thomas33 thomas33 skrev:
Nu verkar det som man kan sätta detta i system och skaffa ett antal skrotbilar och i princip utan risk felparkera dem så de inte står i vägen för trafik.
[länk]
Tittar man på USA, forslar de bort dem nästan medsamma till en inhägnad plats utanför staden och säljer eller skrotar den om inte ägaren kommer och betalar sina avgifter.
Skrotbilar kan man ta och skrota samma dag i Sverige.

I övrigt så tycker jag att det är rätt bra att det inte är så lätt att ta fordon. Det är trots allt folks bilar man tar, då måste man vara försiktig.

I Sverige, berorende på varför man flyttar, så kan man antingen göra det direkt (fara eller hinder) eller efter en väntetid (om bilen inte är i vägen, men ändå felparkerad). Ägaren har sedan tid på sig att hämta ut fordonet, och kommunen måste försöka få tag på honom. Får kommunen tag på honom så har han en månad på sig från delgivning, annars tre månader. Efter denna tid kan kommunen sälja eller skrota fordonet. Vrak kan man ta direkt, och skrota direkt.

Denna hantering ska också följas för cyklar.

R Räknenisse skrev:
Nu måste jag fråga om detta med att transportera bort det som är olovligt uppställt på privat mark.
Varför är inte särskild handräckning från Kronofogden aktuellt? Om det nu är så mycket om, men och kanske som har att göra med att det är en frivillig verksamhet för kommunen.
Nej, kontakta aldrig kronfogden. De vill inte göra det, utan hänvisar till kommunen. Kommunen ser att du talat med kronofogden, och hänvisar till att ärendet ligger hos dem. Fordonet blir stående.

Kronofogden flyttar dessutom utifrån helt andra lagrum, så det blir inte lättare.

R Räknenisse skrev:
Ett sätt för brf att komma åt "bevisproblemet" med flyttandet kunde vara att ändra parkeringsreglerna med tillägget att avställda fordon inte tillåts på parkeringen. Det borde väl inte vara en konstig begränsning eftersom syftet är att parkeringen ska brukas till de boendes nytta och bara bilar i bruk tillför nytta.
Det kan man kanske göra (jag vet inte om det villkoret faktiskt är möjligt i en föreskrift numera, jag misstänker att det inte är det), men det ställer till det om man har en boende som har en sommarbil som ställs av på vintern.

Däremot kan man villkora att det är för privatbilar, och inte motorredskap.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
T Troberg skrev:
Vrak kan man ta direkt, och skrota direkt.
Det var intressant! Vem avgör om det är ett "vrak", eller inte?

Att anlita ett parkeringsbolag kan verka praktiskt och enkelt. Problemet är dock att de kan dyka upp överambitiösa Lapplisor och P-Nissar som gör livet surt, även för de vanligvis rättparkerande samfällighetsmedlemmarna.

Staffan
 
Fairlane
thomas33 thomas33 skrev:
Nu verkar det som man kan sätta detta i system och skaffa ett antal skrotbilar och i princip utan risk felparkera dem så de inte står i vägen för trafik.
[länk]
Man undrar vad det är för parkeringbolag de använt sig av. 5 böter på 5 månader... Vid ett sjukhus hade jag förväntat mig att man kontrollerade parkeringen varje dag...
Jag är iofs tacksam att man tydligen inte gör det. Nyligen körde jag sambon till sjukhus och ställde bilen i garaget där för att ta mig vidare till stan för ett möte (plats finns det och köra in i stan är rätt onödigt). Jag betalade med en app och förlängde parkeringen två ggr för att jag blev sen. Väl tillbaks till bilen inser jag att jag har lagt in mitt registreringsnummer, men att jag denna dag hade bytt bil med farsan... Tacksamt nog hade de inte lappat mig.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Man undrar vad det är för parkeringbolag de använt sig av. 5 böter på 5 månader... Vid ett sjukhus hade jag förväntat mig att man kontrollerade parkeringen varje dag...
Om jag inte missminner mig är det ”tre lingon” (Securitas) som hade (och har) bevakningen vid länssjukhuset i Kalmar.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det var intressant! Vem avgör om det är ett "vrak", eller inte?
Det ska vara utan värde. I praktiken så tillämpas att kostnaden för att få fordonet i ett skick där det går genom bilprovningen ska vara mindre än vad man förväntas få för fordonet om man säljer det.

I vissa fall finns det dock undantag, när fordonets delar är såpass mycket värda att det har ett värde i icke-rullande skick. Detta gäller nästan alltid för lastbilar och motorredskap, men även för tex vissa entusiastbilar, tex gamla jänkare med stort reservdelsvärde.
 
Staffans2000
T Troberg skrev:
Det ska vara utan värde. I praktiken så tillämpas att kostnaden för att få fordonet i ett skick där det går genom bilprovningen ska vara mindre än vad man förväntas få för fordonet om man säljer det.

I vissa fall finns det dock undantag, när fordonets delar är såpass mycket värda att det har ett värde i icke-rullande skick. Detta gäller nästan alltid för lastbilar och motorredskap, men även för tex vissa entusiastbilar, tex gamla jänkare med stort reservdelsvärde.
Det låter oroande! Vilken kommunal tjänsteman ansvarar för den subjektiva bedömningen?
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det låter oroande! Vilken kommunal tjänsteman ansvarar för den subjektiva bedömningen?
Oftast är det glasklart (tex typiska "skogsbilar" eller urbrända vrak), annars tar man in en värderingsman.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.