytt och fungerar mycket bättre. Nu ligger CO nivån runt 200. Innan låg den vid 850 och larmade titt som tätt.
Det gjordes även försök att täta skorstensanslutningen innifrån kaminen, men problemet med läckage av rökgaser vid kallstart och med köksfläkten igång finns kvar.
Nästa steg blir att byta ut skorstenen till en med tilluft. Vill passa på att ge en stor eloge till installatören som verkligen vill lösa problemen.
Kaminen har förutom ovanstående problem fungerat mycket bra sedan CO givaren byttes.
Har i stort sett enbart eldat med 6mm pellets.
Vad bra att det går frammåt,
Vilket jobb att byta skorsten, tur du hade en installatör, antar att dom tar kostnaden då dom tänkt fel.
Skorsten med tilluft, är det en extra kanal som leds till tilluft anslutningen?
Vart tar den luften från så den inte drar rök från kaminen, vilken diameter har den?
Jag har 80mm på tilluften såg något i manualen om att man ska öka om det är böjar och längre sträcka.

Själv har jag kört kaminen lite grann nu,
Har för dåligt drag när jag eldar med ved.
Ska köpa en pipa till, ska bara komma fram till vilken längd som behövs, får labba lite med ett spirorör.
Appen har lite att för bättre,
Har inget internet här hela tiden utan jobbar på en lösning.
Förra gången jag var till stugan kom jag dit vid 18 tiden, 0 grader inne.
Slår på elen till router och kaminen och ska starta då tvingar den på en uppdatering,
Inget man vill få under dom förrutsättningar.
Sen så tvingar appen igång wifi på telefonen,
Och då så loggar telefonen på routern som är tänkt för loggning och pellets styrning, har inte data mängd för mer på det simkortet i routern.

Hur bra är tempgivare för er, visar den rätt temperatur?
Hur funkar regleringen för er, tycker den går på läge 3 alldeles för nära börvärdet och då svänger den över så det blir förvarmt och den stänger av.
Får ni samma beteende?
Borde gå att justera dessa inställningar
 
  • Gilla
StarBuck
  • Laddar…
Jag har inte kört kaminen på temperaturstyrning, utan jag har kör igång den på full effekt och sedan till läge 1 när tempen i rummet är lagom.
Tycker att min tempgivare fungerar bra, den visar ca 1 gr mer än rumsgivaren till pannan som sitter 4m ifrån kaminen.

Tilluftsskorstenen tar in uteluft i yttermanteln, en bit nedanför skorstensmynningen, ner till kaminen där den sedan leds med ett rör ner bakom till luftsanslutningen. Ska bli spännande att se hur monteringen kommer att se ut.
Tror att detta är rätt väg att gå i ett hus med frånluftsvärmepump.
 
Hur ofta gör nu rent ?
Efter en säck så är ju hela ytan backom brännhålsskyddet fullt.
Tycker också det gnistar ganska mycket när den matar.
 
Jag skrapar bort askan bakom brännarhuven varje gång innan start, så ca en gång om dagen. Det finns ca 1dl aska där då. Sen gör jag en större rengöring ca 1gång per vecka.
Blir mycket gnistor i min också, tror att det blir så när den rensar med högre fläkthastighet. Inställbart under ”rengöring” i servicemenyn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.