MultiMan
T Thomas' skrev:
Kan ju vara irriterande om det tänds och släcks konstant under natten i huset när man försöker sova.
Varför skulle det tändas och släckas konstant nattetid? Har ni spöken?

Jag pratar om inomhus för övrigt eftersom Trådfri bara har sensorer för inomhusbruk (än så länge).
 
Jag har kört trådlöst styrd belysning i många år, men har kommit fram till att det är endast den automatiserade belysningen som har ett reellt värde. Jag har belysning automatiserad enligt följande:
- stämningsbelysning inomhus, styrs utifrån tid och solens rörelser
- utomhusbelysning, styrs utifrån tid och solens rörelser, samt att jag har ett par rörelsesensorer också
- rött nattljus inomhus, styrs av röreslesensorer
- automatisk styrning av färg utifrån ljusstyrka utomhus och tid på dygnet på led-lister, både för nattbelysning samt för stämningsbelysning.

Jag har en app för att styra alltihop, men det är meningslöst då det inte går att få resten av familjen att använda denna. Jag dimmar dock belysningarna ovanför matborden hemma ibland från appen, men det är det enda.

Faktum är att jag har många fler lampor som går att styra än vad som faktiskt styrs.
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 3 till
  • Laddar…
En enhet med kamera t.ex larmdeckarna vi redan har borde på sikt kunna analysera fler behov t.ex tända läsbelysning på rätt plats och rätt styrka när du tar fram en bok. Eller pausa tv och tända upp vägen till toa när 5åringen har svårt att sitta still och uppenbarligen är kissnödig.
Får vi kanske se ett samarbete mellan IKEA och Nvidia?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Ska man vara krass så är det dålig ekonomi att investera i dagens styrbara LED-teknik för att släcka lampor som inte är på.
En ca 600 lumen LED-lampa går på 40 kr, Ikea Trådfri motsvarande på cirka 100 kr, räknar man in kostnaden för bryggan och kanske en rörelsesensor som även styr flera andra lampor så kan man nog slå på en 30 kr till på Ikea-kostnaden. Då är alltså en styrbar Ikea-lampa 90 kr dyrare. För 90 kr får man även cirka 90 kWh eller 15.000 brinntimmar för en 6 W LED-lampa. Dvs. först efter 15.000 onödiga timmar har Ikeas lampa tjänat in sig för att den släcker automatiskt.
Ekonomiskt är det alltså en förlustaffär. Dock sparar man ju lite el i elnätet om än försumbart.
Dessutom drar pucken eller lampan lite när den är avstängd. Men framförallt är det inte besparingen jag är ute efter utan funktionen... Även om det är billigt att ha tänt i sovrummet på natten föredrar jag att ha släkt. ;)
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Dessutom drar pucken eller lampan lite när den är avstängd. Men framförallt är det inte besparingen jag är ute efter utan funktionen... Även om det är billigt att ha tänt i sovrummet på natten föredrar jag att ha släkt. ;)
Varför skall du ha släkten på besök i sovrummet på natten? Lite kinky enligt min mening... :crysmile:
 
  • Haha
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Fast när man bor i hus går man inte alltid omkring med mobilen i fickan och springer man ner i en gillestuga är det skönt att ha en knapp att famla efter på väggen i mörkret. Sen när man är klar där trycker man på knappen igen och det släcks.

Så en brytare modell ”klassisk” men som växlar mellan tänt och släckt men samtidigt inte bryter strömmen så puckar/app funkar hade varit fint.

Är man i en del av huset som är tänt och man är i är det förstås trevligt att dimma och ändra färg från mobilen och diverse avancerade puckar.
 
T Provrundan skrev:
springer man ner i en gillestuga är det skönt att ha en knapp att famla efter på väggen i mörkret.
Till detta har jag rörelsesensor (dock genom Hue, inte Trådfri) som tänder ifall det är för mörkt inne. Fungerar perfekt. Lampan tänds när rörelse finns, släcks efter viss tid. Skönt att slippa famla efter knappar på väggen i mörkret ;)
 
T tompaah7503 skrev:
Till detta har jag rörelsesensor (dock genom Hue, inte Trådfri) som tänder ifall det är för mörkt inne. Fungerar perfekt. Lampan tänds när rörelse finns, släcks efter viss tid. Skönt att slippa famla efter knappar på väggen i mörkret ;)
Trots att jag gillar att automatisera saker programmatiskt så har jag de flesta rörelsesensorerna istället för strömbrytare i huset (badrum, förråd, skafferi, tvättstuga mm). Det är helt enkelt enklare, det skall ju antingen vara tänt eller släckt därinne. Jag har bara rörelsesensorer kopplade till automatiseringen där jag vill fånga upp rörelserna för larmet också, eller för att de behövs när man rör sig i huset på natten (ex.vis för toalettbesök eller småbarn som letar efter sina föräldrar - även om mina barn inte längre är små så användes det till detta från början).
 
T
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Varför skulle det tändas och släckas konstant nattetid? Har ni spöken?

Jag pratar om inomhus för övrigt eftersom Trådfri bara har sensorer för inomhusbruk (än så länge).
En s.k katt. Dom är aktiva dygnet runt till min förvåning.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
karlmb och 4 till
  • Laddar…
T
pacman42 pacman42 skrev:
Trots att jag gillar att automatisera saker programmatiskt så har jag de flesta rörelsesensorerna istället för strömbrytare i huset (badrum, förråd, skafferi, tvättstuga mm). Det är helt enkelt enklare, det skall ju antingen vara tänt eller släckt därinne. Jag har bara rörelsesensorer kopplade till automatiseringen där jag vill fånga upp rörelserna för larmet också, eller för att de behövs när man rör sig i huset på natten (ex.vis för toalettbesök eller småbarn som letar efter sina föräldrar - även om mina barn inte längre är små så användes det till detta från början).
Jag håller med!
 
Ok åter till frågan, sköta sin hemautomation utanför hemmet, det måste finnas någon bättre anledning än att släcka en lampa man glömt när man åkte hemifrån, varför behövs det, ni som har det ?
 
engs
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Ok åter till frågan, sköta sin hemautomation utanför hemmet, det måste finnas någon bättre anledning än att släcka en lampa man glömt när man åkte hemifrån, varför behövs det, ni som har det ?
Är väl inte direkt automation, mer information, men kunna kolla och även få larm vid specificerade nivåer på tempraturer, fukt, vatten (i källare, under diskmaskin etc) kan vara praktiskt vid lite längre frånvaro. Dvs så allt är OK hemma.
 
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Ok åter till frågan, sköta sin hemautomation utanför hemmet, det måste finnas någon bättre anledning än att släcka en lampa man glömt när man åkte hemifrån, varför behövs det, ni som har det ?
Kan vara en så enkel sak som att köra igång timerfunktioner för att tända och släcka som inbrottsprevention, när man redan åkt på semester?
 
Ok lite svaga grejor men nöjer mig med det, är ju en risk att utomstående även kan komma åt grejorna.
 
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Ok åter till frågan, sköta sin hemautomation utanför hemmet, det måste finnas någon bättre anledning än att släcka en lampa man glömt när man åkte hemifrån, varför behövs det, ni som har det ?
- Släppa in sotaren i huset
- Släppa in grannen för att vattna blommorna
- övervaka olika temperaturer och apparater i huset för felsökning när familjen är hemma men inte jag.
- kolla så att huset fortfarande är varmt när man är på semester
- larm, rörelse i huset när ingen är hemma innebär notifiering i min telefon. Då kan jag gå in och titta på videokamerorna live (förutom att filmen sparas på cloud-disk).
- Släppa in barnen när de glömt husnyckeln hemma, släppa in sig själv när man nyckeln på jobbet
- Tända utebelysningen och innebelysningen (mysbelysningen är det jag styr) när man kommer hem mitt i natten
- aktivera värmen på inglasningen så att man kan äta middag där när man kommer hem
- styra så att robotklipparen inte klipper när det regnar eller blåser
- återställa larm på robotklipparen
- kolla upp elförbrukningen

Det finns många saker man kan göra...
...men de ovan är några exempel på vad jag brukar göra från telefonen. Inte så att jag måste göra allt från telefonen, men det är enkelt att ha det tillgängligt oavsett vart jag är.

Nu har jag dock VPN hem så att telefonen alltid är "hemma" oavsett vart jag är...
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.