Borlänge är verkligen inte vackert. Men det kan sägas om många av städerna på listan. Men enligt min mening så är nog Borlänge en värdig vinnare i alla fall.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Ärligt talat, arkitekter om några borde inse att arkitektur måste våga, måste testa nya saker. De här verkar tycka att allt som inte är förra sekelskiftet är fel.

Jag kan hålla med om att Borlänge har en del fula hus, men tex biblioteket, Pylonen, Maserhallen, högskolan, Kozmoz, Kupolen och vattentornet skulle jag snarare klassa som modiga hus, där man vågat pröva lite nytt. Men, visst, kliver man tågstationen och tittar sig omkring och nöjer sig med det, så är det rätt fult.

Från min arbetsplats på sjunde våningen så ser jag mycket grönt (just nu mest höstfärger), där det sticker upp lite tak. Fina parker, inga speciellt störande anskrämligheter.

Jämfört med närliggande städer som Ludvika, Grängesberg och Kopparberg så är det ett paradis...
 
Men är det inte arkitektupproret som är de som endast gillar klassisk arkitektur och avfärdar allt modernt?
 
  • Gilla
TowaTei och 3 till
  • Laddar…
Att våga bygga något nytt modernt är en sak, att riva stadsmiljöer som har byggts upp under hundratals år är en annan sak.

Min uppfattning är att mycket har gått snett i svensk stadsplanering. För mycket pengar under 60-70-talen, (betong)politiker som ville göra avtryck och tro på bilismen har ställt till mycket elände, imho
 
Redigerat:
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
Ja betonghysterin under 60 och 70talet har inte lämnat efter sig speciellt vackra skapelser.
 
  • Gilla
FG och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att dagens förtätning är något vi kommer att ångra. Inom kort tror jag att det kommer ske en utflyttning ur städerna tack vare tekniska framsteg som gör transporter snabbare och/eller behovet av att arbeta fysiskt på samma plats minskar. Då kommer man att ångra att man byggt bort varenda grönområde...
 
  • Gilla
HasseTeknik och 7 till
  • Laddar…
osiris osiris skrev:
Jag tror att dagens förtätning är något vi kommer att ångra. Inom kort tror jag att det kommer ske en utflyttning ur städerna tack vare tekniska framsteg som gör transporter snabbare och/eller behovet av att arbeta fysiskt på samma plats minskar. Då kommer man att ångra att man byggt bort varenda grönområde...
Har sett några moderna områden med lägenheter som är riktigt lyckade. Där har man byggt högre hus än normalt och betydligt tätare än normalt och parkeringarna i källaren. Den ytan man sparade på att knö ihop allt omvandlas till en större sammanhängande park längs en bäck, underbart!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja betonghysterin under 60 och 70talet har inte lämnat efter sig speciellt vackra skapelser.
Tja, man behövde många bostäder, och man behövde dem fort. Det var enda lösningen. Vad gör man?

Nu har man ju börjat fräscha upp de områdena, åtminstone här i Borlänge. Man sätter tak, inbyggda balkonger, lekplatser, planteringar osv för att göra områdena roligare.
 
När diskussionen förs tycker jag man bör skilja på stadskärnan/centrum och nybyggda ytterområde.

Miljonprogrammet byggdes runt bef. städer. Rivningshysterien pågick i största del i kärnområdet i städerna, detta för att bilarna/parkeringar skulle fram samt shoppingen skulle föregå i gallerier eller i moderna domusvaruhus.
 
Vore det inte roligare att utse Sveriges vackraste stad? Att arkitekter visar sånt intresse för det fula förvånar mig.
 
  • Gilla
Excel och 2 till
  • Laddar…
G Grillo skrev:
Vore det inte roligare att utse Sveriges vackraste stad? Att arkitekter visar sånt intresse för det fula förvånar mig.
Men verkligen! Snacka om typiska tonårsfasoner att rösta fram "det fulaste". Kan de inte lägga energi på att belysa något vackert och trevligt.
 
Rivningshysterin var en brutal våldtäkt på städerna och kulturarvet. Det är för mig obegripligt hur man kan riva hus med stort kulturhistoriskt värde och ersätta dem med en själlös betonglåda.
I princip allt som byggt idag i modernism och funktionalism saknar arkitektoniska och konstnärliga kvaliteter. Det är en sjukdom som spritt sig över världen, med följden att allt ser likadant ut, samma eländiga gråton oavsett stad. På senare tid har det varit en del insändare i lokaltidningen där folk beklagat sig över utvecklingen.

Före
Gammal stadsmiljö med spårvagn och klassiska bilar längs trädplanterad gata framför äldre hus.
Efter
Modernistisk byggnad med fasadskyltar för bland annat ICA och apotek i stadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Före
Sepiatonad historisk bild som visar en äldre stadsmiljö med byggnader och en bro över en kanal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter
Modern parkeringsstruktur med flera våningar och neonskyltar vid gatukorsning på natten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jämförelse mellan historisk och modern stadsbild, äldre byggnader ersatta med modern betongarkitektur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Modern betongbyggnad med flerfamiljshus och en bil framför, som exemplifierar en tät och trång stadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Nya_Karolinska_december_2016a-Wikimedia-commons.jpg
Segerstedtshuset-750x422.jpeg
GinaTricot-750x422.jpg
Hallands-konstumusem-500x500.jpg
Kajalen-500x344.jpeg


 
  • Gilla
Oldboy och 4 till
  • Laddar…
G Grillo skrev:
Vore det inte roligare att utse Sveriges vackraste stad? Att arkitekter visar sånt intresse för det fula förvånar mig.
Varför skulle man inte uppmärksamma det som är ett problem, nämligen förfulningen av städerna? Det blir knappast någon förändring om man inte vill ta upp problemet. För övrigt utser man också Sveriges vackraste stad.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.