Ja det finns ändlösa exempel på förstörda svenska stadsmiljöer.
Vi slapp Hitlers bomber men vi lyckades själv riva ner våra städer.

Länder på kontinenten var måna om att bygga upp sina städer så som dom såg ut innan kriget.
 
  • Gilla
FG
  • Laddar…
Ytterligare ett fint exempel på Göteborgs förfulande. Nya Regionens hus försöker maskera sin våldtäkt på den gamla fina stationsbyggnaden (inklädd i byggnadsställning) genom att se ut som alla nyanser av göteborgsk ruskvädershimmel. En bra kandidat till nästa års utmärkelse...

cropped-vgr18-ko20180423_120806_05913.jpg
 
  • Gilla
FG
  • Laddar…
Palmis Palmis skrev:
Ytterligare ett fint exempel på Göteborgs förfulande. Nya Regionens hus försöker maskera sin våldtäkt på den gamla fina stationsbyggnaden (inklädd i byggnadsställning) genom att se ut som alla nyanser av göteborgsk ruskvädershimmel. En bra kandidat till nästa års utmärkelse...

[bild]
Jag tycker faktiskt det är ett ganska ballt hus.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Palmis Palmis skrev:
Ytterligare ett fint exempel på Göteborgs förfulande. Nya Regionens hus försöker maskera sin våldtäkt på den gamla fina stationsbyggnaden (inklädd i byggnadsställning) genom att se ut som alla nyanser av göteborgsk ruskvädershimmel. En bra kandidat till nästa års utmärkelse...

[bild]
maxresdefault.jpg

Så är det tydligen tänkt att det ska bli. Höghusområde.
Göteborg blir totalt skändat med den nya bebyggelsen enligt min mening. Tydligen är Göteborgs identitet som industristad inte tillräckligt tydlig. I framtiden ska Göteborgarna bo i ett enda stort industriområde.
 
Så tragiskt se all kulturförstörelse. Tex hur fan fick torstornen i Solna bygglov? Syns från hela staden
 
  • Gilla
FG och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Så tragiskt se all kulturförstörelse. Tex hur fan fick torstornen i Solna bygglov? Syns från hela staden
Menar du Norra tornen i Stockholm?
 
osiris osiris skrev:
Jag tror att dagens förtätning är något vi kommer att ångra. Inom kort tror jag att det kommer ske en utflyttning ur städerna tack vare tekniska framsteg som gör transporter snabbare och/eller behovet av att arbeta fysiskt på samma plats minskar. Då kommer man att ångra att man byggt bort varenda grönområde...
Fick gnugga mina ögon för att se att inlägget var postat idag och inte år 1945 och det "tekniska framsteget" avsåg "bilen" :rofl::p

Man behöver inte bygga bort alla grönområden men transporter är både historiskt, idag och säkert i framtiden energikrävande och det är något man inte behöver eftersträva att skapa behov av. Den sprawl som byggs idag är lika förkastlig som förtätningens parkmord, den inte bara skapar transportbehov men sker ofta på bekostnad av högavkastande åkermark. :thumbdown:
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Så tragiskt se all kulturförstörelse. Tex hur fan fick torstornen i Solna bygglov? Syns från hela staden
Ja, med ytterligare några anskrämliga projekt i stil med Norra Tornen så kommer Stockholm att bli direktkvalificerat till finalen i fulaste stan...
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
C crappyusrname skrev:
Menar du Norra tornen i Stockholm?
Yepp
 
Här är en bild från i somras, nu är det ännu högre

En sommarbild av en trädgård med möbler framför ett pågående höghusbygge med kran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gillar det och längtar med spänning när nästa blir klart. Och är dessutom välbyggda. Jämfört mot allt annat smäck som byggs idag.
 
  • Gilla
crappyusrname
  • Laddar…
Det fanns ett stort behov hos många, särskilt socialdemokratiska, politiker i efterkrigstidens Sverige att bygga bort den fattigdom och elände de själva varit en del av.
Sen hade de ett aningslöst perspektiv på bilismen och tyckte tex att städernas kärnor skulle korsas av trafikleder som tar plats. De begrep inte att oavsett hur stora gator man bygger kommer de alltid till slut bli fullproppade av bilar. Jag bor i en stad som allra mestadels varit borgerligt styrd och därför länge varit ett bakvatten utan större befolkningstillväxt och ett näringsliv som haft stora statliga institutioner som underlag men staden har sluppit den allra värsta rivningshysterin som flera grannkommuner fått lida av.
 
FG FG skrev:
[bild]

Så är det tydligen tänkt att det ska bli. Höghusområde.
Göteborg blir totalt skändat med den nya bebyggelsen enligt min mening. Tydligen är Göteborgs identitet som industristad inte tillräckligt tydlig. I framtiden ska Göteborgarna bo i ett enda stort industriområde.
Industristad är ju typ det sämsta arvet man kan ha, höghus är ballt när det görs rätt och det betyder ju inte att gamla fina hus inte får finnas. Det som byggs nytt i Göteborg nu är bara på bekostnad av parkeringar, oanvända lastytor och fallfärdiga skjul. Jag tycker inte man ska blanda utan låt varje stadsdel ha sin nisch
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Industristad är ju typ det sämsta arvet man kan ha, höghus är ballt när det görs rätt och det betyder ju inte att gamla fina hus inte får finnas. Det som byggs nytt i Göteborg nu är bara på bekostnad av parkeringar, oanvända lastytor och fallfärdiga skjul. Jag tycker inte man ska blanda utan låt varje stadsdel ha sin nisch
Nja, det stämmer inte riktigt. Det rivs fortfarande hus med kulturhistoriska värden i Göteborg. Det är i sig inget fel på husen men byggbolagen som köpt dem vill riva och bygga nytt modernistiskt. Resultatet kan man se runt om i staden, som det här svarta huset.

7gtl5dw6u9k87i04isoz2x1v4hc67uf

Problemet med höghusen i Göteborg är att de ser ut så här:

blogger-image-336605062.jpg
Venus1.jpg

Ett annat hus man ville riva och bygga höghus var detta. Man ville bygga höghus liknande grannhusen.

4cuiu10jfelbn8js.foreningsg2-9981_copy.jpg
4cuitudi7elbn88k.foreningsg2-0264_copy.jpg
V%C3%A4stergatan_i_G%C3%B6teborg_05.JPG
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.