20 851 läst · 65 svar
21k läst
65 svar
Fuktspärr - korrekt utfört?
Kräv att en besiktning görs av tätskikt innan de jobbar vidare, besiktningsmän finns på BKR.se
Men jag kan säga så hör att det där är INTE godkänt och råder dig att göra halt i jobbet omgående.[/QUOTE]
Vilket TS redan gjort som du kan läsa längre upp i tråden....;-) Post 11
Men jag kan säga så hör att det där är INTE godkänt och råder dig att göra halt i jobbet omgående.[/QUOTE]
Vilket TS redan gjort som du kan läsa längre upp i tråden....;-) Post 11
Är också privatperson som gjort mitt badrum med stambyte, flytspackling med fall, tätskikt, golvbrunn och hela baletten. Tittar man på tillverkarens instruktioner så ska det absolut inte se ut så där. Golvbrunnen tycker jag ser helt OK ut, men det är väl det enda också.
Bild 1, hörnmanschett, inte så farligt då det sitter tätskikt överlappat undertill, men ändå, limmet verkar inte ha fäst riktigt.
Bild 2,3,4, väggbubblor, rent funktionellt inte så farligt om membranet sitter under men kan bli problem att kakla på och det är ju inte till 100% i linje med leverantörens anvisningar.
Bild 5, manschett, verkar inte sitta riktigt 100% mot plasten, dålig manschett från Höganäs då den inte är flexibel och expanderar och kniper tätt mot röret som andra märken exempelvis Kiilto. Nog svårt att få membran att täta mot plast.
Bild 6, hål i golvet? Har ingen aning om vad det är är men det ser absolut inte rätt ut.
Bild 7, folielimmet verkar inte ha fäst riktigt mot underlaget
Bild 8, man kan absolut använda gaffa för att säkra upp gjorda avloppskopplingar (så att de inte glider ur varandra) men det här ser inte 100% ut.
Bild 9, golvbrunnen ser ok ut
Det är absolut inget fackmannamässigt utfört arbete och det heller inget som ett försäkringsbolag kommer att godkänna!
Edit: Du har leverantörens anvisningar här:
ftp://remote.bkr.se/Monteringsanvisningar/CCHoganas_FoliesystemG12-3bV12-3b_201607.pdf
Bild 1, hörnmanschett, inte så farligt då det sitter tätskikt överlappat undertill, men ändå, limmet verkar inte ha fäst riktigt.
Bild 2,3,4, väggbubblor, rent funktionellt inte så farligt om membranet sitter under men kan bli problem att kakla på och det är ju inte till 100% i linje med leverantörens anvisningar.
Bild 5, manschett, verkar inte sitta riktigt 100% mot plasten, dålig manschett från Höganäs då den inte är flexibel och expanderar och kniper tätt mot röret som andra märken exempelvis Kiilto. Nog svårt att få membran att täta mot plast.
Bild 6, hål i golvet? Har ingen aning om vad det är är men det ser absolut inte rätt ut.
Bild 7, folielimmet verkar inte ha fäst riktigt mot underlaget
Bild 8, man kan absolut använda gaffa för att säkra upp gjorda avloppskopplingar (så att de inte glider ur varandra) men det här ser inte 100% ut.
Bild 9, golvbrunnen ser ok ut
Det är absolut inget fackmannamässigt utfört arbete och det heller inget som ett försäkringsbolag kommer att godkänna!
Edit: Du har leverantörens anvisningar här:
ftp://remote.bkr.se/Monteringsanvisningar/CCHoganas_FoliesystemG12-3bV12-3b_201607.pdf
Tyvärr ser det som sagt inte helt bra ut. Då det gäller golvbrunnen är det inte korrekt utfört, ej heller genomföringarna. Tätande skikten skall vara släta, inte för att det inte är tätt utan för applicering av nästa lager som i sin tur skall skapa en slät yta. Om jag var du skulle jag sätta stopp i arbetet och sedan ta in en besiktningsman. Kostnaden för det kan du sedan lägga på din hantverkare. Iofs bättre om du klagar på din hantverkare och om han inte håller med säger till honom att han får bekosta.S Svedjemo skrev:Hej,
Vi håller på att renovera vårt badrum och har anlitat en BKR-auktoriserad hantverkare på helentreprenad. Jag är inte speciellt insatt i branschreglerna men tycker att jobbet ser ytterst tveksamt ut på sina ställen. Hade jag gjort det själv så hade jag inte slarvat så mycket i alla fall.
Någon kunnig som kan titta på bilderna nedan och berätta om jag oroar mig i onödan?
Här ser man här en glipa mellan tätskiktsdukarna (eller vad de kallas).
[bild]
På flera ställen ser man att duken inte sitter fast mot väggen. Är det inte risk att kaklet släpper och fogarna spricker?
[bild] [bild][bild]
Vid rörgenomföringarna så har man inte kletat tillräckligt med ”gegga”, så det täcker inte hela manschetten.
[bild]
Här har vi ett stort veck i duken på golvet. Det måste vara omöjligt att kakla ovanpå det!
[bild]
Inte tätt runt manschetter.
[bild]
Det sitter silvertejp mellan avloppsrör och ”fuktspärrsgeggan”.
[bild]
Måste det inte vara ”fuktspärrsgegga” på manschetten runt golvbrunnen? Här ser det ut som att man har lagt fix och kakel direkt på manschetten.
[bild]
Golvbrunnen är gjord i enlighet med gällande monteringsanvisning. Resten är det inte!M Meekael skrev:Tyvärr ser det som sagt inte helt bra ut. Då det gäller golvbrunnen är det inte korrekt utfört, ej heller genomföringarna. Tätande skikten skall vara släta, inte för att det inte är tätt utan för applicering av nästa lager som i sin tur skall skapa en slät yta. Om jag var du skulle jag sätta stopp i arbetet och sedan ta in en besiktningsman. Kostnaden för det kan du sedan lägga på din hantverkare. Iofs bättre om du klagar på din hantverkare och om han inte håller med säger till honom att han får bekosta.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 450 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 450 inlägg
Gissningsvis Jafos "86:an" med 50mm utlopp.Mikael_L skrev:
https://www.jafo.eu/produkter/golvbrunnar-plast/sidoutlopp-med-mattpaket/
Besserwisher
· The Great North
· 970 inlägg
Att tätskiktetsitter uppochner då? Talar väl om ett och annat
Att det kan bli en och annan bubbla skulle man kunna köpa..... men detta är faktiskt slarvigt gjort.
Om det ävenryrar fuktspärrens huvudsak (att stå emot vatten och ångtryck) är svårt att svara på, du får nog vända dig till fabrikatet på tätskiktet.
Ser väldigt amatörmässigt ut.... inte alls professionellt...
Om det ävenryrar fuktspärrens huvudsak (att stå emot vatten och ångtryck) är svårt att svara på, du får nog vända dig till fabrikatet på tätskiktet.
Ser väldigt amatörmässigt ut.... inte alls professionellt...
Hur fungerar det att kakla på tätskiktet när det buktar ut så, är lösningen att man sätter något som pressar mot kaklet (som när man limmar lister). Vad jag minns är tätskiktet ganska styvt när membranet sitter.