Efter sommarens värme finns det vara en sak min man önskar sig i juklapp - En portabel luftkonditionering.

Har kollat runt lite, men svårt att veta vad man ska välja och sen är de slutsålda överallt. Är ju inte riktigt säsong just nu :D

Vi har ett rätt stort hus, men skulle kunna avgränsa de dagar det är varmt till typ 50 kvm där vi rör oss mest och sover.

Cheesen
Rent spontant så tror inte jag att ni hittar en portabel AC som klarar erat utrymme... Fundera hellre på en luftvärmepump. Då får ni möjlighet att dimensionera efter behovet. Dessutom blir innomhusklimatet bra mycket bättre även på hösten och våren.

Finns tyvärr inte ekonomi till att köpa en luftvärmepump. Och vi har inget bra naturligt ställe att sätta den på heller här.

Men visst finns det portabla ac som klarar 40 kvm?

Tyvärr går den inte köpa. Är så överallt där jag hittat något som skulle passa.

Tas säkert hem som en säsongsprodukt. Behöver du kyla inomhus under vintern?

Nä, det behövs ju såklart inte, men det skulle ju bli en julklapp :D Men får nog överge den tanken. Vi får väl köpa en framåt våren istället.

Beställ den etompau föreslår (nedsatt pris nu oxo) och gör ett paket med en bild av den i som julklapp.

• Gilla
Annkina
  • Laddar…
Funderar på att göra det. Men väntar nog till slutet på månaden och se om det kommer något bra erbjudande vid black friday. En AC kommer det bli innan nästa sommarvärme, än när den kommer köpas in. :)

Hittade själv. Det är skillnad på kvadratmeter och kubikmeter.

Portabla AC är bortkastade pengar. Fungerar mycket dåligt. Kan gå något sånär om det går att få ut frånluften med en kort slang till en ventil. Annars värmer den ungefär lika mycket som den kyler. Avråder.

Vi kan få ut genom fönster, en sån utan slang ut har jag förstått är helkasst.

Jag har en portabel som ska klara 35 kvm enligt instruktionerna men den hade tufft att hålla ett rum på 18 kvm på 22 grader i somras. Förvisso har rummet dubbel aktandörr i glas men att den skulle klara det dubbla är bara att glömma...

Den klarade inte av att göra sig av med kondensvattnet heller som ska evaporera ut genom varmluften så det rann rejält med vatten på golvet.

En riktig luftvärmepump är det enda som fungerar på så stor yta (ja, eller två portabla kanske)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.