Hej!

Har försökt att upp information om ämnet, men känner inte riktigt att jag blir klokare av det hela.

Vi har precis köpt ett hus i Falkenberg, Halland, som kör uppvärmning genom oljepanna och ett vattenburet radiatorsystem, samt en väldigt åldrande luft/luft-värmepump som säkerligen kostar multum att driva.

Huset är en villa på 120 m2 med en källare på lika stor areal, där det är draget golvvärme i princip hela källaren (vattenburen). Ungefärlig oljeförbrukning ligger på 2-2,5 kubikmeter/år enligt energideklarationen (som för övrigt blev klassad F).

Hur fasiken tar jag reda på vad som är den bästa investeringen för oss när det kommer till att byta från oljepannan, och vilka tips kan ni ge?
 
Hur gammalt är huset annars? Och vilken typ av hus (trä, betong, tegel)? 1-plan + källare? Vilken typ av ventilation idag?
 
Mikael, tack. Hade inte sett att kommunen erbjuder det tidigare! Det är ett betonghus, 1-plan + källare som du säger, dåligt isolerad vind (åtgärdsrapporten rekommenderar tilläggsisolering på vinden för att minska energiförlust). Huset har självdragsventilation.

Jag kan också tillägga att vi har en braskamin i mitten av huset för ytterligare uppvärmning.
 
Kan förresten tillägga också att det för ett lite äldre hus som ert som är byggt med självdrag och där ventilationen är anpassad för en varm skorsten (som ni har med oljeeldning) så påverkar ett byte till något annat än ved/pellets inte bara uppvärmningen utan även ventilationen och skorstenen i sig. Vi har själva gått från olja till pellets bland annat av den anledningen.
 
Bara för att krångla till det säger jag bergvärme, med den förbrukningen av olja får du en hyfsad snabb avbetalningsplan och i princip underhållsfritt system under 15-20 års tid. Sedan är det långt söder ut så man kan även räkna på Luft/vatten om det passar utifrån hus och omgivning.
Jag är ju färgad då vi gjorde motsvarande och ungefär samma förbrukning av olja/el 2001 och ersatte med bergvärme. Kräver lite intrimning av värmesystemet och elementen. Skorsten är inget problem man utan man låter den ej använda pipan bli en frånluftning. Har också en kamin men används idag mest för lite myseldning och de få dagar temperaturen letar sig nedåt under -10 grader som lite extra komfortvärme eller när nordanvinden trycker på, vilket inte händer så ofta här i söder.
Att kunna sanera och rensa ut pannrummet blev också en positiv lösning, där det idag finns ett kombinerat dusch/bastu/relax och värmepumpen hamnade i tvättstugan.
 
M Mikael 81 skrev:
Kan förresten tillägga också att det för ett lite äldre hus som ert som är byggt med självdrag och där ventilationen är anpassad för en varm skorsten (som ni har med oljeeldning) så påverkar ett byte till något annat än ved/pellets inte bara uppvärmningen utan även ventilationen och skorstenen i sig. Vi har själva gått från olja till pellets bland annat av den anledningen.
Jag föreslår att man inte överdriver problematiken med ventilation. Man måste ändå se till att man har ordentlig ventilation ur toaletter, badrum och tvättstuga och när det samt tilluft i sovrum är fixat så är ventilationsproblemet löst. Använd fläktar som ger ett visst grundflöde eller som går på förlängt intervall.

Det är med andra ord onödigt att begränsa sig till värmekällor som håller skorstenen varm då man ändå måste göra förändringarna enligt ovan.
 
  • Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag föreslår att man inte överdriver problematiken med ventilation. Man måste ändå se till att man har ordentlig ventilation ur toaletter, badrum och tvättstuga och när det samt tilluft i sovrum är fixat så är ventilationsproblemet löst. Använd fläktar som ger ett visst grundflöde eller som går på förlängt intervall.

Det är med andra ord onödigt att begränsa sig till värmekällor som håller skorstenen varm då man ändå måste göra förändringarna enligt ovan.
Absolut. Jag kanske uttryckte mig otydligt. Ventilationen ska inte bestämma val av värmekälla, men man ska inte glömma att göra just sådana justeringar om man byter uppvärmning. Och vad gäller skorstenen kan man nog vilja sätta på skorstenshuv om man inte har det sedan tidigare.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Precis vad vi gjorde, en huv på skorstenen som har sex pipor varav tre redan var för frånluftsventilation.
 
Jag gjorde exakt samma sak som du med bergvärme. Ventilationen gjorde vi också om och det är ingen stor grej.

Frånluft:
1. Stor kanalfläkt i källaren ut ur ena pipan. Täta källaren så att den drar luften från huset.
2. Pax calima fläktar i varje badrum.

Tilluft:
1. Tilluftsventiler i varje sovrum, matsal och vardagsrum.

Vi har fantastisk luft inomhus :)

Lär mer i ”
29 år, saknar erfarenhet och ska renovera hus!”

Där finns en hel del bilder på tillvägagångssätt. Total kostnad under 10’000kr.
 
Luftvärmepumpen drar inte multum. Även fast den är gammal ger den troligvis 3 gånger mer effekt än vad den drar.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
I Falkenberg, som i princip saknar riktig vinter, skulle jag satsa på en L/V värmepump samt hyra en maskin och spruta isolering på vinden.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi bytte från olja (5500liter/år) till LVVP. Jämförelse av kostnad för oljan med merkostnaden för el gav en återbetalningstid på under 3 år. Hade vi haft plats med jordvarme hade vi valt det. Nu i efterhand hade jag troligen valt bergvarme för att slippa så mycket elspets när är som kallast.
 
Att det skjuter på lite elpatron när det är som kallast behöver inte betyda att det blir dyrare än att dimensionera en bergvärmeanläggning som aldrig kopplar in elpatron, speciellt i södra Sverige där vi kan ha få dagar med riktigt låga temperaturer.
Märker att det är lite hysteri kring att elpatron aldrig får skjuta till lite extra, vår anläggning från 2001 brukar skjuta till 20-50 timmar/år inkl. legionellauppvärmningen.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Frågan är om det verkligen behövs så mycket extra för att slippa det. Jag har en 7kW nibe från 2003ish till 240kvm hus i Stockholm, byggt 47 men sedan tilläggsisolerat osv. Har inte haft en minut elpatron sedan uppstart.

När denna pump ger upp kommer jag tveklöst dimensionera den nya för full effekttäckning, behövs ju bevisligen inga jättepumpar för att fixa det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.