Mina skärbrädor må va lågbudget men jag var i alla fall sugen på att uppfinna nån ny variant på upphängningsögla. Gjorde ett litet test, tänkte först ha gänginsats i träpluggen (därav stora hålet i centrum) men kommer skruva rakt in från baksidan istället med nån stilig försänkt skruv. Anledningen att pluggen inte bara limmas är för att man ska kunna ta loss den o byta lädret. Pluggen trycker lädret i en skarp vinkel, mot innerväggarna i hålet, det glider inte ut efter pluggen är i.

Ja, sen ska pluggen få brännstämplad logo, därav den något feta diametern.

Kört på metallsvarven för trevlig nollpassning.

Skärbräda med ny design på upphängningsögla och träplugg, vid metallsvarv för passning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träplugg bredvid skärbräda med ny upphängningslösning för läderögla och försänkt skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träskärbräda med utborrat cirkulärt hål och en brunt läderband, verktyg och spån i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träbit med stort hål och en läderögla för upphängning av skärbräda i arbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
corre och 19 till
  • Laddar…
Fick haveri på ett hjullager på bilkärran...... så det blev att fara hem 25 kilometer efter verktyg och så fara dit och montera bort hjulet och navet och dra loss lagren...... i mörker och duggregn på gårdsplanen vid en industri..... med en ficklampa som belysning.
I morgon blir det att köpa nya lager och ny stefapackning...... så får jag fara dit någon dag och montera ihop och köra hem kärran med last.
 
  • Gilla
  • Ledsen
kristofo och 2 till
  • Laddar…
Lött lite, bytt kondensatorer i ett kretskort till svetsen. Ett kvar som har två av samma typ i sig som jag bör få bytt.

44662778175_52e622e65e_c.jpg

Och här var hur det här "labbaggregatet" blev:

43759418450_8baff05a7e_c.jpg

43759418190_bab1b1654f_c.jpg

44726807844_6284dd69a1_c.jpg
 
  • Gilla
nanowire och 4 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Mina skärbrädor må va lågbudget men jag var i alla fall sugen på att uppfinna nån ny variant på upphängningsögla. Gjorde ett litet test, tänkte först ha gänginsats i träpluggen (därav stora hålet i centrum) men kommer skruva rakt in från baksidan istället med nån stilig försänkt skruv. Anledningen att pluggen inte bara limmas är för att man ska kunna ta loss den o byta lädret. Pluggen trycker lädret i en skarp vinkel, mot innerväggarna i hålet, det glider inte ut efter pluggen är i.

Ja, sen ska pluggen få brännstämplad logo, därav den något feta diametern.

Kört på metallsvarven för trevlig nollpassning.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Hatten av. Sjukt smart och snyggt
 
Oisolerad byggarbetsplats inomhus med träreglar och elhyvel synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träplankor hyvlade med elhyvel i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Evighetsprojektet som aldrig tar slut. Men elhyveln är jäkla najs ändå... underskattat till husbyggen.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
[bild] [bild]

Evighetsprojektet som aldrig tar slut. Men elhyveln är jäkla najs ändå... underskattat till husbyggen.
Tätt glesat!? Vad är tanken?

Bara och kötta på, dela upp det i delmål/etapper! :)
 
FredrikR FredrikR skrev:
Tätt glesat!? Vad är tanken?

Bara och kötta på, dela upp det i delmål/etapper! :)
Är man en idiot så är man ;)
Skämt åsido så på långsidorna är det liggande reglar cc1200. Och då kändes cc300 på den stående läkten som ett bra val. Och så körde man på bara ;)
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Bara konstaterat att svart plast och helglasat uterum med sol inte är en bra kombination. Fast den ser ergonomisk ut ...

Svart plastdammsugarslang som smält och böjt sig inne i ett rum vid en vit dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
mexitegel och 7 till
  • Laddar…
Jag tog och bytte dom två sista kondensatorerna, det var svårt att komma åt det här kortet, fick plocka isär svetsens ovandel.

43767485960_50ae5bb164_c.jpg

Det var från början en gissning att dessa började bli gamla (hade sprickor i sig) och det var varför ljusbågen i TIG läge inte alltid uppförde sig så bra på lägre strömlägen. Och det verkar nu stämma. Satte ihop den igen och ganska nervöst startade jag den och den funkade, och ljusbågen såg riktigt bra och stabil ut. Känns definitivt som en förbättring.
 
  • Gilla
sir_daniel och 5 till
  • Laddar…
Imponerande!
 
Den som har mest verktyg vinner... eller hur var det nu?
Dessa verktyg har tagit mig ner till krypgrunden och upp på övervåningen för att dra PEX-slang för värmekonverteringen.
Oreda av verktyg på golv för PEX-slangdragning, inklusive borrmaskin och handsåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tillfällig fullagning för att komma åt väggen bakom men visst är det fint med rosa ram! Ska dra slangen imorgon så var tvungen att täta.
Vägg med temporär förslutning av rosa tejp och hål för PEX-slangdragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Cheesen
Fick en beställning på en hylla/skåp för nån månad sen... Nu ska den bara monteras på väggen..
Vit hylla/skåp med dörrar på arbetsbänk redo för montering i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kristofo och 6 till
  • Laddar…
Klyvsågat lite till för hand
Hand håller nysågade trälistar över ett arbetsbord med verktyg och träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
De Stilj och 4 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Klyvsågat lite till för hand
[bild]
Med sågen i bakgrunden?`
För mindre blir man slutkörd:sweat:....... om du hittar en riktig gammal klyvsåg någonstans och vässer den så är det dubbla effektiviteten direkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.