Lite relaterat.
Någon som vet om ett snarlikt system för rollers som saluförs i Sverige, som i länkad video nedan?
Hoppa till 2:40 om tidsstämpeln inte funkar.
Edit: för att vara lite mer OnT, har börjat använda engångs- / nitrilhandskar när jag t.ex. målar. Då tar jag och vänder den ut och in över penseln vid paus. Extra påse över vid längre paus.
Någon som vet om ett snarlikt system för rollers som saluförs i Sverige, som i länkad video nedan?
Hoppa till 2:40 om tidsstämpeln inte funkar.
Edit: för att vara lite mer OnT, har börjat använda engångs- / nitrilhandskar när jag t.ex. målar. Då tar jag och vänder den ut och in över penseln vid paus. Extra påse över vid längre paus.
Redigerat:
Nu har jag förvarat tre penslar i plastpåse några dagar, två med oljefärg med aromatiska lösnignsmedel och en akrylatfärg med aromatiska lösningsmedel(tror jag???). Det gick inte så bra, stråna har börjat klibba ihop. Skall pröva med lacknafta om jag kann rädda penslarna.
En pensel med vattenbaserad oljefärg (tror jag) som legat i påse två veckor är fortfarande mjuk och fin.
Är det så att plastpåse inte funkar för de aromatiska lösningsmedlen? Har bara enkel påse, det funkar en dag i alla fall.
En pensel med vattenbaserad oljefärg (tror jag) som legat i påse två veckor är fortfarande mjuk och fin.
Är det så att plastpåse inte funkar för de aromatiska lösningsmedlen? Har bara enkel påse, det funkar en dag i alla fall.
Alla borde använda engångshandskar i latex. Köp sådana som smiter åt ordentligt och inte de där sladdriga varianterna. Målning är ofta ett precisionsarbete.
Målar man med vattenlöslig färg så håller penseln i månader (!) om man bara stoppar den i en burk med vatten. Man kan få rost-påkänning men min erfarenhet är att om man köper en liten bättre pensel så får man mindre av rosten!
Målar man med vattenlöslig färg så håller penseln i månader (!) om man bara stoppar den i en burk med vatten. Man kan få rost-påkänning men min erfarenhet är att om man köper en liten bättre pensel så får man mindre av rosten!
Liknande trådar
-
Hur förvara penslar för tjära mellan strykningar?
Färg, Måla & Tapetsera -
Förvara färger och penslar
Färg, Måla & Tapetsera -
Uppsamlingspåse till Dewalt DWS777?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Hur sjutton öppnar man en grillpåse egentligen?
Övrigt Off Topic -
Dammsugarpåse slipdamm spackel
Verktyg, Maskiner & Fordon