7 278 läst · 29 svar
7k läst
29 svar
Hållfasthetklasser för gängstänger?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det håller säkert ändå om du har tillräckligt många infästningar. Då blir inte momentarmarna så långa. Men det hade sett snyggare ut.
De kommer att bli dolda, men inser att 10mm blir för klent.J justusandersson skrev:
Är hemma nu och skrev från arbetet förut. Det är inte 11 infästningar för bärlinan utan 18 st. Kan 14mm räcka?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ja, 18 st à 14 mm måste räcka med god marginal. Med snyggare menade jag ur konstruktiv synpunkt, inte rent visuellt.
Ja, det ser ju ”renare” ut, mer strikt och mer fackmannamässigt gjort såsom du beskrev det.. Att jag inte tänkte så från början...!! Men ska försöka hitta god kvalitet på gängstängerna imorgon! Jula hade bara 4.8 på sina.J justusandersson skrev:
14mm finns nog inte
Redigerat:
Är det något jag INTE kan, så är det att beräkna sådant här.. Är en ”glad” amatör på området med tummen mitt i handen när det gäller sådant. Tyvärr... Men 18 fästpunkter för bärlinan med HGS 8,8 FZV M16 borde räcka gott och väl...? Det är sådana gängstänger jag ska satsa på.J justusandersson skrev:
Pappa hade en fallenhet för olika sorters beräkningar, men inte ”lillebror” (dvs jag). Vill gärna ha någon sorts hållfasthetsberäkning eller formel, mm för att kunna få det på ”papper”.
Gjorde förresten sönder bärlinan när jag skulle öka hålen från 10mm till 16mm, så det blir att köpa ny. Å andra sidan kan jag korrigera antalet fästpunkter till ett färre antal också.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Du kan räkna med att en M16 8.8 klarar ca 7-8 ton i tvärkraft innan den går av.
Vad gängstångens infästning i väggen klara för last vet jag inte på rak arm. Men du kan nog utgå från att 18 st M16 håller
Vad gängstångens infästning i väggen klara för last vet jag inte på rak arm. Men du kan nog utgå från att 18 st M16 håller
Redigerat:
Jag har en altan 15 m lång som hänger på 10 st 16 mm gängstång 5 cm ut från huset , en bärlina 45X145 , genomgående
i syllen med muttrar och brickor överallt och den rör sig inte , att jag har ett mellanrum beror på att jag inte vill ha skit som aldrig torkar mot panel, syll , grundmur , det skapar bekymmer i framtid med ruttnande delar att ha det dikt
i syllen med muttrar och brickor överallt och den rör sig inte , att jag har ett mellanrum beror på att jag inte vill ha skit som aldrig torkar mot panel, syll , grundmur , det skapar bekymmer i framtid med ruttnande delar att ha det dikt
Finns olika produkter, tex:M Mogg skrev:
https://www.biltema.se/bilvard/bilu...ukter/zinkkallgalvanisering---farg-2000023760
Liknande trådar
-
Jordankare eller plintar för staket?
Trädgård allmänt -
Stötte på patrull när jag borrade för frånluftsventilation, vad göra?
Fasad -
Vad är detta för ”kabel”?
El -
Vad ska jag använda för material när jag lagar trappsteg utomhus.
Byggmaterial & Byggteknik -
Varmförzinkade gängstänger 16mm med tbh, 1000 kr
Säljes, Uthyres & Skänkes