Hej,
Håller på och planerar för bergvärmeinstallation. BVP behöver 20A som finns för nuvarande FVP. Tanken har varit att elektrikern skall koppla från befintlig grupp. När jag tittade i centralen ser jag att båda JFB är förbikopplade, se rödmarkring i Figur 1. Installationen utfördes för ca 20 år sedan och jag har ett svagt minne att elektrikern föreslog att vi skulle lägga FVP samt K/S utanför JFB. Nu verkar det som allt ligger utanför!.

Elcentralsschema med överbyggda jordfelsbrytare markerade i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom vi kommer att behöva koppla om för BVP är det ett bra läge att fixa detta enligt Figur 2.

Elektriskt schema som visar förbikopplade jordfelsbrytare och planerad bergvärmeinstallation.
Skapa konto

Eftersom nya pannrummet kommer att ligga vägg i vägg med befintlig central funderar jag på att det kanske är bättre att komplettera med en UC för pannrummet (Har en liten central liggande samt inser att jag också har behov av några nya grupper samt trångt i befintlig central).

Alt A: Koppla in JFB1&2 och BVP i befintlig central (trångt med nya grupper)
Alt B: Koppla in JFB1&2 och installera UC i pannrum

För alternativ B bör UC matas före eller efter JFB1?, Går det att mata UC från FVP (20A), blir JFB+JFB? Finns det andra aspekter som bör beaktas?

Skulle vilja höra era synpunkter innan jag tar det med elektrikern.

R
Ser lite lustigt ut med nollan på JFB som det är kopplat så är den inte med , den ska gå igenom JFB
Men har ingen betydelse nu när det ändå kommer att kopplas om och bli rätt
Ska du ha någon nytta av en central till så ska den matas före JFB och ha en egen JFB , då om det händer något så löser bara den ena och spänning finns ut på den andra , blir inte totalsvart

Tack för svar!
Bekräftar mina funderingar. Den lilla centralen som kan användas som UC har en JFB på 40A, funkar den, eller är den för stor för 20A matning?

Noterade även att i mätarskåpet finns koppling till UC garage. Det verkar vara kopplat enligt (L1+L2+L3 från ingående ledningar och PEN samt Jord som kommer från skyddsledarskenan i central (denna jordfläta är ansluten till plåten i skåpet). Varför går jorden tillbaks till matarskåpet?, kan det vara för att mata UC garage?

Från mätarskåpet går 4x6mm2 samt jordfläta 6mm2 till central.

Till UC garage dras jord från Jordflätan (skyddsledarskenan)?, Nollan från ingående PEN-ledning samt faserna från ingående faser. Ledning till garage verkar vara 5*2,5mm2

• Gilla
Jockemanicken
  • Laddar…
Din andra bild är ju korrekt för hur JFBerna ska kopplas. De förbikopplades troligen av en anledning, kanske okända jordfel eller att FVP läckte så mycket att JFBn bröt. BVP kan liksom FVP ställa krav på JFB och dess typ, t.ex 300 mA så kolla vad tillverkaren säger. Om installationen gjordes för 20 år sedan finns risk att JFBerna dessutom är av en äldre typ som var mer störkänsliga och inte alls funkar med moderna värmepumpar.

Om BVP ska ersätta FVP så kan väl den gruppen användas, eller? Ska du montera en undercentral vägg i vägg kan man ju se den som antingen huvudcentral eller undercentral, dvs det vore inte fel att se den som en undercentral och lägga den under en JFB i matande central. Svårt att avgöra vad som är bäst i ditt fall med de uppgifter som finns.

Edit: Värdet 40 A (eller 25 A som också är vanligt) för en JFB är den högsta belastningsström som JFBn klarar av med bibehållen skyddsfunktion. Den är normalt i bostäder ganska ointressant. Övrig märkning är mer intressant, märkutlösningsström etc.

Garaget är en tredje byggnad/utrymme eller? Den "vändande" skyddsledaren tolkar jag som används för att skyddsjorda själva skåpet, men jag kan ha fattat dig fel där. En bild skulle hjälpa.

Redigerat:
Det kan nog stämma Bo. Första tanken var att elektrikern skulle koppla in BVP från befintlig grupp. Nu har jag insett att vi nog kommer att behöva fler grupper framöver (Bastu, golvvärme, etc.) och eftersom befintlig central är relativt trång började jag titta på andra lösningar. Det var då jag upptäckte att JFB var förbikopplade. Då jag har ett elskåp liggande blev det en ide som skulle lösa några av problemen. I den befintliga centralen finns två JFB enligt nedstående bild. Vet inte hur de fungerar eftersom de inte varit inkopplade.

Elcentral med GARO märkta jordfelsbrytare och säkringar med synliga ledningar i bakgrunden.
Skapa konto

I det skåp jag har liggande finns en GE 40A som är lite nyare.

Öppet elektriskt skåp med två Jordfelsbrytare och flera anslutna kablar, okopplade kopparkablar synliga.
Skapa konto

Vilken lösning skulle ni satsa på:

A: koppla in UC under befintlig JFB samt 20A grupp (FVP), eventuellt byta ut befintlig JFB mot GE 40A eller annan JFB
B: koppla in UC utanför JFB i central och använda JFB GE 40A, BVP ligger under egen JFB
C: annan lösning

Är Garo eller GE kända för bra JFB?

Koppla inte in två JFB med samma märkström i serie
Det blir ett lotteri vilken som löser.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
L Lassebo skrev:
Vilken lösning skulle ni satsa på:

A: koppla in UC under befintlig JFB samt 20A grupp (FVP), eventuellt byta ut befintlig JFB mot GE 40A eller annan JFB
B: koppla in UC utanför JFB i central och använda JFB GE 40A, BVP ligger under egen JFB
C: annan lösning
Som Uffe skrev lägg inte flera JFB efter varandra. Så kanske alternativ C blir bra du kan bygga på del av B så att du kopplar UC oberoende och med egen JFB sen lägger du VP utanför JFB där också.

Fantastisk vad man lär sig i detta forum! Bra synpunkter Uffe och GK100!

Så här är det kopplat i mätarskåpet för matning UC Garage (fristående byggnad ca 10 m från Mätarskåp). Ingående TNC, fyra kablar till huvudcentral (HC), skyddsledarskena och neutralledarskena ej separerade i HC (JFB förbikopplade). Vändande skyddsledare för att jorda mätarskåp?. Från denna vändande skyddsledare tas jord till matning UC garage tillsammans med ingående PEN + Faser (genom brytare). Sannolikt min okunnighet men vad är fördelen med det? Blir det inte kaka på kaka? Eller krävs det tunnare kabel för TNS? Varför inte bara dela upp PEN i mätarskåpet. Installationen utfördes för ca 20 år så regler har kanske ändrats.

Elektrisk mätarskåp med markerade kablar och komponenter, inklusive brytare och ledningar till garage.
Skapa konto

Eftersom förbikopplade JFB i HC skall kopplas in samt ny UC installeras för BVP försöker jag förstå hur elen är kopplad och hur den kompletterade installationen för utföras för bästa funktion (förstår inte riktigt funktionen med den röda ledningen, befintlig koppling UC Garage enligt TNC och ingen JFB i HC). Kan nedstående kopplingar funka med UC Garage och UC Pannrum med inkopplade JFB? Avstånd HC och UC Garage ca 15 m, Avstånd HC och UC Pannrum ca 0.5 m. På detta sätt ligger BVP på egen JFB och bryter inget annat vid eventuellt fel. De verkar vara olika bud om VP skall ligga under JFB samt 30mA eller 300mA. Finns det inga regler om detta? Min tidigare elektriker ville lägga FVP utan JFB. Har inte diskuterat med elektrikern som skall installera BVP. Finns andra aspekter? Hur läng tid tror ni att föreslagna justeringar tar? Hinner elektrikern att koppla om och dra fram UC Pannrum på en dag i samband med installationen av BVP?

Elektriskt schema som visar kopplingar i ett mätarskåp, huvudcentral, skydds- och neutralledarskenor samt UC Garage och Pannrum.
Skapa konto

R
Blir nog bra , du har 3x6+6 ( TN-C ) in i skåpet och är godkänt , men ska du gå vidare med TN-C så är det 10 m2 som gäller .
Dra då en 5x6 TN-S till den andra centralen så är det godkänt , blir att koppla blå och gulgrön på inkommande PEN
och en uppdelning blir till enligt reglerna på noll och PE
Var inte snål ta en 5x6 så är det inga problem i framtiden

Bra synpunkter Rävlyan!
Det är detta jag inte får ihop. Från mätarskåpet går 5 ledningar till huvudcentralen (L1/L2/L3/PEN, alla 6mm2, samt vändande skyddsledare, 6mm2, för att jorda mätarskåpet?!). Detta borde betyda att huvudcentral matas som TNC fast med PEN 6 mm2? Kan det vara så att befintlig PEN samt "vändande skyddsledare skall ligga ihop för att vara >10mm2?
Fast med detta resonemang blir det underligt med matningen av UC Garage (verkar vara 2.5 mm2 ledningar).

R
L Lassebo skrev:
Från mätarskåpet går 5 ledningar till huvudcentralen (L1/L2/L3/PEN,
Hänger inte med riktigt enligt nedan
5 ledare inklusive PEN ligger blå och g/g tillsammans då eller vänder PE i din central och går ut till skåpet som jord för det

Om du använder koppling nr 2 i ditt inlägg # 1 , enligt den så är UC fristående från din Central A och du drar 5X6 , kopplar in blå ( noll ) och gulgrön ( PE ) , bara att JFB för UC ska sitta i UC , fasledarna går direkt från brytaren eller på ingående pl, intar
på JFB i central A , ( det är samma punkt bara att välja vad som känns bäst , vid inkoppling i UC går PE direkt till PE-skena
och Noll direkt till noll på JFB och sen till nollskenan
Ska du ha VP utanför eller med en JFB med 300mA så kopplas det direkt på brytarens utgång med säkringar mellan ut till VP
Hoppas att du hänger med

Det verkar som om den som kopplat in bägge utgående kablarna inte riktigt viste vad den gjorde, det verkar vara 4*x+x i bägge utgående, med andra ord så bör det vara kopplat TN-S i bägge centralerna.

PEN-ledaren i mätarskåpet borde varit utbytt till en N-ledare och en PE-ledare.
Elcentral med felaktigt kopplade kablarna markerade i färg, indikerar troligt missförstånd i TN-S systemet.
Skapa konto

• Gilla
Lassebo och 1 till
  • Laddar…
Jag ger inte mycket för någon av dina JFBer. GARO är ett bra märke, men den är 20 år gammal och verkar vara typen AC om jag ser rätt. Den kommer troligen att fungera dåligt i en modern anläggning, dvs tjyvlösa. Den behöver i vilket fall mätas upp att den fortfarande har godkända egenskaper. GE är ett noname-märke med tvivelaktig kvalite. Den behöver också mätas upp. Jag ser ingen märkning på den då bilden är för suddig.

Regler för JFB, tja, den ska fungera, och idag krävs typ A för att klara dagens elektronik, och de ska vara lite stötströmståliga för att klara EMC-filter i dagens elektronik etc. Tyngre apparater som värmepumpar brukar ha krav på vilke ntyp av JFB som ska användas, om man får använda någon öht. Så kolla tillverkarens anvisningar där.

Av din skiss verkar det som att du faktiskt har TN-S både till hus och garage. Man har troligen använt skåpet som skyddsledare så PE-plinten uppe till vänster är alltså matad från skåpet i sig. Kan inte svara på om man får göra så (ja, man får men om det är ok i denna typ av skåpt vet jag inte). Det kan vara en ide med en separat PE-ledare enligt Demmpas skiss. Detta behöver kontrolleras noga.

Det är därmed felaktigt en ihopkoppling av N och PE i husets HC. Inkommande N (som du just nu märkt PEN) ska hållas isär från inkommande PE. Då du troligen vill ha några grupper utanför JFBn bör du skaffa en N-plint till. Du kan ju nyttja den du har genom att dela på den.

Elektriskt schema med jordfelsbrytare, säkringar och ledningar markerade i olika färger.

Det verkar överlag vara ett jobb som klaras av på den dag.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Man har troligen använt skåpet som skyddsledare så PE-plinten uppe till vänster är alltså matad från skåpet i sig. Kan inte svara på om man får göra så (ja, man får men om det är ok i denna typ av skåpt vet jag inte).
Det är också mitt antagande, vet inte heller om man får det, därav tog jag inte upp det.

Har sett lite oxider i anslutningspunkten för PUS mot mätarskåpet i vårt mätarskåp efter bara något år, så jag skulle inte lita på den anslutningen om jorden skulle gå genom den.

Tack för input, nu börjar det klarna lite.
Bifogar en bild av den nedre delen av mätarskåpet som inte syns i tidigare bild. Som jag förstår innehåller servisen 4 ledningar (L1/L2/L3 samt PEN, (G/G med blå markering). TN-C,
Från första PEN-skruven dras en PE-ledning samt N (TN-C-S). PE dras först till mätarskåpets jordplint och sedan vidare till skyddsledarskenan i huvudcentralen. N-ledning dras vidare till N-plint och vidare till UC Pannrum & JFB och genom den till Noll-plint, enligt skiss. Detta ger även att UC-garage får TN-C-S. Märkligt att det fungerat i alla år, kanske tur också.

Är nog riktigt att byta JFB till lite nyare och mer anpassade för dagens krav och behov. Kollar upp med BVP leverantör om modell etc. Vilka fabrikat är att föredra för HC?
Del av ett öppet mätarskåp med flera märkta kablar och ledningar inklusive PEN, L1/L2/L3 och TN-C med jordplintar och skyddsledarskenor.
Skapa konto

Visa bilaga 295954

Nedre delen av ett öppet mätarskåp med flera anslutna ledningar och jordplintar.
Skapa konto

Schematisk bild av eldragning i mätarskåp inkluderar PEN, L1-L3, PE, N-ledning och jordplintar.
Skapa konto

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.