T
Hej!

Nu har jag googlat en del utan framgång!

Min fråga är, frånluftsvärmepump (Nibe F730) eller bergvärme (Nibe fighter 1255 6kw eller 12kw)?

Förutsättningarna är:

Nybygge 1.5 plans, boyta 170kvm

Nytt garage, 50kvm varav 10kvm kommer vara ett rum

Undrar även vad jag skall ha för värme i byggnaderna, blir golvvärme nere, golvärme uppe eller radiatorer, samt vilken sorts värme i garage, värmeslinga i platta eller radiatorer?

Mycket tacksam för svar!

Med bergvärme kan du ju installera frikyla. 6kw låter ju snålt om du ska värma upp huset, garage och varmvatten.
Frånluftsvärmepumpen anger 6kw som mest via komppressorn men då måste du ju ha bra fart i frånluften, kan ju bli oväsen.
Och om du ska bygga nytt varför inte installera FTX aggregat så du får uppvärmd luft in i huset.

Bergvärme + FTX får min röst då det ger bättre komfort och lägre förbrukning.
Luft-Vatten om det är i södra Sverige och långt till berg

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
T
E Emanuel01 skrev:
Med bergvärme kan du ju installera frikyla. 6kw låter ju snålt om du ska värma upp huset, garage och varmvatten.
Frånluftsvärmepumpen anger 6kw som mest via komppressorn men då måste du ju ha bra fart i frånluften, kan ju bli oväsen.
Och om du ska bygga nytt varför inte installera FTX aggregat så du får uppvärmd luft in i huset.

Absolut, jag håller med. Men det kostar en hel del mer, speciellt om jag även skall installera FTX aggregat.

Angående värme till garaget så kör lämpligtvis golvvärme där också. Det är ju ändå en platta som ska gjutas. Jag hade kört golvvärme uppe också.

Golvvärme överallt kopplad till en bergvärmepump (eller luft-vatten om det är långt till berg)
Ventilationen med FTX, fattar inte hur folk accepterar kallras i ett nybyggt hus

T
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Angående värme till garaget så kör lämpligtvis golvvärme där också. Det är ju ändå en platta som ska gjutas. Jag hade kört golvvärme uppe också.

Golvvärme överallt kopplad till en bergvärmepump (eller luft-vatten om det är långt till berg)
Ventilationen med FTX, fattar inte hur folk accepterar kallras i ett nybyggt hus
Tack för input! :)

Kan man köra FTX på frånluft också eller bara bergvärme?

Man väljer antingen FTX eller FLVP, inte både och det går inte.

FTX på frånluft blir att försöka återvinna värmen ur ventilationsluften dubbelt, det finns system som har dubbla men det är lite specialfall. (Nilan compact modellerna har detta)

Det man kan göra är att dra rör för tilluft och sätta en kanalvärmare för värmd tilluft. Men då har man redan gjort 90% av en FTX installation och kan istället installera FTX och spara energi.

Jag kör REC Indovent klimatanläggning i mitt hus som är under uppförande, då har jag möjlighet att kyla tilluften sommartid. (Går ju med frikyla i bergvärme också)

Med valet bergvärme eller jordvärme behöver inte innebära ftx vent man kan trots det välja frånluft ventilation men tror det numera är krav på återvinning så återvinning till brine funkar men brukar bli rätt dyrt så många väljer då att lägga på lite till och välja ftx vent. Med genom tänkt placering på väggventilerna ska inte kallras behöva vara nått problem jag har frånluft vent i ett gammalt hus och har nog egentligen för högt frånluft flöde och billiga enkla ventiler men kallraset märks enbart om man sätter handen på väggen där ventilerna sitter. Fördelen med frånluft vent är tystnade som det innebär att slippa tilluft kanaler till sovrum men ligger huset nära trafikerad väg kommer mycket oljud genom väggventilerna i stället.

Det är extremt låg ljudnivå på tilluften i ett korrekt utformat FTX system. Mindre utomhusljud är ytterligare en fördel med FTX.

FTX är den tekniskt bättre lösningen, det handlar mer om man tycker det är värt den extra insatsen

Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är extremt låg ljudnivå på tilluften i ett korrekt utformat FTX system. Mindre utomhusljud är ytterligare en fördel med FTX.

FTX är den tekniskt bättre lösningen, det handlar mer om man tycker det är värt den extra insatsen
Jag valde bort FTX då det aldrig går ekonomiskt att räkna hem. Visst kan det dra från fönstren men inte så det stör. Är mer orolig för att köra FTX med allt smuts som sätter sig i rören... Det är ju en viss driftskostnad per år med FTX..

S Shiraz skrev:
Jag valde bort FTX då det aldrig går ekonomiskt att räkna hem. Visst kan det dra från fönstren men inte så det stör. Är mer orolig för att köra FTX med allt smuts som sätter sig i rören... Det är ju en viss driftskostnad per år med FTX..
Visst att du inte ekonomiskt kan räkna hem FTX men om man sätter en siffra även på komfort och luftkvalitet så tycker jag fördelarna med lätthet väger upp den extra kostnaden som blir.

Varför ska det sätta sig smuts i rören ? Vi pratar en rengöring kanske var 10e år eller nåt sånt.
Driftskostnaden per år lär ju med råge vägas upp av den besparing du gör i värmekostnad så det känns ju inte heller som ett vettigt argument.

Kvar blir initial investeringen som enda eg nackdel i ett nybyggt hus.

R Robin Wahlman skrev:
Kvar blir initial investeringen som enda eg nackdel i ett nybyggt hus.
Du kanske kan kvitta besparing mot sotning av kanaler och kostnad för filter men avskrivningar och räntekostnader kommer man inte ikapp. I varje fall inte när jag räknat på det.

S Shiraz skrev:
FTX sparar en hel del energi. Driften är endast fläktarna för ventilationen vilket man ändå har med frånluftsfläkt. Samma luftmängd ska ju ventileras.
Att FTX sparar energi är klart. Hur mycket man sparar beror på vilka system man väljer så det går inte att säga som en exakt tumregel.

Angående smuts så har man filter på tilluften och frånluften in i aggregatet. Smutsiga frånluftskanaler gör ju inte så mycket då den luften som passerar ändå ska ut.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Jag har haft ftx sedan 1981. Bytte till ett Östberg Heru för fem år sedan). Gjorde en kanalrengöring då och det var obetydligt med smuts.
Driftskostnaden ligger på ca 250 kwh per år. Tillkommer filter, men jag kollar dessa två ggr per år behöver absolut inte byta enligt intervall, byter högst en gång per år.
Som någon sa tidigare, ftx har man för att man får ett fantastiskt inneklimat, inte för att spara pengar. Kostar en slant att installera, men det är det värt.

• Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.