9 303 läst · 28 svar
9k läst
28 svar
Radon i krypgrund - lösning med extremt lite luftombyte
Hej!
Nu har jag börjat skissa på ett fullskaligt krig mot radonet i vårt hus.
Krypgrundsyta 170 m2. Gjutna ytor i huset är endast intilliggande garage och kallförråd, totalt 30 m2 ytterligare. Totalt 14 st ventiler i krypgrunden. Alla är rengjorda och har full kapacitet. I krypgrunden finns åldersbeständig plast och därunder finkornigt grus/grövre sand (oklart hur djupt i nuläget). Vi har golvburen värme och mekanisk ventilation med värmeåtervinning från kring år 2000.
Vid långtidsmätning (m.h.a puckarna man skickar in för analys) för cirka 20 år sedan låg huset på nära 900 i radonvärde enligt tidigare ägares dokumentation. Förra årets mätning också med puckar (vi har bott i huset i 2 år) var 870 +- 70. Hyfsat höga värden med andra ord. Mätning gjordes några månader under eldningssäsongen. Vattnet ligger på kring 500 vilket bör motsvara kring 50 av de värden vi har inomhus. Det finns inget byggmaterial i huset som avger radon. Vattnet innehöll en hel del uran, vilket filtrerats bort med filter.
Jag köpte trådlös radonmätare som jag labbat runt med en hel del (och även en ytterligare i förrgår för att kunna korsmäta i rum och under huset samtidigt). Det finns lite slutsatser att dra efter snart ett års mätande här och där med första mätaren.
* Maxvärden i garage och kallförråd kommer upp i över 3000 vissa dagar. Ventilationskanalen mellan kallförråd och hus stängdes därför. TIlluftsventil finns också i förrådet. Där tänkte jag installera paxfläkt eller liknande som kör igång varje halvtimme och som suger ur luft i omgångar (alternativt hela tiden på lägre flöde. Det bör förhindra luften från att sugas in i huset (dörren är dock en utedörr som är tät)
* Maxvärden i huset uppnås givetvis de kallaste dagarna och vi har legat på 1200 som mest.
* Under sommaren ligger vi för det mesta på bra nivåer, det vill säga mellan 40-200. Snittet kring 100.
* Tätning gjordes under huset på alla ställen jag kom åt. Det verkade minska problemet med kring 30% enligt mätningar.
* Ytterligare tilluft borrades upp i två rum som inte hade tilluft innan. Det gjorde inte nämnvärt på snittvärdet enligt mätningar
I krypgrunden har jag kring 200 kbm luft. Det är lite drygt 1-1,2 meter i höjd och det rör sig om 170 m2 yta. Marken är täckt med plast med otäta skarvar för tillfället.
Jag vill prova följande:
Lägga ut totalt 50 meter 50 mm dräneringsslang direkt under plasten fördelat på 2 slingor som via ett t-rör går ihop till ventilationsanslutning samt en fläkt. Fläkten ansluts via stos till en av ventilerna. Resterande ventiler lämnas som de är, det vill säga öppna. Enligt diverse forum drar folk på en rätt kraftig fläkt på detta men min tanke är att använda en rejält klen fläkt och antingen köra den i 15 minuters etapper varje timme, alternativt på extremt lågt flöde endast under eldningssäsongen (vilket i Sverige ibland kan uppgå till 12 månader...)
Syftet är inte att snåla på el eller kvalitén på fläkt. Syftet är att suga extremt lite luft under den plast där radonet samlas. Jag vill ju inte förändra klimatet nere i krypgrunden vilket jag gör om jag suger in en massa ny luft eller tar luft från inomhusluften genom tryckförändring. Allt är byggt -92 men ser ut som det var byggt igår därnere. Allt ser bra ut med andra ord!
Då total luftmängd under byggplasten är rejält begränsad, ser jag inte någon anledning med att suga ur många kubik per timme. Lösningen fungerar givetvis bäst om jag tätar plasten ytterligare samt med uppvik så gott det går längs kanter.
Har någon tips om följande:
* Varför detta inte kommer fungera?
* Vilken rör/kanalfläkt som skulle fungera att testa med? (en klen rörfläkt eller en starkare som kan ställas ner via separat vred)
* Kommentar om dimensionen på röret?
* I vilken hastighet nytt radon från grunden blandas ut med luften, det vill säga hur många liter per sekund skulle man gissningsvis behöva suga ut under plasten utan att förändra klimatet i krypgrunden
* Risker med lösningen? (förutom att våra barn förblir självlysande av strålningen om lösningen inte ger effekt)
Det blir givetvis en rejäl effektförlust med långa rör i dimensionen 50 mm men syftet är som sagt bara att suga upp väldigt lite luft. Det bör duga gott om flödet motsvarar en långsam luktfri fis på utsidan av huset.
Även om det inte är eldningssäsong kan jag börja labba med en testlösning redan nu. Radonnivåerna inne följer utetemperaturen relativt slaviskt vad det verkar och med veckomätningar lär jag märka vilka effekter systemet lämnar ifrån sig redan nu inför hösten.Tanken är för övrigt att stänga av systemet helt under den period av året då värdena varit blygsamma. Det lär säkerställa att ev. fuktproblem inte uppkommer.
Mycket tacksam för all input. Om detta garanterat inte kommer fungera behöver jag veta varför.
En annan idé är att gräva ner röret någon dm i sanden hela vägen men då lär jag dra på en kraftigare fläkt i syfte att få med mig lite mer jordluft.
Nätet innehåller en hel del tips men det mesta verkar bygga på kraftfulla lösningar som kräver motåtgärder för klimatförändringar som sker när man suger för mycket luft, eller drar in kyla.
Lösningen under plasten nämns lite här och där på nätet men är generellt dåligt specad och ger sällan information om luftflöden, fläkttyp, rörtyp med mera.
Edit/tillägg: jag har flyttat ner båda trådlösa radonheter nere i grunden och ser för tillfället bara nivåer på strax under 200. Temp 16, luftfuktighet kring 80.
Nu har jag börjat skissa på ett fullskaligt krig mot radonet i vårt hus.
Krypgrundsyta 170 m2. Gjutna ytor i huset är endast intilliggande garage och kallförråd, totalt 30 m2 ytterligare. Totalt 14 st ventiler i krypgrunden. Alla är rengjorda och har full kapacitet. I krypgrunden finns åldersbeständig plast och därunder finkornigt grus/grövre sand (oklart hur djupt i nuläget). Vi har golvburen värme och mekanisk ventilation med värmeåtervinning från kring år 2000.
Vid långtidsmätning (m.h.a puckarna man skickar in för analys) för cirka 20 år sedan låg huset på nära 900 i radonvärde enligt tidigare ägares dokumentation. Förra årets mätning också med puckar (vi har bott i huset i 2 år) var 870 +- 70. Hyfsat höga värden med andra ord. Mätning gjordes några månader under eldningssäsongen. Vattnet ligger på kring 500 vilket bör motsvara kring 50 av de värden vi har inomhus. Det finns inget byggmaterial i huset som avger radon. Vattnet innehöll en hel del uran, vilket filtrerats bort med filter.
Jag köpte trådlös radonmätare som jag labbat runt med en hel del (och även en ytterligare i förrgår för att kunna korsmäta i rum och under huset samtidigt). Det finns lite slutsatser att dra efter snart ett års mätande här och där med första mätaren.
* Maxvärden i garage och kallförråd kommer upp i över 3000 vissa dagar. Ventilationskanalen mellan kallförråd och hus stängdes därför. TIlluftsventil finns också i förrådet. Där tänkte jag installera paxfläkt eller liknande som kör igång varje halvtimme och som suger ur luft i omgångar (alternativt hela tiden på lägre flöde. Det bör förhindra luften från att sugas in i huset (dörren är dock en utedörr som är tät)
* Maxvärden i huset uppnås givetvis de kallaste dagarna och vi har legat på 1200 som mest.
* Under sommaren ligger vi för det mesta på bra nivåer, det vill säga mellan 40-200. Snittet kring 100.
* Tätning gjordes under huset på alla ställen jag kom åt. Det verkade minska problemet med kring 30% enligt mätningar.
* Ytterligare tilluft borrades upp i två rum som inte hade tilluft innan. Det gjorde inte nämnvärt på snittvärdet enligt mätningar
I krypgrunden har jag kring 200 kbm luft. Det är lite drygt 1-1,2 meter i höjd och det rör sig om 170 m2 yta. Marken är täckt med plast med otäta skarvar för tillfället.
Jag vill prova följande:
Lägga ut totalt 50 meter 50 mm dräneringsslang direkt under plasten fördelat på 2 slingor som via ett t-rör går ihop till ventilationsanslutning samt en fläkt. Fläkten ansluts via stos till en av ventilerna. Resterande ventiler lämnas som de är, det vill säga öppna. Enligt diverse forum drar folk på en rätt kraftig fläkt på detta men min tanke är att använda en rejält klen fläkt och antingen köra den i 15 minuters etapper varje timme, alternativt på extremt lågt flöde endast under eldningssäsongen (vilket i Sverige ibland kan uppgå till 12 månader...)
Syftet är inte att snåla på el eller kvalitén på fläkt. Syftet är att suga extremt lite luft under den plast där radonet samlas. Jag vill ju inte förändra klimatet nere i krypgrunden vilket jag gör om jag suger in en massa ny luft eller tar luft från inomhusluften genom tryckförändring. Allt är byggt -92 men ser ut som det var byggt igår därnere. Allt ser bra ut med andra ord!
Då total luftmängd under byggplasten är rejält begränsad, ser jag inte någon anledning med att suga ur många kubik per timme. Lösningen fungerar givetvis bäst om jag tätar plasten ytterligare samt med uppvik så gott det går längs kanter.
Har någon tips om följande:
* Varför detta inte kommer fungera?
* Vilken rör/kanalfläkt som skulle fungera att testa med? (en klen rörfläkt eller en starkare som kan ställas ner via separat vred)
* Kommentar om dimensionen på röret?
* I vilken hastighet nytt radon från grunden blandas ut med luften, det vill säga hur många liter per sekund skulle man gissningsvis behöva suga ut under plasten utan att förändra klimatet i krypgrunden
* Risker med lösningen? (förutom att våra barn förblir självlysande av strålningen om lösningen inte ger effekt)
Det blir givetvis en rejäl effektförlust med långa rör i dimensionen 50 mm men syftet är som sagt bara att suga upp väldigt lite luft. Det bör duga gott om flödet motsvarar en långsam luktfri fis på utsidan av huset.
Även om det inte är eldningssäsong kan jag börja labba med en testlösning redan nu. Radonnivåerna inne följer utetemperaturen relativt slaviskt vad det verkar och med veckomätningar lär jag märka vilka effekter systemet lämnar ifrån sig redan nu inför hösten.Tanken är för övrigt att stänga av systemet helt under den period av året då värdena varit blygsamma. Det lär säkerställa att ev. fuktproblem inte uppkommer.
Mycket tacksam för all input. Om detta garanterat inte kommer fungera behöver jag veta varför.
En annan idé är att gräva ner röret någon dm i sanden hela vägen men då lär jag dra på en kraftigare fläkt i syfte att få med mig lite mer jordluft.
Nätet innehåller en hel del tips men det mesta verkar bygga på kraftfulla lösningar som kräver motåtgärder för klimatförändringar som sker när man suger för mycket luft, eller drar in kyla.
Lösningen under plasten nämns lite här och där på nätet men är generellt dåligt specad och ger sällan information om luftflöden, fläkttyp, rörtyp med mera.
Edit/tillägg: jag har flyttat ner båda trådlösa radonheter nere i grunden och ser för tillfället bara nivåer på strax under 200. Temp 16, luftfuktighet kring 80.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Men det måste vara något liknande jag har? Vi har värmeåtervinning och kalibrerad luftstyrning (ett företag var här förra sommaren och ställde in alla flöden enligt alla konstens reglar, samt rengjorde alla kanaler och gick igenom fläktmotorn). Systemet är däremot inte nybyggt.
Därmed är skillnaden mellan ditt och mitt system att mitt system bara går att ställa in statiskt men att det inte anpassar sig efter ändrade klimatförhållanden gissar jag. Skit.
Inom 5 år har vi nog tänkt byta ut värmesystemet och även se över värmeåtervinningen. Tanken är däremot inte att göra det just nu. Målet just för tillfället är att sänka radonnivåerna eller iaf halvera de nivåer vi sett under vintersäsongen.
Inom 5 år har vi nog tänkt byta ut värmesystemet och även se över värmeåtervinningen. Tanken är däremot inte att göra det just nu. Målet just för tillfället är att sänka radonnivåerna eller iaf halvera de nivåer vi sett under vintersäsongen.
Redigerat:
Det där stämmer inte. Radon är en ädelgas och går under allmänna gaslagen, vilket innebär att är lufthastigheten under 0.25 m/s kommer gasen vandra mot luftströmmen.F F.L skrev:
Radongas suger eller trycker man aldrig.
Det enda man kan göra är att späda ut den för att minska koncentrationen.
Jodå, den följer gasflödet tämligen bra. Visst blandar den sig öven med gas som kommer efter, men den vadrar inte särskilt bra mit strömen. Nackdelen med ett övertryck är att man riskerar att trycka ut fukt i väggarna.
Iden med slangar under plasten låter bra. Om 50mm räcker vet jag inte. Jag skulle kört med kontinuerlig fläkt för att hålla ett lätt undertyck under plasten kontinuerligt.
Iden med slangar under plasten låter bra. Om 50mm räcker vet jag inte. Jag skulle kört med kontinuerlig fläkt för att hålla ett lätt undertyck under plasten kontinuerligt.
Jag skrev fel i första inlägget. Jag har lagt in 65 meter dräneringsslang 90mm, fördelat på 2 slingor. Jag kopplade på en simpel rörfläkt på 14 watt men har inte tätat plasten ännu. Jag ville se om det blev någon skillnad innan jag gör allt jobb med att täta plasten mot betongen. Ingen skillnad hittills. Det lär gå åt en hel del butyltejp, eller t-flex (eller butylgjmmi på tub) för tätningen och jag hade hoppats på någon mätbar skillnad innan jag tätar.
Jag saknar kunskap när det gäller luftflöde i dräneringsslang. 65 meter slang har rätt mycket hål och min gissning är att fläkten bara använder de första 5 metrarna för att suga luft. Fläkten är monterad nära en yttervägg. Sätter jag rejält grövre fläkt tar jag ju in extremt mycket mer luft utifrån och då kommer väl fuktproblemet som ett brev på posten.
I övrigt mätte jag golvbjälklaget i krypgrunden och det ligger på 19%. Det är kanske inte helt onaturligt nu efter sommaren (om det lägger sig under senhösten). Luftfuktigheten är nu 80-90 % cirka. Ingen speciell påväxt att tala om sen -92.
Jag saknar kunskap när det gäller luftflöde i dräneringsslang. 65 meter slang har rätt mycket hål och min gissning är att fläkten bara använder de första 5 metrarna för att suga luft. Fläkten är monterad nära en yttervägg. Sätter jag rejält grövre fläkt tar jag ju in extremt mycket mer luft utifrån och då kommer väl fuktproblemet som ett brev på posten.
I övrigt mätte jag golvbjälklaget i krypgrunden och det ligger på 19%. Det är kanske inte helt onaturligt nu efter sommaren (om det lägger sig under senhösten). Luftfuktigheten är nu 80-90 % cirka. Ingen speciell påväxt att tala om sen -92.
Hade Radea på besök men inget mättes upp. De kikade bara. De menade att plasten jag lade kunde tätas, sen skulle plasten undertryckas med fläkt. Det är alltså så jag tänkt göra.
Jag har en del T-flextejp för skarvar av plast mot plast. Jag hade även tänkt att köra den för byggplasten mot grundmur också (jag har testat och den fäster tillräckligt bra). Innan denna tejp appliceras tänkte jag köra butylgummi på tub lite längre ner på plasten mot grundmuren. På så vis får jag dubbel tätning. Det borde alltså bli tätt.
Jag har dock letat efter butylgummi på tub för hyfsade pengar (det kommer gå åt en del). Vissa fabrikat har butylgummi som är härdande (vilket är lustigt, eftersom butylgummi generellt inte ska härda). I andra fall är det butylgummibaserat i vissa fabrikat men det framgår inte eftersom de kallar det något annat och innehållsdeklaration är svårtolkad.
Jag letar alltså med ljus och lykta efter butylgummituber för hyfsat pris som inte härdar. Alternativt annat klet som klarar kyla, inte härdar och som går att applicera med fogpistol (eller batteridriven fogpistol eftersom jag behöver limma över 100 meter...)
Ett lättapplicerabart skum som inte expanderar för mycket hade också varit bra. Vanligt fogskum fäster dock inget vidare. Det vet jag eftersom jag spillt överallt när jag tätat upp mot golvbjälklaget
Jag har en del T-flextejp för skarvar av plast mot plast. Jag hade även tänkt att köra den för byggplasten mot grundmur också (jag har testat och den fäster tillräckligt bra). Innan denna tejp appliceras tänkte jag köra butylgummi på tub lite längre ner på plasten mot grundmuren. På så vis får jag dubbel tätning. Det borde alltså bli tätt.
Jag har dock letat efter butylgummi på tub för hyfsade pengar (det kommer gå åt en del). Vissa fabrikat har butylgummi som är härdande (vilket är lustigt, eftersom butylgummi generellt inte ska härda). I andra fall är det butylgummibaserat i vissa fabrikat men det framgår inte eftersom de kallar det något annat och innehållsdeklaration är svårtolkad.
Jag letar alltså med ljus och lykta efter butylgummituber för hyfsat pris som inte härdar. Alternativt annat klet som klarar kyla, inte härdar och som går att applicera med fogpistol (eller batteridriven fogpistol eftersom jag behöver limma över 100 meter...)
Ett lättapplicerabart skum som inte expanderar för mycket hade också varit bra. Vanligt fogskum fäster dock inget vidare. Det vet jag eftersom jag spillt överallt när jag tätat upp mot golvbjälklaget
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fogpistol"
Fogsprutor
Fogsprutor är verktyg som används för att applicera fogmassa, oftast i form av silikon eller akryl, vid tätning och limning i byggnadskonstruktioner och hantverksprojekt. De är essentiella för att uppnå en jämn och kontrollerad applicering
Läs mer
Nu har jag lagt ner en hel del arbete....D Daniel 109 skrev:Jodå, den följer gasflödet tämligen bra. Visst blandar den sig öven med gas som kommer efter, men den vadrar inte särskilt bra mit strömen. Nackdelen med ett övertryck är att man riskerar att trycka ut fukt i väggarna.
Iden med slangar under plasten låter bra. Om 50mm räcker vet jag inte. Jag skulle kört med kontinuerlig fläkt för att hålla ett lätt undertyck under plasten kontinuerligt.
Jag har tätat med butylgummi och t-flextejp i hela krypgrunden. Runt alla betongfundament och alla kanter. Jag har bränt av 300 meter T-flextejp och 16 tuber butylgummi. Under resans gång förbättrades värdena men nu när jag kopplat på totalt 2 fläktar hittills (1 för utrymmet på 115 m2 och en för utrymmet på 55 m2) är värdena rejält sämre. Fläktarna går mot dräneringsrören och allt är tätt. Jag behöver täta ytterligare mellan stosen som ansluter ventilationsslangen som går mot utomhusluften.
Problemet är att radonvärdena nu är högre än de var innan och jag har svårt att förstå varför. Plasten är garanterat tät mot betongfundamenten. Jag har även tätat om jag sett mindre sprickor i betongfundamenten även om det varit extremt små sprickor.
Hur fasen går detta till?
Den enda teori jag har är att jag använt 2 av 12 ventilationshål i krypgrunden till att ventilera bort luft under den täta byggplasten. Dessa två hjälpte ju tidigare till att via naturligt flöde ventilera utrymmet i krypgrunden. I och med att jag räknat med att radonet borde minskat rejält efter att plasten kom dit, är jag rejält förvånad över resultatet.
Det som nu återstår (trots att jag tvivlat på att det hjälper) är:
* täta mellan stos och vägg så att luftflödet inte läcker tillbaka istället för till utanför huset
* täta vid varje avloppsskarvning med butylgummi eller t-flex (brunnen skulle kunna ge en del radon via avloppsluften)
* ev. täta en bit upp på krypgrundsväggen på den vägg där garage och ett kallförråd finns på andra sidan. Garage och kallförråd har platta på mark och det är om den plattan på något sätt drar in radon genom väggen, in i krypgrundsutrymmet.
Jag tycker att resultatet jag fått är underligt.
Luftfuktigheten har gått ner 5-10 %. Det är givetvis bra.
Vad har jag missat?
H henlin431 skrev:Nu har jag lagt ner en hel del arbete....
Jag har tätat med butylgummi och t-flextejp i hela krypgrunden. Runt alla betongfundament och alla kanter. Jag har bränt av 300 meter T-flextejp och 16 tuber butylgummi. Under resans gång förbättrades värdena men nu när jag kopplat på totalt 2 fläktar hittills (1 för utrymmet på 115 m2 och en för utrymmet på 55 m2) är värdena rejält sämre. Fläktarna går mot dräneringsrören och allt är tätt. Jag behöver täta ytterligare mellan stosen som ansluter ventilationsslangen som går mot utomhusluften.
Problemet är att radonvärdena nu är högre än de var innan och jag har svårt att förstå varför. Plasten är garanterat tät mot betongfundamenten. Jag har även tätat om jag sett mindre sprickor i betongfundamenten även om det varit extremt små sprickor.
Hur fasen går detta till?
Den enda teori jag har är att jag använt 2 av 12 ventilationshål i krypgrunden till att ventilera bort luft under den täta byggplasten. Dessa två hjälpte ju tidigare till att via naturligt flöde ventilera utrymmet i krypgrunden. I och med att jag räknat med att radonet borde minskat rejält efter att plasten kom dit, är jag rejält förvånad över resultatet.
Det som nu återstår (trots att jag tvivlat på att det hjälper) är:
* täta mellan stos och vägg så att luftflödet inte läcker tillbaka istället för till utanför huset
* täta vid varje avloppsskarvning med butylgummi eller t-flex (brunnen skulle kunna ge en del radon via avloppsluften)
* ev. täta en bit upp på krypgrundsväggen på den vägg där garage och ett kallförråd finns på andra sidan. Garage och kallförråd har platta på mark och det är om den plattan på något sätt drar in radon genom väggen, in i krypgrundsutrymmet.
Jag tycker att resultatet jag fått är underligt.
Luftfuktigheten har gått ner 5-10 %. Det är givetvis bra.
Vad har jag missat?
Inomhusvärdena är nu på nära 600 och i krypgrunden nära 1800. Då är det 7 grader ute. Tidigare veckor medan jag jobbar därnere har det rört sig om en bit under 1000 nere i krypgrunden och strax under 200 inomhus.
Jag känner att det läcker mellan stos och vägg när luften under plasten är på väg ut. Det gör att en viss procent av luften tar sig in till ovansidan av plasten. Har svårt att se att detta skulle ge dessa stora radonvärden på 170 m2 krypgrundsyta men så är det kanske.
Tankar och idéer tas tacksamt emot.
Tankar och idéer tas tacksamt emot.
Igår kväll tätade jag de ventilationsrör som går till dräneringsslangen under plasten. Syftet var att säkerställa så att den luft jag ventilerar ut inte gick tillbaka in i krypgrunden. En av fläktarna lät jag vara på och det enda den gör är att ventilera ut krypgrundsluft ut ur krypgrunden.
Nu på morgonen har värdet i krypgrunden gått ner från över 1800 ner till drygt 1100. Radon kan ju skilja så mycket oavsett ändring men det ser onekligen ut som att läckaget när luften ska ut, ger en viss effekt. Jag håller på att snygga till vid ventilationshålen så att det skall gå att täta bättre mellan stos och vägg när jag kopplar på igen.
Jag hittade också lite ytterligare ställen att täta mellan golvreglar i krypgrunden som i sin tur går upp mot isoleringen/golvbjälklaget inne i huset, vilket ytterligare bör begränsa den luft som kommer in i huset. Håligheter i den vägg som har garagets platta på andra sidan tätades också ytterligare.
Nu på morgonen har värdet i krypgrunden gått ner från över 1800 ner till drygt 1100. Radon kan ju skilja så mycket oavsett ändring men det ser onekligen ut som att läckaget när luften ska ut, ger en viss effekt. Jag håller på att snygga till vid ventilationshålen så att det skall gå att täta bättre mellan stos och vägg när jag kopplar på igen.
Jag hittade också lite ytterligare ställen att täta mellan golvreglar i krypgrunden som i sin tur går upp mot isoleringen/golvbjälklaget inne i huset, vilket ytterligare bör begränsa den luft som kommer in i huset. Håligheter i den vägg som har garagets platta på andra sidan tätades också ytterligare.