4 251 läst · 8 svar
4k läst
8 svar
Stommar från Ikea
Jag vet inte vad som följer med om man köper ett köksskåp från IKEA men jag har monterat ett antal.
Stommen kommer i egen kartong (indikerar att inga hyllplan följer med). Dörrarna ligger i egna förpackningar.
Vad gäller kvaliten... Vad kan jag säga. Det är spånskiva av enklaste kvalitet. Mycket luft i skivan, inte speciellt hårt pressade fibrer. Har jämfört med spånskiva från en möbel gjord av annat företag och det är helt annan kvalitet på skivan.
Jag tror säkert att IKEA håller ett tag om man inte belastar det för mycket. Hur det håller vid hög ångbelastning vet jag inte, har själv Marbodal stommar med träramar.
Stommen kommer i egen kartong (indikerar att inga hyllplan följer med). Dörrarna ligger i egna förpackningar.
Vad gäller kvaliten... Vad kan jag säga. Det är spånskiva av enklaste kvalitet. Mycket luft i skivan, inte speciellt hårt pressade fibrer. Har jämfört med spånskiva från en möbel gjord av annat företag och det är helt annan kvalitet på skivan.
Jag tror säkert att IKEA håller ett tag om man inte belastar det för mycket. Hur det håller vid hög ångbelastning vet jag inte, har själv Marbodal stommar med träramar.
Om man köper stommar från IKEA så är det bara "lådan". Byggde mitt första IKEA-kök 1983 och det syns knappt att det är använt. (barnfamilj) Hållbara hyllor, djupa överskåp - tallrikarna ryms vilket inte alltid är fallet med andra kök. Har just beställt mitt andra IKEA-kök. OBS nytt hus, det första köket finns kvar och är inte i behov av renovering.
Satte in IKEA-kök i vår lägenheten där min bror bor i dag. Inget slitage syns och inga hyllor har bågnat. För mig får det gärna vara mycket luft i spånskivorna å länge konstruktionen är sådan att skivorna inte överbelastas. Luckorna hette Nexus Ek om jag minns rätt. Hög kvalitet i luckorna också. Märktes när jag kapade en luck på längden och slipade till kanterna som blev fina.
Sågaktiviteten är dock ett resultat av nackdelen hos IKEA köken, det begränsade utbudet.
Det finns t.ex. inga 50cm skåp vilket var ganska vanligt förr...
Sågaktiviteten är dock ett resultat av nackdelen hos IKEA köken, det begränsade utbudet.
Det finns t.ex. inga 50cm skåp vilket var ganska vanligt förr...
IKEA har skåp i 50 cm bredd! Både vägg- och bänkskåp.
Ska ni köpa kök från Ikea kan det vara bra att veta att de är ganska exakt 25 % billigare i Polen ! Planera ert kök i planeringshjälpen, och ladda sen ner den polska versionen från polska sidan, ladda in ert ritade kök, och vips har ni ett pris i Zlothy !
Då var det 70 väggskåp med två dörrar som inte fanns. Jag kan hur som helst inte byta mitt kök i huset mot ett IKEA med samma mått. Visst kan man stuva om lite men utbudet är trots allt större hos andra köksleverantörer. Men dyrare.Datorgumman skrev:
Bänkskåp 30cm är också vanligt i mot kök...
Hej!
Skulle behöva lite hjälp!
???Är i startskottet med vårat allra första egna hus.
Har läst o läst alla möjliga inslag men fortfarande fattar jag noll.
Kan någon snäll själ hjälpa mig?
Om jag köper ett helt kök på ikea ingår det då hyllor eller e det bara stommar och luckor?
Om jag placerar spishäll i ena hörnet vad för fläktkåpa kan man då använda? Är det special eller funkar alla?
Tacksam för alla svar.
Lotta
Skulle behöva lite hjälp!
???Är i startskottet med vårat allra första egna hus.
Har läst o läst alla möjliga inslag men fortfarande fattar jag noll.
Kan någon snäll själ hjälpa mig?
Om jag köper ett helt kök på ikea ingår det då hyllor eller e det bara stommar och luckor?
Om jag placerar spishäll i ena hörnet vad för fläktkåpa kan man då använda? Är det special eller funkar alla?
Tacksam för alla svar.
Lotta
I de komplettpriser på skåp som IKEA anger i sin katalog så ingår två hyllplan per skåp. Du kan naturligtvis köpa allt "löst" från IKEA - behöver du extra hyllplan, en lös lucka eller ett lådutdrag är det bara att köpa.
Är du osäker på något angående IKEAs kök så prata med personalen på ditt IKEA varuhus - det är det de jobbar där för...
Angående din fråga om fläktkåpa för hörnlösningar så finns det ett par olika lösningar. Om hörnet ska vara ett hörn (dvs 90grader) så använder man sig antingen av en frihängande fläkt eller en speciellt anpassad hörnkåpa. En annan lösning är att bygga en snedvägg (45 grader) framför hörnet då kan man använda vilken fläkt eller kåpa som helst.
// WM
Är du osäker på något angående IKEAs kök så prata med personalen på ditt IKEA varuhus - det är det de jobbar där för...
Angående din fråga om fläktkåpa för hörnlösningar så finns det ett par olika lösningar. Om hörnet ska vara ett hörn (dvs 90grader) så använder man sig antingen av en frihängande fläkt eller en speciellt anpassad hörnkåpa. En annan lösning är att bygga en snedvägg (45 grader) framför hörnet då kan man använda vilken fläkt eller kåpa som helst.
// WM
Hej WM!
Tack för dina svar.
Du förklarade en del för mig som var oklart men nu hajar jag.
Tack igen
lotta
Tack för dina svar.
Du förklarade en del för mig som var oklart men nu hajar jag.
Tack igen
lotta
Liknande trådar
-
Ikea diskmaskin läcker i botten från slang
Vitvaror -
Hur lyfter jag ur lådorna på Ikea Faktum kök från 2008? Jag får bort fronten, men inte rälsen? Skälva lådstommen?
Kök -
Hur anpassa IKEA metod för att passa med Franke spiskåpa.
Kök -
Skillnad på stommar från Ikea (1000kr) och Ballingslöv (10 000kr)?
Kök -
Kan man...stommar Ikea luckor från annat företag?
Kök