Hej!

Jag kan inte speciellt mycket om el, men att sätta upp lampor har aldrig varit ett problem. Förrän nu! Jag skulle sätta upp en spottskena från Ikea i mitt kök. Uttagen i taket var i stickproppsformat och då jag vill ha ett så "slätt" resultat som möjligt så tänkte jag plocka bort kontakten och koppla med en sockerbit och täcka med en slät platta. Sagt och gjort, jag lossade på plattan där stickproppsuttaget var. Bakom var inte tre sladdar dock utan fem. Två blå, två jord och en grå. Jag frågade på Hornbach hur jag skulle göra och fick rådet att sätta alla tre blå i samma, brun och grå tillsammans och de jordade tillsammans (lampan hade ingen jordsladd). Då jag tyckte det blev trångt om utrymmet använde jag en sockerbit till de blåa, brun och grå. Jord fick en egen. Jag hade slagit av huvudströmbrytaren men när jag skulle sätta på strömmen så kom inte strömmen tillbaka, proppen till huvudströmmen hade gått. Jag bytte propp och provade igen, men samma sak hände igen så något fel har jag ju gjort. Är det någon här som vet vad felet är och vad jag ska göra? Kan lampan ha gått sönder av att jag (troligtvis) felkopplade? Tacksam för hjälp!! Bifogar bild på hur det såg ut innan jag tog bort stickproppsplattan.

• Elektrisk takanslutning med öppen kabelkopplingsdosa och flera färgkodade kablar visible.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta en bild på hur det är kopplat idag och lägg upp.

• Gilla
snickartjejen
  • Laddar…
Det låter rätt på din beskrivning. På bilden kan man anta att blå är nolla och grå är tändtråd. Gick bara huvudsäkringen eller var det någon mer säkring som löste? Lägg gärna upp en bild på hur det är kopplat nu.

• Gilla
snickartjejen
  • Laddar…
Jag har plockat bort kopplingen nu eftersom jag inte skulle ha någon el annars! Men på bilden ser ni typen av sockerbit jag använde. Jag använde två stycken. I den ena satt alla tre blå sladdar i ena kanten och grå och brun i andra kanten. I den andra sockerbiten satt de jordade i ena kanten. Skulle de jordade sitta i mitten!?

• Två orange WAGO-kopplingsklämmor för elektriska ledningar på träbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S snickartjejen skrev:
Jag har plockat bort kopplingen nu eftersom jag inte skulle ha någon el annars! Men på bilden ser ni typen av sockerbit jag använde. Jag använde två stycken. I den ena satt alla tre blå sladdar i ena kanten och grå och brun i andra kanten. I den andra sockerbiten satt de jordade i ena kanten. Skulle de jordade sitta i mitten!?

Dina ”sockerbitar” (WAGO) är internt förbundna mellan varje anslutning på sockerbiten. Du ska sätta 1 blå i varje ”hål” på en WAGO, grå+brun i en annan WAGO och de jordade sladdarna i en tredje WAGO i varsin anslutning.

Att säkringen löser ut är för att du har sammankopplat fas och nolla i WAGOn och därmed ordnat en kortslutning mellan fas och nolla.

• Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
I en sån kopplingsklämma kan du inte blanda olika typer av ledare. Du behöver alltså tre stycken Wago. Dessutom ska det bara in en ledare i varje hål. Samla alla nollor i en wago. Alla jordledare (gul/grön) i en annan. Den bruna finns inte med på bilden, men om den går till lampan ska den sitta tillsammans med den grå i en tredje wago.

• Gilla
snickartjejen
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det låter rätt på din beskrivning. På bilden kan man anta att blå är nolla och grå är tändtråd. Gick bara huvudsäkringen eller var det någon mer säkring som löste? Lägg gärna upp en bild på hur det är kopplat nu.
Jag hade stängt av huvudströmmen i lägenheten. När jag slog på strömmen var det dött och huvudsäkringen (som inte är i lägenheten) hade gått. När jag testade igen, testade jag att låta kopplingen vara kvar när jag bytte propp. Då slog säkringen av till köket och när jag slog på den gick huvudsäkringen igen.

Tack för råd! Jag ska testa imorgon och se om det funkar! Tror ni att jag kan ha pajat lampan när jag gjorde fel?

Jag tror inte att lampan tagit skada. Men en annan gång kanske du inte behöver prova fler gånger innan du hittat felet när det blev kortslutning den första.

Jag blir lite osäker på beskrivningen.

Du skriver att du använde en koppling till de blåa, brun och grå. Men du visar en 3 polig Wago. Det skall aldrig sitta mer än en tråd i varje hål på en sådan. Det är viktigt, blir det dålig kontakt så kan det bli varmt och börja brinna.

• Gilla
iMikael Lundgren
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag blir lite osäker på beskrivningen.

Du skriver att du använde en koppling till de blåa, brun och grå. Men du visar en 3 polig Wago. Det skall aldrig sitta mer än en tråd i varje hål på en sådan. Det är viktigt, blir det dålig kontakt så kan det bli varmt och börja brinna.
Hon beskriver hur hon tryckte in alla fas- och neutralledare i samma Wago.

• Gilla
Dub361
  • Laddar…
Koppla röd till röd.
Det gjorde vi alltid förr.
Det är precis som i riksdagen.
Ingen koppling mellan blåa och gröna och bruna. ;)

• Gilla
kanonkula
  • Laddar…
S snickartjejen skrev:
Du har missförstått funktionen hos den typen av kopplingsklämma. Alla anslutningar är ihopkopplade och man får bara sätta en tråd i varje hål. Du behöver alltså tre stycken såna; En för alla grön-gula, en för alla blåa och en för grå/brun.

Hej! Tack så mycket för hjälpen! Nu har jag fixat efter er hjälp och lampan lyser som den ska! Tusen tack!

• Gilla
Eurotester och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.