engs
Lite relaterat.

Någon som vet om ett snarlikt system för rollers som saluförs i Sverige, som i länkad video nedan?
Hoppa till 2:40 om tidsstämpeln inte funkar.

Edit: för att vara lite mer OnT, har börjat använda engångs- / nitrilhandskar när jag t.ex. målar. Då tar jag och vänder den ut och in över penseln vid paus. Extra påse över vid längre paus.
 
Redigerat:
Jag har målat lite fönsterfoder och annat i sommarstugan nån helg då och då ända sen i våras. Penseln har jag haft i dubbla påsar och den har gått att använda varje gång hittills...
 
Nu har jag förvarat tre penslar i plastpåse några dagar, två med oljefärg med aromatiska lösnignsmedel och en akrylatfärg med aromatiska lösningsmedel(tror jag???). Det gick inte så bra, stråna har börjat klibba ihop. Skall pröva med lacknafta om jag kann rädda penslarna.

En pensel med vattenbaserad oljefärg (tror jag) som legat i påse två veckor är fortfarande mjuk och fin.

Är det så att plastpåse inte funkar för de aromatiska lösningsmedlen? Har bara enkel påse, det funkar en dag i alla fall.
 
  • Gilla
aekeberg
  • Laddar…
Påse funkar mycket sämre för icke-vattenlösliga färger. Det kan gå en dag eller två är min erfarenhet, men sen är det kört.
 
OK, är det vattenburk som gäller för dessa då?

Och varför funkar inte vattenlösligt i vattenburk? Eller det kanskie det gör...?
 
A
Alla borde använda engångshandskar i latex. Köp sådana som smiter åt ordentligt och inte de där sladdriga varianterna. Målning är ofta ett precisionsarbete.

Målar man med vattenlöslig färg så håller penseln i månader (!) om man bara stoppar den i en burk med vatten. Man kan få rost-påkänning men min erfarenhet är att om man köper en liten bättre pensel så får man mindre av rosten!
 
Jag använder vattenbad. Men glöm för fan inte bort hinken på golvet om du har golvvärme, det går fort...

Hand i svart handske håller flera använda målarpenslar med färgrester, över betonggolv som antyder byggarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Är det för vattenlöslig färg @Tokslut ?
 
M -MH- skrev:
Är det för vattenlöslig färg @Tokslut ?
Japp, det var Alcro Bestå
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.