5 487 läst · 48 svar
5k läst
48 svar
Tappar värme fort i Acktankar
Det tar tid att komma till skott med eldning , mig tog det en hel vinter att få till så det blev bra
+85C i topp på tank är nog rätt och pannan +95 C skillnad in ut 10C det är nog vad pannan orkar med när det är fullt flöde
genom den ( min är 98C när det är 84 C in ) för att få till det hos dig , stryp lite så panna kommer upp i 90C då går den längre och det det som behövs för att genomladda tankarna
+85C i topp på tank är nog rätt och pannan +95 C skillnad in ut 10C det är nog vad pannan orkar med när det är fullt flöde
genom den ( min är 98C när det är 84 C in ) för att få till det hos dig , stryp lite så panna kommer upp i 90C då går den längre och det det som behövs för att genomladda tankarna
Som perspektiv: Att höja medeltemperaturen med 50 grader (exempelvis från 40 till 90 grader) på 1500 liter vatten kräver ca 90 kWh (1500 x 50 x 4.17 / 3600 = 87kWh). Om pannan går ”för fullt” (märkeffekt) tar det alltså ca 3h, plus uppramp och nedramp av fyren, samt ytterligare tid om inte pannan går på max (eller snarare märkeffekt), mot slutet av ett vedinlägg till exempel. Så det är bara att elda påB Bizmarck skrev:
Jag hade även satt tempgivare på alla tre rör som går in/ut till/från laddomaten, även om det i princip blir dubbla mätningar av tanktopp och tankbott. Känns bra att övervaka där, alt sätta nära pannan på till och från.
I och med laddomaten så är det i princip tempen i botten på tankarna som bäst representerar när det börjar börjar bli fullt och hur mycket energi som är lagrat, som GK100 är inne på tidigare.
Att inte få pannan att gå med för hög temp om det går , försöka få den att gå lite mjukare , nu har jag inte fläkt utan självdrag och jag stryper in så pannan ligger på ca 84 C , Då hinner flödet att gå runt i tankarna och inte ha en för hög diff mellan botten och topp , . För när diffen är för hög och returen kommer tillbaka så orkar inte pannan med att tillgodose sig av den värme som den kan ge , ju lägre diff ju mindre ger pannan , det är även beroende på flödet genom den och den är konstant med cirkpumpen med X - antal liter/minut . Även fläkten har påverkan , är det bara en fart på den så kan det vara svårt att få ner farten på brasan .B Bizmarck skrev:
Tillverkarna har bara ett i huvudet att sälja med så här mycket kan den ge , men det är vid de mest gynnsamma förhållande i provrum och det kommer inte en användare i närheten av , inte ens jag gör det
Men labba lite med olika luftinsläpp det blit många timmar i pannrummet innan du har kommit rätt
Glöm inte att isolera dem väl (åtminstone med valfri rörisolering) samt att försök få så bra anliggning som möjligt. Jag har använt aluminiumtape och/eller stripes.B Bizmarck skrev:
Edit , blev lite fel , det ska vara när diffen är för låg , så kan inte pannan tillgodose sig värmen på ett bra sätt som brasan ger ,R rävlyan skrev:
flödet över pannan är så stort att vattnet inte hinner värmas på till önskad temperatur ,
Det blir lite som att elda för kråkorna , det är då som pannan ska gå lite på sparlåga , det sparar ved
Som rävlyan är inne på så tar det ett bra tag att få koll på sin anläggning. Ytterligare en viktig parameter att ha koll på är rökgastemperaturen! Om det är för hög fart på brasan/fläkten hinner inte den förgasade veden brinna färdigt och värmen hinner inte tas upp i konvektionsdelen (tuberna), som lyan också nämner. Jag mäter min RGT med ett termoelement (finns separata mätinstrument som liknar en multimeter men jag har min in i en Arduino)
Med sensorer runt laddomaten och på rökgaserna kan man sedan laborera med luftspjäll för att få så hög tempskillnad (ut-in) till pannan utan att RGT blir ”för hög”. Man får bilda sig en uppfattning om vad som är högt eller lågt, någon med en Atmos som kan ge input? Generellt med fläktpannor fulla med turbulatorer bör man väl komma en bit under 200 grader eller har jag fel här?
Med sensorer runt laddomaten och på rökgaserna kan man sedan laborera med luftspjäll för att få så hög tempskillnad (ut-in) till pannan utan att RGT blir ”för hög”. Man får bilda sig en uppfattning om vad som är högt eller lågt, någon med en Atmos som kan ge input? Generellt med fläktpannor fulla med turbulatorer bör man väl komma en bit under 200 grader eller har jag fel här?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Ca 200C på rökgaserna är bra , jag har en vanligt rökgastermometer som sitter i rökröret ca 20 cm från panna och ställer in draget efter den till ca 200 , en variation blir det mellan ca 180-220 och mera blir det när det blåser , extradrag via skorstenseffekten , samt det viktigaste kvalitet på VEDENV Viktor_F skrev:
Mina rökgastemp är på ca 250 - 320C, har en dragbegränsare på skorstenen men sotaqren sa att jag måste mura igen den när han besiktade mitt pannrum. Jag har provat att täppa igen den och se hur det bli och då kommer den upp i dessa temperaturer... men med den "fungerande" (det är alltså en äldre "tippvariant" som öppnas närdet blåser ute och stänger när det är mer vindstilla ute) så är rökgaserna runt 250C. Enligt bruksanvisningen så ska ATMOS pannor ligga 220-260C.
Vet inte hur jag ska göra där
Vet inte hur jag ska göra där
Med laddomat så styr laddomaten så tempen in till pannan inte blir för låg och vill man ändra flödet brukar det finnas flera steg på cirkpumpen och vilken hastighet man kör på är viktigast på slutet när tanktempen går direkt in i pannan och man vill ladda tanken till max utan att pannan stoppar på för hög temp. Det finns olika termostater men vanlig 78 graders brukar funka utmärkt med shunt antar jag att du får justera shunten under pågående eldning så du inte får för kall retur i början och för varm retur på slutet av eldningen eller ?R rävlyan skrev:Edit , blev lite fel , det ska vara när diffen är för låg , så kan inte pannan tillgodose sig värmen på ett bra sätt som brasan ger ,
flödet över pannan är så stort att vattnet inte hinner värmas på till önskad temperatur ,
Det blir lite som att elda för kråkorna , det är då som pannan ska gå lite på sparlåga , det sparar ved
Jag behöver inte justera shunten under gång den sköter sig själv , men är en 4 vägs och det enda som jag tycker fungerar braS smurfen72 skrev:
däremot så laddar jag mot tank endast med 70C då kommer det att bli ett starkt flöde som gör att tanken får en jämn temp och shunten öppnar mot det . När tanken är 70C så är det ett bra flödet över pannan .
Nu har jag kanske lite special för mig ( 2 tankar om 750L ) och laddar en i taget med automatiskt överslag till nästa när tankbotten är 85C och toppen 95C , , jämnare går inte att få utan att koka pannan
Att jag har så är för att det tar för lång tid att ladda dom i serie eller paralellt , ingen fart på varma flödet annars
Hur kan du få samma temp ut mot tanken är inkommande temp varierar mellan ca 30-85 grader ? Det är ingen skillnad i tid att ladda tankar det är effekten på pannan som avgör hur lång tid det tar sen hur dom är inkopplad spelar ingen roll för tiden.
Ingen blaha mekanisk shunt , styr den med 0-10V som VV-laddning kan ställa utgående temp mellan 10-110 C , jag väljerS smurfen72 skrev:
70C ut som passar mitt behov i laddningshänseende
Men jag kanske är i en sits lite mer än dom som sätter in ved , jobbar bland annat med styr och regler samt har ett ganska stort
B-lager med grejer
Ja då blir det lite annat trodde du hade fast shunt. Dom flesta sätter nog in vedpanna och vanlig laddomat 21 med 78 graders termostat och då blir ladd tempen runt 80 grader förutom på slutet då returen blir så varm så den inte klarar hålla nere tempen ur pannan.